Kras verwijderen glas achterzijde kast

Ach, ik heb een Stowa gekocht waarbij ik niet de investering deed om het uurwerk te pimpen, en die ETA die daarin zit is vergelijkbaar met m’n Hammie. Zowel de Hammie als de Stowa zijn minder mooi dan zelfs een Seiko 6r15, waarbij ze tenminste nog Geneva striping hebben toegepast op de rotor. Voor al die zichtbodempjes geldt dat de achterkant voor mij de sjeu niet is. Het is geinig om te kunnen zien hoe het in elkaar steekt, maar meer ook niet. Achteraf had ik er beter een handwinder in kunnen knallen voor 150 extra.

Maar zelfs de Nomos en Mühle die ik heb zijn geen onuitputtelijke bron van vermaak. Tuurlijk zijn die uurwerkjes “mooier”, maar zelfs daar zit ik geen uren naar de achterkant te kijken. Vandaar ook mijn vraag aan de OP / TS of het echt een ding is waar hij heel veel tijd aan zou moeten besteden.

In dat geval: Polish away, Mr McManus! Met diamantpasta, waarschijnlijk, en goed afgeplakt.

Met een saffieren achterkant (ik vermoed dat het toch echt saffier gaat zijn) zul je je uit de naad werken voor een twijfelachtig resultaat. Ik reken op een vervanging, maar ik laat me graag door je resultaten verrassen. :slight_smile:

2 likes

Mineraal of saffierglas polijsten is gewoon niet te doen, ja het kan, ik ben er helemaal voor om zelf dingen te willen doen maar vervangen is gewoon de logische keuze.

Het is inderdaad saffierglas. Het is daarom aardig zinloos om aan te beginnen. Zelfs als je het machinaal zou doen (met diamantpasta en veel vermogen en gedurende lange tijd) polijst je er zeer waarschijnlijk een deukje in waardoor het de werking krijgt van een concave lens. Zo’n ‘depressie’ valt veel meer op dan krasjes.

Watch Movement
Brand: Hamilton Movement: Swiss Automatic Movement, Hamilton H-10 Calibre
Series: Jazzmaster Viewmatic Functions: Hour, Minute, Second, Date
Model #: H325150
Condition: Great Condition Pre-owned, Light Scratches on Case & Bezel, Minor Wear on Strap Dial Markers: Black Dial w/ Arabic Numerals & Stick Indexes, Date at 3
Box/Papers: Hamilton Box & Papers, 2 Year Warranty Hands: Luminescent Steel Hands
Case Bracelet
Material: Stainless Steel Band: Brown Alligator Leather Strap
Finish: Brushed & Polished Clasp: Stainless Steel Tang Buckle
Caseback: Sapphire Crystal Exhibition Length: Will Fit Up To a 8″ Wrist, Adjustable
Diameter: 40 mm
Thickness: 12 mm
Bezel: Fixed, Polished Stainless Steel Bezel Features
Crystal: Sapphire Crystal Warranty: 2 Year Precision Watches & Jewelry Warranty
Crown: Pull/Push Key Features: Automatic, Date, Stainless Steel, Leather
Water Resistant: 50 M / 165 FT Shipping: Free Shipping with Insurance Continental US!

Alleen voor de gepolijste delen hé? :grimacing:

1 like

Als je ergens achter blijft haken en je hebt een scheur in de voering van een jas waar je op gesteld bent, dan laat je die toch maken? Ik wel, ook als een voering op een plek zit die ik vrijwel alleen zelf zie. Een jas die ik nauwelijks meer waardeer of draag wordt gewoon afgeschreven, of wordt “klusjesjas”.
Voor het perspectief: ik kocht voor een eigenbouw pc een behuizing met transportschade aan de onderzijde, dat maakte me niets uit.

Het heeft dus veel meer te maken met dat ik op die jas gesteld ben dan dat “het opvalt”. Bij het restaureren van klassieke auto’s en motorfietsen heb ik altijd ook onzichtbare onderdelen vernieuwd. Met horloges is dat vergelijkbaar. Het antwoord op jouw vraag is dus: hierom. Kan me voorstellen dat dat voor OP en heel veel HF’ers ook zo werkt.

Kras(je) aan de onderkant? Lekker laten zitten, ziet niemand :wink:

Als het echt stoort dan laten vervangen, aan polijsten zou ik niet beginnen.

Dit :point_up:

Mocht je toch gaan poetsen, even uitkijken hoe het glaasje bevestigd is, want in de case back heeft het nl. minder “vlees” van aan de voorzijde. Ik heb bij het poetsen van een zichtdeksel wel eens het glaasje per abuis eruit gedrukt :zipper_mouth_face: (terugplaatsen was een ramp trouwens)

Ik vraag me werkelijk af wat er met het horloge gebeurd is om zulke krassen erin te krijgen, zeker aangezien het saffier is. Dan moet het ongeveer onder een tram hebben gelegen volgens mij…

Daarom was ook mijn eerste veronderstelling dat het vast geen saffierglas zou zijn. Maar dat is door @Hieronimus al ontkracht. Je moet aardig je best doen om zo’n diepe lange kras te krijgen. Misschien toch maar laten vervangen. Even klein stukje proberen en dan evalueren, en ik zal oppassen dat ik de kast niet raak.
Toch jammer, hoe meer je hem draagt. Hoe mooier ik hem ga vinden. Goedkoop lijkt toch duurkoop te zijn in dit geval.
Spullen zijn binnen dus ga dit weekend aan de slag.

Ik zou me er (zoals anderen voor mij reeds hebben gezegd) niet zo druk om maken joh, zeker niet als je er al niet veel voor hebt betaald. Gewoon laten zitten.

Ben ook wel nieuwsgierig naar een foto van de voorzijde van dit horloge. Pictures please!

Voorkant is eigenlijk nog prima, op wat krassen rechts boven waar de band aanhecht na. Overigens niet zichtbaar op de foto’s.

1 like

Gewoon lekker genieten van deze Hamilton, kras aanpakken kan altijd later nog…

Ja, want scheuren worden erger, waar ze ook zitten. :slight_smile: Zo maak ik verschil tussen wabi-sabi en defecten.

Het blijft persoonlijk en waar de grens ligt varieert van voorwerp tot voorwerp. :+1:

Even vanuit de simpele basis; om een kras te verwijderen moet het hele vlak daar omheen worden verwijderd tot dezelfde hoogte als de bodem van de kras wordt bereikt. Ergo, veel, heel veel landurig polijst werk met (al terecht opgemerkt) risico van uiteindelijk een oneffen vlak welke nog veel meer opvalt.

Voor krassen verwijderen met Cape Cod geldt hetzelfde verhaal maar met een grote kans op oneffen vlakken en vervaagde lijnen.

Adviesje; saffier vervangen wanneer de kras je stoort en Cape Cod op metaal alleen heel voorzichtig gebruiken, liefst met rechte vlakke ondersteuning waar dat mogelijk is.

Beetje uitgebreid verhaal maar wanneer je het horloge steeds mooier vind, is het misschien zonde om te verruineren.
Lekker gaan dragen is dan wellicht nog de beste optie.:hugs:

Mocht je er blij van worden, heb ik denk ik nog wel een oude kast waar je dan wat op kunt proberen.:thinking:

Beste, is uw Hamilton X Patrol nog te koop?

@Olivier1986 Ten eerste: Dit is een Jazzmaster. Ten tweede: Waarom reageer je dit op een topic van twee jaar geleden over hoe je een kras moet verwijderen? :joy: :joy: :joy:

3 likes