Info gezocht over Palermo horloge uit erfenis

Hallo HF!

Hopelijk kan iemand me meer vertellen over onderstaand horloge. Nog niet zo lang ben ik zeer geïnteresseerd geraakt in horloges. Nou heb ik onderstaande Palermo ontvangen. Hij is van m’n opa geweest en ik zou hem erg graag dragen, maar heb een aantal vragen:

  1. Wat voor merk is Palermo? Ik vond in andere posts in dit forum dat het een merk was van “J Noach” uit Amsterdam. Maar wat deed dit bedrijf? Maakte het zelf uurwerken? Maakte het zelf de kast/wijzerplaat?
  2. Wat voor uurwerk zou hierin zitten? Heb zelf niet de skills/lef om ‘m open te maken.
  3. uit welk jaar zou dit kunnen komen?
  4. Waar zou ik deze het beste kunnen laten herstellen?

Alvast bedankt voor welke info dan ook!

Erik

5 likes

Leuke horloge. Zonder foto van het binnenwerk blijft het raden natuurlijk, maar de kans is groot dat het aangekocht is van een “grotere” leverancier - een ETA, AS of dergelijke.

Leeftijd zou ik jaren 40 à 50 schatten, toen antichoc nog iets niet-standaard was. 15 rubis zou een meer dan degelijke middenvelder geweest zijn toen. Vrij groot ook op het eerste zicht, al kan dat gezichtsbedrog zijn :slightly_smiling_face:

Je spreekt van herstellen; loopt ze niet meer?

2 likes

Hallo @Bookie, welkom op het Horloge Forum!

Op de merken database van Mikrolisk:

Lees dit al wat oudere draadje op HF over Palermo/Palerma:

Over het uurwerk kun je niet exact iets zeggen als het horloge niet open gaat.
Noach maakte zijn horloges niet zelf, maar bestelde ze in Zwitserland en liet een eigen merk op de wijzerplaat drukken. Soms Palermo, soms Palerma.
Er zitten over het algemeen degelijke Swiss made uurwerken in.
Dit horloge schat ik, is gemaakt medio jaren '60.
Aan de configuratie van de wijzerplaat, met de kleine sub-secondenwijzer, te zien zou
er best wel eens een Unitas of A.S Schild Wehrmachtswerk caliber in kunnen zitten.

Waarschijnlijk is het (als het niet ernstig defect is), ook gezien de emotionele waarde, de moeite waard om het bij een horlogemaker te laten opknappen en een servicebeurt te geven. Dat hoeft je de wereld niet te kosten.
Ga wel naar een echte horlogemaker, niet naar de juwelier om de hoek, die rekent alleen maar extra geld en stuurt het zelf door naar een horlogemaker. In het ergste geval gaat ie er zelf aan prutsen.

De verkoopwaarde (als je dat al zou willen weten) is niet veel. In goede gerestaureerde staat zo’n euro of 60.

Als het horloge weer in goede staat is: een mooi zwart leren bandje er op, dragen en lekker genieten van het erfstuk van je opa!

4 likes

Ik denk zelf mid/latere jaren 50… maar kan inderdaad ook iets later zijn omdat dit soort merken vaak wat conservatieve designs uitbrachten.

In de Zwitserse horloge wereld waren er verschillende bedrijven die de onderdelen maakten. Sommige bedrijven maakten uurwerken… andere kasten… weer andere platen. Veel merken kochten onderdelen in, en sommigen ontwierpen iets dat zo’n onderdelen fabrikant dan leverde.

Palerma/o zal vooral standaard onderdelen (of White label horloges) hebben ingekocht bij dit soort leveranciers en hun merknaam op de plaat hebben laten drukken. Veel juweliers of importeurs hadden vergelijkbare eigen merken. Omdat hier geen “swiss” op de plaat staat kan (een deel van) het horloge ook wel uit Frankrijk of Duitsland komen.

Verder eens met bovenstaande reacties… leuk horloge maar geen bijzonder model. Waarde is dan ook met name sentimenteel. Ik zou willen dat ik een oud horloge had van mijn opa.

Ik zou overigens een bruin bandje aanraden :stuck_out_tongue:

Op HF zijn dit de bekende horlogemakers:

2 likes

Dank! Ja hij loopt nog wel, maar zoals je ziet aardig beschadigd. Dus ietsje ”oppoetsen” zou m weer bruikbaar maken

Dank, dit maakt veel duidelijk!

Ja ik ga zeker op zoek naar een goede hersteller. Deze lijst gaat daarbij veel helpen! De waarde is voor mij inderdaad puur emotioneel. Begreep dat hij vroeger gedragen werd op een donkerbruine band dus dat gaat ‘m worden :

Bedankt voor alle reacties! Warm welkom op HF :slight_smile:

Ah, dat maakt het wel wat makkelijker; een kast poetsen duurt niet lang, en als het glas te gekrast is kan dat eenvoudig gewisseld worden voor een kraaknet nieuw glasje. Onderhoud is natuurlijk altijd aangewezen maar onderhoud op een werkend horloge valt een pak beter mee qua prijs dan een echte herstelling. :slight_smile:

1 like

Ja dat kan ik me goed voorstellen. Binnenkort ga ik ‘m eens langs brengen bij een goede horlogemaker :+1:

1 like