Kom ik net tegen ....

Het is trouwens superhandig met koken. Doe ik vaker dan duiken.

1 like

Doe dan maar liever een Squale voor ietsje meer centen.

1 like

Gelukkig maar :joy:.

1 like

Oef, dat klinkt alsof je ook geen hoge pet op hebt van Squale… Squale krijgt van mij voorrang op een hele rits andere ā€œen niet de minsteā€ merken.

Oh nee zo bedoelde ik het zeker niet. Squale is tof :grinning:

1 like

Weer zo eentje, vind er geen Fleux aan!

Heb je net zoveel mini brands zelfs met grote merken.

1 like

Niet van het verschil in grootte van de index stippen? De bovenste helft is maxi, de onderste helft van de wijzerplaat mini.

1 like

Het ontwerp is een afgeleide van een zut horloges, het is generiek, typografisch lelijk, en de batterij is op.

Ik zou het met rust laten.

1 like

Ow, gelukkig maar! Hehehe, nee grapje. Als je het merk niks zou vinden, ieder zijn ding toch.

Wow, ik was zo afgeleid door de bezel insert, dat ik index stippen heb gemist… En jij moest me er natuurlijk op wijzen :nauseated_face:. Maar je hebt wel een punt, rijmt ook niet in m’n hoofd.

En dat is vandaag de dag precies het probleem: weinig fantasie meer over :pensive:

Er zijn mensen die dat met meer verve doen…

:wink:

Om je vraag te beantwoorden: Rolex. Er zijn sterke indicaties dat dit iets is wat Rolex verzonnen heeft. Er schijnen patent-aanvragen rond te zwerven uit 1942. Er gaan ook verhalen de ronde dat Rolex die dingen voor het eerst voor de fascisten maakte, voor Mussolini’s marine, rond 1936.

Die claims zijn erg discutabel, de meningen lopen uiteen, maar er zijn wel degelijk foto’s van Kampfschwimmers met California dials uit de tweede wereld-oorlog te vinden op internet.

Ik weet niet wat ik er van moet vinden. De naam ā€œCalifornia dialā€ kon wel eens ontstaan zijn omdat in de jaren 80 er veel Bombay specials gemaakt werden door handelaren in en rond LA, waarbij ook deze wijzerplaat prominent voorkwam.

Feit is wel dat de eerste bekende California dials in bubblebacks hebben gezeten.

4 likes

Ook jammer. Maar los van de cijfers prachtig horloge en mooi merk.

Edit, gelukkig dan wel weer een IV I.p.v. IIII. Dat dan weer wel.

2 likes

Die heeft ze ook gemaakt, limited, van een paar jaar geleden;

5 likes

Hier wat antwoorden

2 likes

Dit vind ik wel een mooie editie, zonder fratsen!

1 like

Ik ken het artikel. Als je die noemt:

https://www.watchuseek.com/threads/california-the-definitive-history-of-a-peculiar-dial.4887795/

Want zeg nou zelf, niemand hier gelooft dat Fratello de laatste vijf jaar ook maar een spatje onderzoeksjournalistiek heeft gedaan, ik heb bij alles wat die mensen roepen meerdere bronnen nodig. Ze zijn net een soort van Ben Clymer.

1 like

Hun informatie over de California benaming klopt wel maar ze zijn geen onderzoeksburo o.i.d, behalve dan over hun specialiteit de Speedmaster.
En net als ieder ander blog is het inmiddels ook een verkoopkanaal geworden, maar je hoeft er niks te kopen hƫ :slightly_smiling_face:

De officiele benaming is dus Error Proof dial, inmiddels beter bekend als California omdat daar de ā€œopgeknapteā€ platen vandaan kwamen.

1 like

Dat is correct. Jammer, maar correct. Ik koop er dan ook niets, want in mijn hoofd is dit belangenverstrengeling tenzij je je gewoon platweg presenteert als verlengde marketing-arm van de industrie. Overigens niets ten nadele van specifiek Fratello, want Hodinkee is net even een slag erger, en de rest niet heel veel beter.

Yup.

1 like

Meer verve of meer verf?

2 likes