Een tijdje geleden verwierf ik dit sympatieke kleine bullseye horloge via het Zweedse Tradera.
Ik kan er echter niet achter komen welk kaliber uurwerk er in zit. Mogelijk staat er iets op de platine onder de wijzerplaat, maar ik wil geen goed lopend horloge uit elkaar halen om de platine aan de voorkant te ontbloten, zeker niet bij deze kleine dame. De gebruikelijke bronnen op het web maken me niet wijzer en de A.I. hulpjes komen met baarlijke nonsens over Omega en Rolex Marconi. Dat is het zeker niet! Rannft, 17jewels, The Watch Movement Archive en Emmywatch laten het ook afweten en ook de PDF versie van de Paulson catalogue, die ik een keer van @wbcoupe ten geschenke kreeg, geeft geen sjoege.
Dus ga ik nu gebruik maken van de expertise op het Forum. Wie van de Speurneuzen kan mij verder helpen?
Het horloge heeft als kastmaat ca. 25 mm, binnenmaat van de kast is ca. 23mm, doorsnede van het uurwerk is ca 22 mm.
Hulp wordt zeer gewaardeerd!
Edit: als bijzonderheid kan ik nog vermelden dat er onderaan de wijzerplaat, in plaats van het gebruikelijke ‘SWISS’ de vermelding ‘IMPORT’ staat. Op de bruggen staat geen enkele vermelding, dus misschien is het helemaal geen Zwitsers uurwerk, hoewel de bouw en architectuur wel ‘signed allover’ Zwitsers lijkt.
Dat was een lastige om te vinden. Staat niet in de oude Ranfft pink pages, maar wel in Ranfft.org, kennelijk. Dat is dan wel kaliber 217 SC, met centrale seconde, maar de 217 met kleine seconde zal er dan ook wel zijn.
Als je eenmaal een nummertje hebt is het niet zo moeilijk om meer referenties te vinden.
Gelukkig heb ik geen spare parts nodig, ik wilde alleen het kaliber nummer weten om de documentatie van dit grappige kleine dames bulseye horloge compleet te krijgen.
Leuk gevonden zeg. Over het uurwerk kan ik je niets vertellen.
Maar de merknaam Suveran deed mij meteen aan Omega denken.Best een interessant verhaal om algemeen te delen hier
Ik zag twee initialen op de achterkant J.N maar dat bracht mij richting Elgin aan de andere kant van de oceaan. Afijn Frans dus.
Dank voor je aanvullende info over de Omega Suverän horloges. Bij het zoeken op het web, met name toen ik de ‘hulp’ inriep van het Google a.i. systeem, kwam ik die verwijzing ook tegen. Sterker nog: A.I ging er volkomen van op het verkeerde been! Het bleef maar volhouden dat er een relatie was met Omega en beweerde dan ook snoeihard dat het hier om een kaliber 30T2 zou gaan.
Het is verbazingwekkend dat A.I. kennelijk niet goed kan lezen, want ik had in mijn vraag uitdrukkelijk de maten van mijn kleine Suverän opgegeven en de maat van mijn kaliber is ca. 20mm. Het Omega 30T2 kaliber meet 30 mm en ziet er zo uit:
Dat hele AI gebeuren staat nog in de kinderschoenen. Er wordt momenteel zoveel onzin verspreid door AI en het ergste is nog dat er mensen zijn die het klakkeloos aannemen.
AI zal in de toekomst vast nog wel veel beter worden, maar we zijn er nog lang niet.
Hopelijk wordt aan kinderen nog wel geleerd dat ze zelf ook nog moeten nadenken.