Je bedoelt weg met die watchwinder?
En dan steeds oppakken en even schudden zoals hierboven wordt geopperd? Hoe doen jullie dat met meerdere automaten?
Je bedoelt weg met die watchwinder?
En dan steeds oppakken en even schudden zoals hierboven wordt geopperd? Hoe doen jullie dat met meerdere automaten?
Even op tijd zetten en gaan.
Watchwinder zorgt voor meer slijtage (iig vergelijkbaar met gebruik) en heeft op (wat) gemak na eigenlijk geen voordelen.
Een anual/perpetual calendar is erg lastig in te stellen dus daar is een winder wel handig voor (mits automaat
)
Die heb ik pas vanaf begin dit jaar. Ik heb mijn Edox Class-1 verkocht, die leek er nog meer op.
Bovendien post ik te weinig om hier te stijgen en te mogen verkopen
Als antwoord op je vraag: ik heb eerder dit jaar mijn Breitling Chronomat verkocht. Mooie chrono maar kreeg er niet de klik mee.
Vind nu Fortis wel interessant qua chrono. De Longines hoeft niet weg voor een chrono, er is nog ruimte in de kist ![]()
En mijn ‘oude’ Breitling…

En deze Fortis blijft roepen…
Oké! Dat is misschien ook een optie inderdaad. Zal het eens gaan proberen. Dat hij stilvalt vind ik niet erg, dat ik steeds via de kroon moet opwinden wel…
En “gaan” in de zin van, paar keer schudden en hij laadt de rest vd dag om de pols op?
Niet via de schroef opwinden bedoel ik…
Kan doorgaans beide. Meestal schud ik even (keer of 10-20) en zet ik m op tijd. Bij een schroefkroon wil ik nog wel eens handwinden.
En handig voor horloges met maanfase aanduiding, niet te vergeten
Laatste keer dat ik die 1 had stond die maan er meer voor de sier op dan dat ie goed stond.
Dank @HFB @APMV @Ruud en @TagEd
Er komt binnenkort een goede watchwinder op de markt. Extra ruimte op de plank → gevaarlijk ![]()
Heb ik ook. Esthetisch vind ik het een mooie complicatie op een wijzerplaat, maar voor mij verder volkomen nutteloos.
Ja. Ik vind het er prachtig uitzien, maar wanneer het volle maan is zal me verder jeuken.
Niet dat ik ineens in een wolf verander, voor zover ik weet.
Ja, voor mij is dat dus part of the fun. Ik ga er even rustig voor zitten. Schud een paar keer en geef de kroon meestal een paar draaitjes. Dan de tijdsapp erbij even op tijd en (indien van toepassing) juiste datum zetten. Kroon dicht, om de pols en ready to go.
Is voor mij net zo’n soort ritueeltje als koffie zetten en muziek luisteren op vinyl. Even een zenmomentje, onthaasten, pure mindfulness. ![]()
Mooi horlogedoel, voor 2026!
Kijk! Nice! ![]()
Nee, maar dat weet je dus zelf ook niet. Er zijn echter wel aanwijzingen. Wordt je bijvoorbeeld wel eens, vroeg in de ochtend, ergens wakker, waarbij je totaal niet weet hoe je daar gekomen bent en met een hoop bloed op je gezicht?

![]()
Oh ja, en dat is natuurlijk ook een mooi voornemen, voor 2026. Lekker actief meedoen en gaan voor TL-3!
![]()
Amen! ![]()
![]()
Mooie set. Die nato op de breitling staat echt top
Nice. Gevarieerde collectie ![]()
Je mag de emergency wel vaker dragen!