Laat je(/een) Grand Seiko zien II

Das altijd 'n goed idee. :stuck_out_tongue_closed_eyes::+1:

1 like

Mooi, afgesproken dan.

2 likes

Hoor wel wanneer en hoe laat. Meld me bij deze aan!

Ik las laatst in een posting op Instagram, waar ook @bAAx iets zei, dat de dikte van Grand Seiko horloges (of uurwerken) mede werd veroorzaakt door de wens om een bepaalde nauwkeurigheid te halen. Maar ik heb nu weer een paar dagen mijn Zenith Ultrathin om, een automaat van 8,3mm dik en 40mm diameter (en die heeft ook nog een zichtbodem), en die loopt max +1/dag. Dus nauwkeurigheid is volgens mij geen reden om uurwerken dikker te maken.

En mijn Seamaster 39mm aqua terra automaat van 40mm was 11,0mm dik (ook met zichtbodem).

Maar ik had ook een 37mm Grand Seiko automaat op het oog en las dat die 13,3mm dik was. Nu is mijn 41mm Spring Drive selfdater ook 13,2mm, maar bij 37mm vind ik het wel erg uit verhouding. Mijn sbgw231 vind ik niet te dik, maar 11,6mm voor een handwinder is ook niet dun.

Dus waarom waarom zijn Grand Seiko’s snel 2mm dikker dan andere merken die zoals met de aqua terra niet eens echt hun best doen om ultrathin te zijn zoals de zenith? Is het het uurwerk? Bieden ze meer diepte aan de wijzerplaat kant?

Mijn vintage hi beat handwinder is trouwens ook niet dik.

1 like

Ja. Seiko heeft tegenwoordig dikke uurwerken, niet alleen grand seiko maar bijna de hele line up. Er is nu wel een presage met een nummer 6L serie uurwerk. Misschien komen er bij GS ook nog dunnere uurwerken aan.

Denk dat het kijkdeksel ook nog voor wat extra dikte zorgt. Dat is dikker dan een normaal gesloten deksel.

Veel van mijn vintage Seiko automaten zijn dunner dan de moderne.

Ja, maar mijn aqua terra en ultra thin hebben ook een kijkdeksel, dus daar kan het niet aan liggen.

Mijn vintage 6138 is de dikste die ik heb, maar dat is een chronograaf-automaat.

Dat verschilt heel erg per uurwerk ook. Mijn vintage 7016 automatische chrono is dunner dan je 6138 en zelfs ook dunner dan je GS springdrive.

Ik denk dat Seiko gewoon niet veel prioriteit legt op de dikte van de horloges tegenwoordig. Het zal denk ik een combinatie zijn van een vrij dik uurwerk en een constructie van de kast waar de aandacht uitging naar andere dingen dan de dikte.

1 like

Springdrive 39.4mm (ongeveer), zeker niet te dik in vergelijking met bv. Omega.

1 like

De SBGA127 is 12,8mm. Zeker niet “te dik”, maar dun is het niet.

Het is niet meer als een vermoeden. Trouwens, het gaat als ik me niet vergis eigenlijk om de “delta”, de maximale afwijking tussen tijdsmeting in verschillende posities. Dus hoe consitent een uurwerk de tijd aangeeft.
Dikkere bruggen zijn nu eenmaal stabieler, met als resultaat potentieel een consistentere tijdsweergave.
Wie zal het zeggen (buiten de ingenieurs/horlogeontwerpers van GS zelf).
In elke vorm van construeren heb je een range waarin je de dragende elementen kan dimensioneren.
Van " het valt net niet in elkaar als je ertegen hoest" tot “overleeft 5x een nucleaire holocaust”.
Een andere mogelijke reden kan dus duurzaamheid zijn, zie ook:

1 like

Dat is een beetje een losse conclusie. Japanners zijn in mijn ervaring bijzonder bedachtzaam. Als ze een keuze maken is die meestal zeer weloverwogen.

3 likes

13 likes

Ik denk ook dat het meer in het feit licht dat kunst “gezien” mag worden en niet zoals in het westen, lees: “de lage landen”, wat weggemoffeld moet worden.

Bij ons schrijft de etiquette voor dat een (dress) horloge onder de mouw moet kunnen, daar mag het om de pols gezien worden.

Dat zou dan wel een hele ommezwaai tov vroeger zijn. KS en GS horloges waren vroeger vaak wel dunner. Voor de KS en LM special series waren een milimeter of 9 dik in totaal.

2 likes

Eens, dat is ook weer zo. Wellicht toch teveel matchen aan de Zwitsers, destijds?

Nu een beetje tegendraads. :thinking:

1 like

Deze deconstruction doet me ineens denken dat het gaaf zou kunnen zijn om een modifcatie te maken om een automatisch horloge dunner te maken. Demonteer de rotor en monteer een dunnere glazen achterkant. Dat scheelt direct 1-1,5mm?

Het zou een zelfbouwsel opleveren, maar ja, als het met een andere plattere OEM achterkant zou kunnen?

1 like

21 likes

Al week onafgebroken aan de pols :heart_eyes:

14 likes

Uit eten met mijn eega. Dan mag deze topper mee. :wink:

11 likes