Dank je Hans. Lijkt er inderdaad wel op, maar is uit de Artelier serie en dus iets strakker en moderner dan de Big Crown serie waar de jouw deel van uit maakt. Ik vind die van mij erg mooi… maar die van jou vind ik nog mooier!
Gefeliciteerd Hans, geweldig mooi
Veel draagplezier
Mooie aanwinst Hans, geniet van deze mooie Oris
Zeer fraai Hans!
Zelf hou ik de focus op de Omega Speedmaster Professional en dinsdag ga ik er zowaar eentje bekijken, voor alle zekerheid samen met een bevriend horlogemaker. Als ik hem koop, dan hoop ik dat jij er ooit ook eentje bemachtigt en dan toasten we erop, zoals afgesproken
Hartelijke groet, Dick
Dank je wel Dick, veel plezier dinsdag, ondanks dat “mijn” Moonwatch zo langzamerhand een soap wordt, houden we het toasten er in!
Mooi Hans. Veel plezier ermee!
Ik zie zojuist je topic. Gefeliciteerd met je NA !
Ik ben persoonlijk wel een fan van dit soort complicaties, zeer mooi. Veel draagplezier gewenst.
Gefeliciteerd Hans. Mooie moonphase. Geniet!
Proficiat Hans, weer een mooie aanwinst voor de verzameling. Enjoy
Machtig ding.
Gefeliciteerd en veel draagplezier toegewenst.
De eerste week met m’n NA, een korte review en een minder bekende geschiedenis van Oris, beschreven vanuit mijn nieuwe Oris Complication.
Het horlogemerk Oris ontstond in 1904 toen de horlogemakers Paul Cattin en Georges Christian de kort daarvoor stilgelegde horlogefabriek Lohner & Co in Hölstein kochten. Binnen enkele jaren bouwden zij een succesvolle onderneming met meer dan 300 medewerkers op.
In 1934 kreeg Oris een grote tegenslag te verwerken, toen de Zwitserse regering het zogenaamde “Watch Statute” introduceerde. Deze nieuwe wet was bedoeld om de industrie te beschermen en te reguleren, maar belette ook dat horlogemaatschappijen zonder toestemming nieuwe technologieën introduceerden.
Vooral voor Oris was deze strenge wet een grote belemmering, omdat zij op dat moment het “Roskopf echappement” gebruikten die minder nauwkeurig was dan uurwerken van enkele andere horlogemerken.
Pas vanaf 1966 mocht Oris weer nieuwe uurwerken ontwikkelen en nog geen twee jaar later onthulde Oris het Caliber 652. Dit uurwerk werd meteen door Observatoire Astronomique et Chronométrique bekroond met het chronometer certificaat.
Tegen het einde van de jaren zestig was Oris een van de 10 grootste horlogemakers ter wereld met 1,2 miljoen horloges per jaar, dus groter dan bijvoorbeeld Rolex en Omega.
In 1970 werd Oris onderdeel van ASUAG, een voorloper van de Swatch Group en kreeg zware klappen te verwerken tijdens de kwartscrisis, die de hele Zwitserse horloge-industrie op de kop zette. Oris heeft in die periode ook een korte tijd Quartz horloges gemaakt.
Het kostte Oris meer dan 12 jaar om hun onafhankelijkheid te bewerkstelligen en te voorkomen dat ze een onderdeel van de Swatch Group werden.
De beslissing van Oris om weer alleen mechanische horloges te gaan maken, wierp z’n eerste vruchten af met de introductie van Caliber 581, met een Moonphase Complication, dit is dus de voorganger van mijn Oris Complication Caliber 582.
Caliber 581 heeft 17 jewels, maar Caliber 582 bevat 25 jewels en heeft een gelagerde rotor as.
Op de onderstaande foto (uit de hand gemaakt) zie je duidelijk de vijf kogels in het lager zitten.
Als basis van beide uurwerken gebruikte Oris het kleine Caliber ETA 2761 dat al in 1971 is geïntroduceerd. De diameter van het complete uurwerk is 23,6 mm, dus ondanks de complicaties nog iets kleiner dan bijvoorbeeld een ETA Caliber 2824 (25,6 mm).
Uit de vele testen die in de achterliggende decennia zijn gepubliceerd, blijkt dat dit een succesvolle formule was.
Mijn Oris Big Crown Complication is waarschijnlijk het laatste horloge van Oris met als basis een ETA uurwerk. Het horloge staat in de Oris catalogus van 2016/2017 met als laatst vermelde catalogus prijs € 1700,00 met een leren band, voor een uitvoering met een stalen band was de prijs € 1900,00.
Momenteel is er geen Oris Big Crown Complication in het Oris programma, wel heeft Oris de Artelier Complication in de collectie. Dit eveneens prachtige horloge heeft Caliber Oris 781 aan boord, dit uurwerk is gebaseerd op het Selita Caliber SW 200-1. De huidige Oris prijs is € 2000,00 met een leren band, met een stalen band is de prijs € 2200,00.
Mijn Oris Big Crown Complication bezit ik nu een week en sindsdien heb ik geen ander horloge meer gedragen.
Het loopt natuurlijk perfect, de leren band met originele Oris vouwsluiting is de meest comfortabele band die ik ooit heb gehad.
De maanstand aanpassen is een geduldig karweitje, de juwelier heeft dit de eerste keer voor mij gedaan, maar ik wil het natuurlijk ook zelf kunnen. Het verstellen van de Moonphase moet op de tweede stand van de kroon gebeuren in combinatie met het instellen van de tijd.
Het leuke van dit horloge is dat het opvalt in positieve zin en het levert me de meeste complimenten op van al m’n horloges.
Duidelijk te zien zijn de vijf kogels in het lager van de rotor
Mooi stukje geschiedenis Hans.
Bedankt voor het delen
Bij mij heeft een Oris skeleton me besmet met het horloge virus, Oris zal daarom altijd bijzonder blijven voor mij.
Leuk achtergrondverhaal en mooi te horen dat de Oris zo goed bevalt. Bespeur ik nu dat van je ‘Omega-geloof’ dreigt af te vallen? Wat kunnen we daar aan doen?
Dank je wel, de tijd zal het leren, voorlopig is het Omega en Oris, dus Zwitserse horloges met de letter o only😀.
Dank voor dit stukje geschiedenis
Graag gedaan Hanse, Ik vind het leuk om e.e.a. uit te zoeken over de horloges die ik heb. Ook nog bedankt voor jouw reactie op m’n nieuwe Oris!
Ik voel 'n nieuw topic aankomen!