Informatie over dit horloge van Herma?

Een tijdje terug vond ik dit oude horloge dat ooit van een overleden grootvader is geweest. Het is van het merk ‘Herma’ en een handwinder, verder weet ik er helemaal niets over:

Iemand die meer kennis heeft van dit obscure merkje en dan dit specifieke model? En waar zou ik hem het beste kunnen laten restaureren? Alvast bedankt!

1 like

Voor een lijst met horlogemakers.

Je horloge is frans en schat ik uit de jaren 50. Kan ook iets eerder zijn, late jaren 40 bijv. Vraag is wel wat je precies wilt restaureren. De plaat zou ik zo laten. Alles wat je eraan doet maakt het horloge minder.

1 like

Dank. Ik wil vooral het glaasje vervangen en het uurwerk een goede beurt laten geven, dat hij weer goed op tijd gaat lopen en zijn originele gangreserve (wat dat ook oorspronkelijk mocht zijn) opnieuw verkrijgt. Misschien ook een beetje viezigheid op de plaat laten weghalen :thinking:

Het merk Herma is op mikrolisk te vinden.

Een foto van het uurwerk kan nog watmeer info geven.

1 like

Kende die site niet, lijkt me wel handig! Durf zelf niet de achterkant te openen eerlijk gezegd, en heb ook niet de benodigde werktuigen thuisliggen :cry:

1 like

Hier nog een oude advertentie van Montre Herma.

2 likes

Het franse merk Herma heeft toch een zekere reputatie. Ze maakten in Villers-le-Lac aardige duikershorloges en sportchronografen, en waren sponsor van Cousteau en de 24h van Le Mans. Er is best wat documentatie te vinden op het web; vaak franstalig; zoeken op “montres”, “Herma” en/of “Anguenot”. De gebr. Anguenot waren de stichters/eigenaren en bouwden in Villers-le-Lac een flinke fabriek waar nu een horlogemuseum is gevestigd. Cupillard was een schoonbroer/zwager van hen; vaak tref je Cupillard-werkjes of hun opvolger FE (France Ebauches) aan in hun horloges. Het zou mij niet verwonderen als in jouw horloge (best mooi, trouwens!) een Cupillard-256 schuilgaat.

1 like

Ik heb een Herma champion 15 jewels. Een handwinder, maar verder weet ik er niet veel over te vertellen. Hij loopt wel goed.

1 like