Kroon van Alpina flieger afgebroken - Hulp gevraagd

Hallo horlogeliefhebbers,

Onlangs was ik op een barbecue met een paar vrienden en daar gebeurde de volgende (toch best wel) vervelende situatie. Een vriend van mij had een Alpina flieger horloge om en hij liet mij het horloge zien en vasthouden. Zijn tijd en datum stond verkeerd waarop ik vroeg of ik hem goed mocht zetten. Dat mocht. Na het losschroeven van de kroon en het uittrekken van de kroon had ik ineens de kroon in mijn hand. Ik deed het uiteraard heel voorzichtig en dat kon die vriend van mij ook zien en hij nam mij dan ook niks kwalijk, maar toch voel je je er knap lullig door. Ik had al even gezocht naar een service centrum waar hij met z’n Alpina terecht kan voor het installeren van een niets kroon en kwam The Watch Lab in Zaandam tegen. Ik was benieuwd of jullie ervaring hadden met dit service punt en of jullie eventueel nog andere goede adressen weten waar hij met z’n Alpina horloge terecht kan. Alvast heel erg bedankt voor jullie input!

Hier een kaart met horlogemakers en ervaringen

1 like

Afgebroken, van de stam af geschroefd of ook de kroonstam in de handjes? En is er zichtbare schade aan een onderdeel of de bus?

Ik sluit me bij het antwoord van @Da_Watcher aan, maar het bovenstaande is wel van invloed op het plaatje.

Overigens is Seriouswatches in Friesland een AD van Alpina en hebben ze een eigen service punt waar ze me keurig hebben geholpen met wat andere zaken.

Foto’s van de kroon, stam en bus zouden helpen bij het bepalen of een nieuwe kroon überhaupt nodig is. Laat hem het horloge in godesnaam lekker droog opslaan intussen, want de Oris van een vriend van me die hij jaren in de kast had liggen zonder kroon had flink geoxideerde wijzers.

1 like

Heb er toen helaas geen foto’s van gemaakt. Maar het was de kroon met een een recht stukje metaal zonder wat eraan. Maar je zag wel duidelijk dat het gebroken was. Denk dat hij na de stam is afgebroken.

Goede tip! Ik zal dit nog even navragen of hij dit wel gedaan heeft. Bij voorkeur in een boterham zakje of zo? Of zip lock plastic zakje?

Hier trouwens nog een foto van het Alpina flieger horloge.

2 likes

Nee, gewoon in de doos of kist, als je hebt zo’n gel zakje bij, maar niet in een vochtige ruimte. En ook juist niet te afgesloten.

1 like

https://www.ensie.nl/betekenis/stam

Staat niets over een horloge in! Noem het een opwind-as en je spreekt vaktaal en geen verbasterd Engels

Mooi overzicht zo op de kaart. Gaaf gedaan!

Maar is er hier iemand die ervaring heeft met The Watch Lab in Zaandam?