Zojuist liep ik buiten in onze donkere straat en keek even op mijn horloge zoals wel vaker… Mijn Casio G shock GMW-B5000D-1 begroette mij met een automatisch verlicht display.
Nu weet ik dat veel digitale horloges deze
(soms automatische) functie hebben, maar hebben sommige analoge horloges dit ook? Vaak hebben deze analoge horloges mooie lume wijzers maar dat werkt maar voor een bepaalde tijd.
Lijkt er inderdaad wel op, alleen ik was benieuwd of er ook analoge horloges zijn met backlight zoals je vaak bij digitaal ziet. Wat ik in lumeshots zie zijn juist alleen de lumen.
Weet ik niet zeker. Mogelijk wel. Het is in ieder geval wel een belangrijke verkooppunt van Timex aangezien meeste modellen dit hebben. (Staat ook vrijwel altijd wel vermeld op de wijzerplaat)
Edit:
Ik geloof dat de ana-digi modellen van Citizen ook een backlight hebben voor hun digi gedeelte:
(Even een random post uit het Citizen topic van het betreffende model )
De Casioak kunnen wij ook niet vergeten. Deze heeft ook een lampje in de buurt van het digi gedeelte dacht ik.
Die Citizen heeft alleen voor de LCD schermpjes een oranje backlight (U680 module). Deze licht niet automatisch op, alleen bij het indrukken van de knop op 2 uur.
Casio heeft met de GWG-1000 mudmaster eenzelfde tuimelschakelaar als in een hoop andere modellen, dus die licht ook automatisch op en bij het indrukken van de knop op 6 uur. Dit is ook echt “aan/uit”.
Er zitten 2 leds in, 1 voor de LCD (rechts) en een net boven de “6” die op de wijzerplaat schijnt.
De Casio MR-G G1000B heeft ook een ingebouwde schijnwerper, maar die doet het alleen handmatig bij het indrukken van de knop op 2 uur, dan gaat de led aan met een overgangseffect, dus zachtjes aan tot volle kracht, 3 seconden vol aan en daarna dimmen tot uit.