Kelek or 18 kt 4916




Mijn eerste post op dit forum en meteen een vraag. Dit horloge lag in mijn vaders nachtkastje. Kan iemand hier iets verstandigs over zeggen. Hoe oud het is of het onderhoud nodig heeft. Ik zou het best willen dragen. Hopelijk kan iemand mij helpen.

2 likes

Kelek is de uurwerkmaker van Breitling.
Was een onafhankelijke partij die ook zelf uurwerkjes modificeerde en verkocht.

Ik meen dat het bedrijf een aantal jaren geleden is opgekocht door Breitling en daar inmiddels deel van uitmaakt.

Dit horloge is van 18k geelgoud, mooie geschroefde bodem met een speciale sleutel te openen.

Uurwerk zal ongetwijfeld een goede kwaliteit uurwerk van zo’n 60 jaar oud zijn. Servicen zou geen issue moeten zijn.

3 likes

Dat valt aan de buitenkant niet te zien. Hoe Lana geleden heeft het onderhoud gehad? Als je dat niet weet, dan moet een horlogemaker dat beoordelen. Maar het is in ieder geval wel een leuk horloge om te zien.

1 like

Tis er een uit de 1960s denk ik.

Wil je m gaan dragen heeft het onderhoud nodig.
Er vanuitgaande dat je niet weet wanneer er onderhoud geweest is (ie ergens in laatste 5 a 10 jaar).

1 like

Ik houd het op de jaren '50 van de vorige eeuw.
Als je geen onderhoud geschiedenis weet of hebt dan zou ik hem zeker een servicebeurt laten geven voor je hem gaat dragen, daar ingedroogde olie en vetten het uurwerkje kunnen beschadigen.
Breng hem ajb niet naar een juwelier maar naar een goede horlogehersteller, de meeste juweliers repareren nl. niet zelf en rekenen commissie voor het uitbesteden.
Hier vind je een lijst met horlogemakers.
Hier een stukje geschiedenis over het merk Kelek.

Succes!

1 like