In eigen beheer?

Normaalgesproken reageer ik niet op berichten, positief of negatief. Maar wanneer er onjuistheden instaan, die immers niet meer van het internet zullen verdwijnen, is er geen andere keuze.

Er wordt wel eens gesuggereerd naar het verleden tussen mij en Jan Binnendijk (alias @Arie_Kabaalstra). Onze samenwerking is inderdaad niet vlekkeloos verlopen en dat is spijtig. Maar het is onderhand bijna vier jaar geleden en er zit absoluut geen kwaad bloed vanuit mijn kant. Sterker nog, zijn laatste creatie - de Dumet 3 - is een zeer geslaagd horloge en Jans volhardendheid verdient respect! Niets anders dan lof.

En dan… Van 2015 tot 2017 hebben wij handopwinduurwerken gebruikt in onze horloges die gebaseerd zijn op een Unitas 6498 en die we met Thierry van Isoprog hebben samengesteld. Oftewel in eigen beheer hebben ontwikkeld. Afgezien van onze allereerste titanium collectie, waarvan Jan de horlogekasten maakte, hebben wij geen standaard uurwerken in onze handopwinders gemonteerd.

Afgelopen jaar zijn we bezig geweest met een nieuw uurwerk. Ditmaal daadwerkelijk een ETA 6498, omdat de kwaliteit en betrouwbaarheid van ETA onevenaarbaar is in ons segment. Aan dit uurwerk voeren we de volgende werkzaamheden in eigen beheer uit.

  • Ontwerpen, ontwikkelen en produceren van een nieuwe 3/4e brug
  • Monteren van chatons
  • Opnieuw afwerken van de main plate
  • Monteren van een zwanenhals-fijnregulering
  • Opnieuw afwerken van de opwind-raderen

De definitie van ‘in eigen beheer ontwikkelen’ is voor ons: het bij elkaar brengen van de juiste vakmensen die werkzaamheden op een dusdanige manier uitvoeren dat het past bij onze wensen. We noemen ons nieuwe uurwerk dus ook zeer bewust niet manufactuur.

Hieronder nog wat foto’s van ons nieuwe uurwerk. Het nieuwe uurwerk staat momenteel nog niet op onze website.

We gebruiken ook een ETA 2892-2 en ETA 7753 in de hoogste afwerking, waarbij we in beide gevallen in eigen beheer de rotor maken.

Ik vind het fantastisch om horloges te ontwerpen en ontwikkelen. Afgelopen vier jaar is mijn zolderkamerproject uitgegroeid tot een internationaal avontuur, waarbij we (ik en onderhand een heel team) succesvol een nieuw horlogemerk met Nederlandse roots in de horloge-retail lanceren. Ik ben dankbaar en op zijn Twents onmeunig trots dat het zo heeft kunnen lopen. En diezelfde trots is de beweegreden voor dit bericht, omdat ik het niet kan verkroppen als er onjuistheden de wereld in worden geslingerd.

Zo, dat was het wel. Hart gelucht. Bedankt voor het lezen.

Groeten uit Boekelo,
Yvo Staudt

https://youtu.be/cnv8NDaqBag

61 likes

Ik ben wel benieuwd op welk bericht je reageert of nav welk bericht je reageert.

Waarschijnlijk de laatste berichten uit het Dumet topic.

1 like

Vet door mij.

Dat is nou net het punt. Iedereen heeft zo z’n eigen definitie van dit soort begrippen. In een discussie kom je daar nooit uit zonder dat één van de partijen daarbij toegeeft.

Het zou chic zijn geweest als steken onder water zonder namen te noemen achterwege zouden blijven en als anderen zich zouden inhouden bij het toch noemen van namen. Het leidt alleen maar tot een zinloze discussie.

2 likes

Ik lees net dit topic, ken ook de achtergrond niet van het Dumet topic.
Ook ken ik Staudt niet, maar begrijp er wel uit dat hij bezig is met een eigen inbreng om een horloge samen te stellen en te ontwikkelen.
Als ik lees dat er bepaalde ETA uurwerken worden gebruikt van hoge klasse, dan kan ik alleen maar zeggen hulde voor dit soort initiatieven.
Er zijn veel manufacturen van naam die ETA uurwerken in hun creaties hebben, dus daar kan er nog best een bij komen.
Dus heer @Staudt , gewoon doorgaan, ik wens u veel succes en hopelijk komt er door uw inzet een nieuw en interessant horloge bij die de aandacht van de liefhebbers krijgt.

1 like

Dank je wel, Yvo, voor je eerlijke verhaal. Je maakt duidelijk, dat tussen een standaard uurwerk en een manufactuur alle ruimte ligt voor aanpassingen en toevoegingen in eigen beheer. Ik wens je met je horlogemerk alle succes toe!

Je bent ook transparant over een vlekje op de samenwerking met Arie alias J.B. Niet botsen met deze man in een samenwerking is vreselijk moeilijk, zo niet onmogelijk. Hij is in wezen een absolute solist. Dat wekt zowel irritaties als bewondering op.

Laat het verder los.

6 likes

Aaahyeahhh, ik ben ook trots op jou. 053 baby :sunglasses:

En je hebt ondernemers en “ondernemers”. En dit gaat hier niet in de smaak vallen, maar HF speelt naar mijn idee niet echt mee in de wereld van de horlogerie. Ik zou me er niks van aantrekken.

Ik smeer mie straks lekker eem een crackertje met Johma pittige kip samba… op ons. Omdat we zo lekker onszelf kunnen zijn.

10 likes

Jammer dat de ene ‘collega’ (althans in wording…) een oliespoortje uitlegt en de andere collega de aansteker erbij houdt door namen te noemen.

Inhoudelijk een nette reactie, Yvo.

5 likes

Helder verhaal. Ondertussen liggen de Staudts bij verschillende juweliers in de etalage dus ik zou me weinig aantrekken van metselaars met teveel tijd om handen.

14 likes

Zo is het maar net, kwam laatst bij een juwelier in het dorp hier in Brabant een mooie display van Staudt tegen met een aantal prachtexemplaren. Ik kan als liefhebber dat wel waarderen, de aandacht en ambachtsschap spatte eraf. Wat mij betreft een mooi Nederlands merk!

4 likes

Ik wel. Zoals Jan het bracht, maakt het integriteitskwestie.

Dat suggereert kwade zin. Daar zou ik ook een stokje voor steken.

3 likes

Honderd procent mee eens. Lekker je gang blijven gaan, Yvo. Je brengt hartstikke gave horloges uit. Ik was ook erg tevreden met die van mij, alleen was de afwerking bij de eerste serie kasten wat ruw, maar met de andere leverancier is dat verholpen :joy::joy::joy:

15 likes

Tot bepaalde hoogte zijn er nu 2 kanten van de “zaak” belicht. Volgens mij kan iedereen z’n conclusie daaruit wel trekken. Niet te veel woorden aan vuil maken zou ik zeggen.

4 likes

Dat is ook wat ik zeg inderdaad. Na de suggestie van Jan, heeft Yvo zijn kant belicht. Nu is het klaar.

2 likes

Nee, nu begint het kiezen van kanten en het rellen. Je weet toch hoe het werkt op HF? :wink:

5 likes

:joy:

5 likes

Excuus, ik zie nu pas dat het vrijdag is. Ik zet mijn bierhelm op!

Oei, klinkt als een haastklusje!

2 likes

Afgezien van het verhaal, wat ik niet ken en wat me ook niet echt interesseerd, dat is een erg mooi uurwerk wat je laat zien! Is bijna niet meer als ETA herkenbaar. Heel veel succes gewenst!

2 likes