Kent iemand dit merk, Anker?

Hi allen, onlangs dit horloge geërfd van mijn opa. Ik vind er op het internet niet meteen veel van terug, en al zeker niet dit specifieke model. Misschien kan iemand me hier iets meer over vertellen?

Het merk is ‘Anker’

PS: kent iemand een goede horlogemaker centrum Amsterdam om dit soort horloges te herstellen? In de categorie ‘Horlogemakers’ zie ik een aantal topics met maps staan, maar weinig Amsterdam en vrij outdated.

Alvast bedankt!

2 likes

Is het een handopwinder ? (Je draait aan de kroon om het horloge energie te geven waardoor het gaat lopen).

1 like

Ja. Hij doet het gewoon niet als ik dat doe, maar ik kan wel aan de kroon draaien.

Puttman in Diemen kun je goed terecht niet in centrum Amsterdam maar wel in de buurt.

1 like

Anker is het type uurwerk. Dus niet perse een merk.
Je hebt natuurlijk verschillende soorten uurwerken. Movements. Google daar maar eens naar.

1 like

Anker is een Duits merk. Zie ook marktplaats en ebay. Daar staan er een paar op.
Er zijn veel betrouwbare servicepunten in Nederland. Dus ook bij jou in de buurt.
Zijn ook hier op HF bekend en zelfs in kaart gebracht .
Als dit horloge emotionele waarde heeft voor jou, dan zou ik zeker dit horloge een service beurtje laten geven en koesteren :+1:

Zie link:

2 likes

Isniet perse een penanker hoor. Is een merk.
Hierin zit zelden een penanker naar mijn idee.

3 likes

Dit zijn over het algemeen vrij waardeloze horloges helaas. Als je er echt een sentimentele waarde aan hecht dan zou je hem kunnen servicen maar de waarde zal een paar tientjes zijn

2 likes

Probeer Watchme in de Nieuwe Nieuwstraat te Amsterdam.

1 like

Als ik mij niet vergis is Anker een submerk van GÜB en idd niet veel waard. De andere Anker komt uit Pforzheim als zelfstandig merk en idd ook in de regel niet veel waard. Zie ook Mikrolisk

1 like

Het was een merk van “VEB Uhren und Maschinenfabrik Ruhla” :wink:

1 like

Idd, maar ook dat is toch weer GÜB!? Of vergis ik mij nou :thinking:

1 like

VEB was een DDR bedrijfsvorm; " Volkseigener Betrieb". VEB GUB (Glashütter Uhrenbetrieb) was een andere VEB dan VEB Uhren und Maschinenfabrik Ruhla :wink:

1 like

Ik heb me dus vergist, het VEB deel was mij al helder. Ten onrechte aangenomen dat GÜB met Anker te maken had. Dank voor dit onderricht :smiley:

1 like

Desalnietteplus: er komen leuke horloges vandaan voor weinig geld. Heb zelf voor wènag een leuke duiker van Anker op de kop getikt


Vergeet het bandje want datis spuuglelijk en is te smal…

4 likes

Is @Scudoniet een expert in deze loopwerkjes?

Ik bedoelde @Scudo
Autocorrect🙃

Dat is een echte mooie Anker met vermoedelijk een Ruhla UMF 24.

1 like