Laat je(/een) Grand Seiko zien II

Wat doe je nu? Nou moet ik ook mijn kroon gaan bekijken, terwijl het me niet was opgevallen tot nu :grimacing:

1 like

Ja hoor… toch een foutje kunnen ontdekken bij deze perfectionistische Japanner voor mensen met OCD.

Desondanks :heart_eyes:

5 likes

Fixed it, ik heb hem nu gewoon een half slagje losgedraaid. Daar kan ik mee leven.

Bij een Triplock Rolex kroon hoeft hij niet beslist vastgeschroefd te zijn om waterdichtheid te geven, omdat er altijd twee o-ringen actief zijn, ook bij een losgeschroefde kroon. Vastschroeven geeft je wel een derde o-ring tegen water. Ik weet niet hoe een GS kroon geconstrueerd is:

https://forums.watchuseek.com/f2/so-does-crown-need-screwed-not-4910631-post48404255.html#post48404255

1 like

Bij mijn weten staat GS steeds zoals op de foto als de kroon vastgeschroefd is. Men zegt dikwijls dat dit omgekeerd is maar het is wel degelijk zo bedoeld. Alles hangt af hoe je het bekijkt.

4 likes

Sterker nog, als je dus vanuit het perspectief van de ander kijkt bij jouw gewone polsstand (horloge soort van op zijn kop voor de ander) , leest die “gewoon” GS. Da’s dan wel weer briljant.

Doet me ook direct denken aan de “omgekeerde” plaatsing van de band bij gebruik van een vouwsluiting, geen flap tonen aan de buitenwereld.

2 likes

De rechte SBGN005 :sunglasses:

11 likes

Wat zit de kroon er mooi in!

2 likes

En zo zit hij ook gewoon netjes aan! Niet een slagje gegeven voor de foto :crossed_fingers:t3:

Inmiddels ruim 3 maanden in mijn bezit na aanschaf in de Seiko Boutique deze SBGV207.
Loopt nu iets minder dan 1 seconde voor op de atoomklok dus ik ga ervan uit dat ik onder de +4 seconden afwijking op jaarbasis blijf.
Aan de ene kant een vrij rustige bescheiden klok maar de combinatie tussen gepolijst en geborsteld (geldt ook voor de band) en de hoeken van de kast maakt hem in mijn ogen prachtig. En met het zonnetje wordt dat alleen maar beter :sunglasses:

18 likes

Ik vind het zo vreselijk zonde dat ze bij Grand Seiko het logo tegenwoordig zo lelijk achterop de zichtachterkant drukken:

Dit is voor mij echt een voorbeeld van hoe Japanse fabrikanten soms helemaal de weg kwijt kunnen zijn, dat gebeurt Europese fabrikanten minder vaak heb ik het idee. Als Japans goed is, is het heel goed. Als het slecht is…

Mocht je het horloge alsnog willen kopen:
https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=732807

Ok, eentje heel goed (Lexus LFA), eentje heel slecht (of lelijk eigenlijk, misschien is het wel een heel goed busje):

Sinds wanneer drukken ze dat er zo overheersend op? Op mijn SBGC is het er zo subtiel op gedrukt dat ik er zelf nog niet in slaagde dit op foto vast te leggen. Vandaar enkele foto’s van het net.

Voor de liefhebbers een link naar het artikel: https://www.ablogtowatch.com/grand-seiko-spring-drive-chronograph-sbgc001-watch-review/3/

Ik zie de Grand Seiko Chronograph hier zelden voorbij komen…

6 likes

Ja, bijzonder dat je er eentje hebt. Hij lokt veel discussie uit denk ik vanwege de grote pushers. Het is ook niet mijn ding, maar ik heb er wel bewondering voor.

Trouwens in het artikel waar je naar linkt staat ook dit, blijkbaar hoort GS op de kroon op zijn kop te staan? Dan toch maar weer een halve slag dicht!

Speaking of the crown: when screwed down, it locks upside down, like all other Grand Seikos I have handled more recently. Not sure why it has to be upside down, but GS seems to be quite attached to this unusual feature.

2 likes

Hier ook zo’n opdruk. Heel kut, want hierdoor is het onmogelijk om het uurwrk te bewonderen. Omdat de opdrukken op het glas en het uurwerk goud zijn, is het lastig om diepte te kunnen zien

2 likes

Komt van de Seiko Boutique Frankfurt. Volgens Seiko Nederland is de titanium versie nooit voor de benelux beschikbaar geweest.

check!


Alhoewel ik wel met veel bewondering kijk naar al het moois van GS dat jullie hier tonen

5 likes

Heel mooi ding ! Hoeveel mag je daar voor neerleggen ? Ik zie prijzen tussen 500 EUR en 3-4,000 EUR (voor gouden modellen op Chrono24)

Ik neem aan dat de grote verschillen ontstaan door grote verschillen in staat en originaliteit. Aan veel oude Omega’s is flink gerommeld.

Ik mag hier nu ook eindelijk meedoen :grin::+1:


22 likes

Dat was ik, een grafische achtergrond/opleiding maar niet meer in die branche werkzaam.

Doe mij de oude opzet maar, in dit geval nog vintage ook. Voorloper van jouw 9F in weze

9 likes

HA, dat mocht ik willen, dat ie van goud was. Dit is een stalen Seamaster uit eind jaren 50/ vroeg jaren 60 ('58-'61). Deze handopwinder heb ik ruim twaalf jaar geleden aangeschaft toen de markt nog een stuk rustiger was. Ik denk dat je voor een net exemplaar ergens tussen de 700 en 1000 euro uitkomt… daar heb je in ieder geval geen knappe GS voor