Hallo allemaal, ik heb een vraag over dit horloge. Ik heb het gekregen van mijn opa met een bijzonder verhaal erbij. Het zou zijn geweest van de broer van mijn overgrootvader. Deze werd op relatief jonge leeftijd naar een concentratiekamp in Duitsland gestuurd. Daar is hij overleden en dit horloge was het enige dat naar mijn betovergrootmoeder terug zou zijn gezonden. Een heel bijzonder en persoonlijk verhaal, en ik ben erg blij dat ik het heb.
Ik heb het horloge opgezocht op internet, maar kan geen exacte match vinden. Wel vind ik horloges uit de jaren '60 die er erg op lijken. Ook de stijl en het lettertype achterop de kast vind ik daarbij passen, en niet bij een horloge uit de late jaren '30 of vroege jaren '40. Ik hoop dat hier mensen zijn die meer van het merk weten en mij kunnen vertellen of we hier met een broodje aap-verhaal te maken hebben.
Alvast bedankt!
Kastdeksel lijkt me een stuk nieuwer dan de rest.
Het bandje zou wel zo oud kunnen zijn.
Wat is de grootte, de diameter van dit horloge? Het lijkt op de foto klein, een dameshorloge?
De pushpin ook…
Het is een Indus; voor mij geen volledig onbekend merk, maar het is - inderdaad - jaren '60.
Tegenwoordig wel, maar deze zal ofwel 33 ofwel 34 mm zijn en dus destijds een herenmaat.
Ik verwacht dat het verhaal wel waar is. Maar ergens halverwege er 2 horloges verwisseld zijn. Koester het verhaal en lach om de wisseltruc.
Het blijft een familiestuk en een deel van het verhaal.
Zeker geen horloge uit de jaren veertig, dus ik denk dat ze twee horloges door elkaar hebben gehaald.
Ik kan alleen reageren op het historische gedeelte van het verhaal. De eigendommen van de gedeporteerden werden naar mijn weten direct afgepakt en gesorteerd: wat ze dachten te kunnen gebruikt werd naar Duitsland gestuurd (of kwam in hun eigen zak terecht), de rest werd vernietigd. Het lijkt me sterk dat de Nazi’s iets hadden teruggestuurd.
Daar zijn oplossingen voor.
Sidenote, er waren ook veel werkkampen. Daar werd je ook wel half doodgewerkt maar je kwam wel vaak nog terug en je spullen kon je houden.
Maar inderdaad, lijkt niet echt te kloppen qua leeftijd. Wel een tof horloge. Opknappen, mooi zwart leren bandje op en dragen
Dit zou ook mijn gok zijn. 100% geen jaren 30/40.
Zo heb ik nog een “Cartier” die van mijn vader was, aan mijn oom was uitgeleend en hij stuk had terug gekregen aangezien mijn oom er een ongeluk mee had gehad. Hij zat nog lekker in het Cartier doosje, goed weggestopt ergens in mijn ouders huis.
Mijn vader zocht hem voor me om te laten herstellen, bleek er een Seiko lasale in te zitten . Dus, is de lasalle opgeknapt door een gewaardeerd forumlid.
Net als “de net niet Cartier”, is het nog steeds zo dat dit horloge een connectie heeft met het verhaal en je voorouders, alleen met een wat mysterieuze kronkel.
Koesteren zou ik zeggen . Een service kan die wel gebruiken, dan blijft hij mooi bewaard :).
Nieuw leren bandje en gaan.
Bedankt voor de info allemaal! Helaas wordt mijn vermoeden dus bevestigd. Ik ga het volgende week eens met mijn opa bespreken en kijken wat hij zegt.
Het was inderdaad een werkkamp waar de oom van mijn opa heen was gestuurd, dus ik geloof ook wel dat er iets is teruggekomen. Alleen dus niet dit horloge…
Het horloge werkt overigens nog en loopt ook wel goed geloof ik. Ik ben zelf alleen totaal niet handig genoeg om het op te knappen, dus het blijft bij mij in de vitrinekast liggen voor de toekomstige generaties. In ieder geval heel erg bedankt!
Indus was een Nederlands “plak” merk.
Er staat o.a. hier een topic over E. Goudsmit die het merk voerde.
Horloge stamt mi uit de jaren '60 zoals al werd geopperd.