Jouw collectie op één foto deel IX

Klopt helemaal! Ik heb de Oris nu iets van 3 jaar, maar blijf mij nog steeds verbazen over die kleur!

8 likes

Topset!

Ik wil ook een Nomos :hugs:

2 likes

Was al op zoek naar de SOLD boodschap bij Jaap.
Had deze Omega ook in gedachten met SMP & Master300 als inruil
Prachtige set nu. Zonder duiker maar wellicht nu bewuste keuze
Met de Explorer voorzien van beach to boardroom met 100M waterdicht

1 like

Dank je! Geen duiker vind ik niet erg. Zwemmen kan met de Explorer en kennelijk ook met de Speedmaster. Wellicht komt er weer eens een duiker, maar ik heb nu geen grote behoefte eraan.

1 like

Toffe collectie!

1 like

Breitling gewisseld, GS wellicht ook eruit

Waarom? Geen idee eigenlijk…:thinking:

19 likes

Gewoon even niet doen dan? Tenzij je echt concreet iets op het oog hebt dat je heel graag wil hebben i.p.v. die GS.

1 like

ja, dat is de rationele oplossing idd, maarre… :grinning:

1 like

Smaakvol!

1 like

Hele mooie goed opgebouwde en doordachte collectie :star_struck:

1 like

Dit is mijn collectie. Er zijn zo nog vele andere. Maar dit is de mijne. (Vrij naar Gunnery Sergeant Hartman in Kubrick’s Full Metal Jacket.)

In mijn collectie geen iconische merken zoals van de ‘Holy Trinity’, R. of Ω maar, zeker in vergelijking met de laatstgenoemden, minder vaak voorkomende doch zeer mooie merken met veel historie, als Zenith, Grand Seiko en Breitling.

In deze collectie zijn de Zeniths van het model Elite (de 6150s en de ‘Ultra Thin’ ) de ‘dress watches’. Eenvoud en dan heel goed uitgevoerd. Ze vormen al enkele jaren de solide basis van de collectie. Hoort er geen merkicoon als de El Primero bij? Die zou zeker niet misstaan natuurlijk. Maar voor een chronograaf heb ik een andere keuze gemaakt, met naar mijn bescheiden mening een betere prijs/kwaliteitsverhouding.

De Grand Seiko modellen zijn in het algemeen wat meer ‘casual’ en sportief in vergelijking met de Zeniths. Ik vind het mooi dat Grand Seiko topproducten aflevert met zoveel verschillende technieken: mechanisch, waaronder handmatige opwinding (SBGK009) en automatisch (4Hz zoals in de SBGR261 en ‘High Beat’ zoals in de SBGJ217), hybride techniek, via ‘Spring Drive’ (SBGA375) en ‘High Accuracy Quartz’ techniek (zoals in de SBGV238).

Voor een chronograaf in het luxe-segment denk ik dat het Breitling B01 uurwerk al meer dan 10 jaar de top is. De Transocean en Premier modellen vind ik zeer ‘chic’ en de Navitimer is ondanks de drukke wijzerplaat en de ‘blingy’ metalen band voor mij onweerstaanbaar gebleken.

Voeg daarbij als ‘tool watches’ de Oris Big Crown Pointer Date als ‘Flieger’, de Seiko Alpinist als ‘field watch’ en de Casio G-Shock voor tijdens fysieke klussen en de collectie is bijna compleet. Bijna, want een duiker ontbreekt (en ongetwijfeld vinden anderen dat er nog wel meer mankeert).

Variatie in kleur via de wijzerplaat, het materiaal van de kast of de band vind ik fijn. Qua stijl denk ik dat de jaren ’60 een thema vormen. In vele opzichten een goed decennium.

Worden alle horloges gedragen? De Zeniths, Grand Seikos en Breitlings krijgen elk zo’n 30 dagen per jaar, volgens een rotatieschema waarin ze elk twee keer per jaar aan de beurt zijn. Dit zorgt voor afwisseling, geen keuzestress en het voorkomt dat ik ergens op uitgekeken raak en dan de drang krijg iets te ‘flippen’ voor wat anders. De Oris ‘Flieger’ en de Seiko Alpinist krijgen op een paar zomerdagen na helaas nauwelijks of geen draagtijd. Maar het zijn mooie horloges, ze hebben een plaats binnen de collectie en nemen relatief weinig kapitaal in beslag. Draagtijd is wel dé factor (naast de pecunia uiteraard) die me tegenhoudt nog een horloge toe te voegen.

Vind ik dat nog iets ontbreekt in mijn verzameling, ook al zou dat een opoffering van een of meer stukken vergen en wellicht een onbalans in de collectie teweeg brengen? Misschien een rechthoekig horloge, zoals de Jaeger-LeCoultre Reverso Tribute Small Seconds (Werkelijk prachtig, maar technisch verouderd en te duur; sorry. En de kroon is me te klein.), de Cartier Santos de Cartier (Waarom heb ik die met die blauwe plaat weggedaan?! Oh ja: kwetsbare ‘bezel’.), de Tag Heuer Monaco Heuer 02 (Stoer, maar zelfs voor mijn pols te dik.). Of misschien een Grand Seiko met het nieuwe ‘High Beat’ 9SA5 uurwerk? Dat vind ik ‘haute horlogerie’! Daarmee toont Grand Seiko opnieuw de drang naar innovatie en verbetering – hopelijk zien we het nog eens terug in een model dat ik zonder mitsen en maren mooi vind en waar ik het gevraagde bedrag voor wil neerleggen. Ook Zenith heeft met de update van het El Primero uurwerk na ruim 50 jaar opnieuw aangetoond dat het nog steeds wel degelijk relevant is, voor zover dat nog nodig was. Maar op dit moment wel ‘overpriced’. Ik noemde al de duiker als ‘missing link’; waarschijnlijk toch de volgende (laatste?) stap.

Maar dit is mijn collectie, nu.

32 likes

:flushed::exploding_head:

7 likes

Stuk voor stuk prachtig. Die Elite’s zou ik graag vaker in Zenith only terug zien, pure klasse.

1 like

Geweldig mooie collectie hoor! :ok_hand: Ook leuk om je gedachtes erbij te lezen.
De GS met kleine seconde :heart_eyes:

1 like

Ja, voor mij vrij duidelijk. Jij hebt een duiker nodig. Net zoals iedere man, eigenlijk.
Dit is een goedgebouwde, redelijk geprijsde, prettig ogende duiker van een merk met een mooie heritage.

Is er in twee kleuren. Dus je hebt nog wat te kiezen ook.

12 likes

De Club is mijn eerste eigen Nomos, een die ik wel wat meer draag dan de Orion Duo. Ik vind het echt hele leuke dingen, moet ik zeggen, en het geld zeker waard.

1 like

Dank, allen :smiling_face_with_three_hearts:

Wat een geweldige collectie :heart_eyes:

1 like

De Longines is yummie

1 like

Mis je geen fijnafstelling in de gesp bij de Grand Seiko horloges?

Fantastische collectie trouwens

1 like