Kleine geschiedenis Nederland en de tijdzone

Dank voor het delen van de informatie!

1 like

Meestel kan ik het wel waarderen als je niet achter de kudde aanloopt…maar dit was wel een beetje dom! :blush:

1 like

Leuk, bedankt voor het delen! Voor de standaard Amsterdamse tijd had je overal in Nederland een eigen tijdzone, die kon verschillen van een paar seconden tot meerdere minuten. Voor de spoorwegen niet erg handig, wat heeft bijgedragen aan het ontstaan van een centrale tijd. Een tijdje hielden de spoorwegen Greenwich aan, maar toen steeds meer plaatsen overgingen op de Amsterdamse tijd was dit verschil van ruim 19 minuten nogal onhandig.

1 like

Helemaal nieuw voor mij; leuk om te lezen. Ik pleit ervoor om weer terug te gaan naar NT! :wink:

2 likes

haha jah zo eigenwijs ben ik ook :slight_smile: :slight_smile:

Ik zet m’n horloge vast 40 minuten achteruit!

1 like

haha ik loop al jaren achter dus… :slight_smile:

Als ik het kaartje uit 1937 bekijk was dat alleen Duitsland, België voerde GMT. Tenzij dat voor de oorlog nog is gewijzigd.

"… Op 16 mei 1940 24h NT werd zowel de Midden Europese Tijd ingevoerd … "

Het kaartje is uit 1937 … :slight_smile:

Tijdens de bezetting gedurende de Tweede Wereldoorlog voerden de Duitsers op 16 mei 1940 de Duitse Tijd (UTC+1) in Nederland in. Bovendien werd op die dag ook nog eens de zomertijd van kracht, waardoor alle klokken dus één uur en veertig minuten vooruit dienden te worden gezet.[1] Na de capitulatie van de Duitsers in 1945 is de klok niet teruggezet naar de Amsterdamse tijd en bleef UTC+1 gehandhaafd.

Spanje gebruikt de MET sinds 1946.

Hier een tijdzonekaart uit 1947:

Lastig uit te vogelen wanneer welk land nu daadwerkelijk in de huizige tijdzones ingetreden zijn… en of dat officëel is of officieus, aanvaard ed. … :slight_smile:

Laatste nieuws bv. : zie het Noord Koreaanse plan een half uur terug te gaan… en dit:

en zo gaat het maar door :slight_smile:

1 like

Dat is zo, maar niet mijn punt. Je schrijft " de ons omringende landen". De laatste keer dat ik keek hoorde België daarbij, ook in 1937 en 1940.

Ook België is in 1940 omgezet. Even een quote van de Engelstalige Wikipedia:

1 like

Ah kijk! geweldig, daar was ik naar op zoek, niet goed genoeg gekeken :confused:

Dank voor deze aanvulling!!!

1 like

De term “recht hebben” klinkt erg grappig.

Rond de (zomerse) zonnewende is het volgens het KNMI:
zon op: ca 5:19u
zon onder: ca 22:02u

Het begint dan bij een beetje helder weer om 3:45 a 3u50 te lichten. (sterren nog zichtbaar, “nautical dawn”). Dat verschijnsel zouden we 2 uur vroeger dus om 1:45 a 1u50 hebben… Rechstreekse zonnestralen om 3:19.

Dat klopt ook wel natuurlijk van oorsprong noemen we het hoogste punt van de zon om 12 uur. Zonsondergang en zonsopgang zouden dan altijd precies even ver van middernacht af moeten liggen.

1 like

dank dank voor deze aanvulling!! :slight_smile:

Bedankt, erg leuk en vooral interessant om te lezen!

1 like

Prachtige story, zo leer ik nog eens wat om bij de tijd tezijn.

1 like

Leuk, deze informatie. Alleen misschien wel zo netjes om even je bron erbij te vermelden.

Overigens, weet je zeker dat de kaart uit 1947 is? Op de kaart heeft Spanje namelijk overduidelijk WET.

1 like

jah de datum van de kaart ben ik zeker van… kijk zo raak je dus makkelijk in de war he? toch? :slight_smile:

Ok, dan doe ik het maar.

http://www.meteo-maarssen.nl/kal_tijd.html

Wel zo netjes lijkt me.

2 likes

Hoi Niels :smile:
je was me voor, dat is inderdaad de bron! :smile:
Dank!