Heb nu al twee inbussleutels 0,5 mm stuk gedraaid op één vijsje van een seiko baby tuna.
Wie kent een merk van titanium of high grade metal extra harde inbus of schroevendraaiers?
Alle info welkom.Terzijde en ter inlichting WB 40 is reeds ruim gebruikt maar hielp niet.
Misschien (veel) loctite gebruikt?
Inderdaad mogelijk met verwarming.
Maar in het wel metrisch?
Of Engels maat inbus?
Maar je moet wel een goed merk gebruiken.
Kan mij niet voorstellen dat een goede sleutel stuk gaat op een RVS boutje.
Wat hier als oplossing naar voor komt durf ik niet echt proberen.Zo dicht tegen hardlex.Vooropgesteld dan nog dat het hele binnenwerk er reeds uitgehaald is.Toch dank voor je reactie.
Is metrisch,heb ook de engelse maatvoering ter beschikking maar is het niet.
Het is zo dat ik zelfs getracht heb de inbus te harden(niets hielp -herslijpen en inkorten tot juiste
diameter 2x)maar die vijs gaf geen krimp.Staat nu al 2 dagen met zijn voetjes in de wb 40.
Het is natuurlijk een rottige maat 0,5mm .Ga op zoek moeten naar een topkwaliteit inbus .
Dacht op het forum een merk te horen.Iets in titanium?Anders word het uitboren en nieuwe draad trekken en een Seikovijsje bestellen.Maar dat is zo omslachtig voor een simpel poetsbeurtje onder de duikring.
Neem een nieuw inbus sleuteltje, verhit het en doe het gelijk na verhitting in olie of koud water, je hebt het metal dan extra verhard…
even schoonmaken met een glasstift, en probeer het weer.
dixi
@vinwat.Sorry ik gaf wat te weinig info.Wat je zegt is exact wat ik gedaan heb(warmen en koelen in olie etc. )Geen sjoege (zeggen jullie dat niet zo?)
Oke, dan heb ik nog wel iets, is het een links of rechts draaiende schroef.
Misschien zou dat een oplossing zijn.
Volgens mij gewoon rechts draaien.
Heb het er ook wel eens afgehaald.
Met de juiste inbussleutel natuurlijk.
Kijk eens bij een echte gereedschap handelaar.
Maar verwarmen is zeker een optie.
Zou lijm in kunnen zitten.
Dat is pas echt gereedschap!
Sleutel harden kan alleen als er genoeg Koolstof in zit.
Rood gloeiend en dan in water of olie als het minder hard moet.
Maar breekt we eerder.
Goed staal zit veel meer in.
Titaan is wel sterk maar niet hard.
Uitboren is geen grapje boortje loopt snel weg
En uit de hand gaat helemaal niet.
Rechtsdraaiend naar analogie met de twee vijzen aan de overzijde van de kroon die wel vlotjes lossen.
Ze gaan in Japan toch zo zot niet zijn om linkse en rechtse draad af te wisselen?
Gebruik je wel kruipolie van WD40?
De standaard variant komt niet overal tussen.
Verder heb ik de drevels, inbussleutels en nog wat dingen van Swiss tools. Top kwaliteit.
https://pb.swisstools.nl/webshop/product/pb-210
Japanertjes zijn rare jongens.
Ook hier weer het fenomeen dat de kleinste maat inbus1,2 à 1,5mm is en ik 0,5 nodig heb.
Toch bedankt voor het meedenken.
Zelf even met een diamantvijl bojwerken tot he de juiste naar hebt.
Denk erom een echte horlogemaker is in eerste instantie een gereedschap maker.
als je de schroef verwarmt wordt de schroef groter en gaat vaster zitten. Dus niet de juiste manier.
Inderdaad verliest Loctite zijn werking rond de 200 graden
Een infbus van 0,5 voor een tuna?
Oké baby maar dat is wel heel klein.
Ik heb van een gewoone tuna deze er wel afgehaald.
Maar je kan de sleutel er ook inmijnen en dan los draaien.
Mijn ervaring is wel om meteen de boutjes te vervangen die zijn meestal beschadigd.
Maar laat eens een foto zien van jou rondgedraaide sleutel zonder zeskant ?
Bedoel je inlijmen ?(super glue ?)
Shit, zie nu pas dat de opgegeven maat niet 0,5 moest zijn maar 1,5 mm.Het feit blijft dat de inbus zot draait in de vijs
Ja zo iets of Loctite zwaar er zijn verschillende soorten
Maar snap de maat van 0,5 niet helemaal
Ja als je een goed passende sleutel gebruikt zou het moeten kunnen.
Maar goede lijm is ook een optie