Ik had net een vreemde gewaarwording. Ik keek naar de SBGA231 om mijn pols, de 44mm duiker, en ik dacht: “hij lijkt best wel klein”. Een vlaag van verstandsverbijstering? Cognitieve dissonantie? Ik denk het.
Het blijft een punt van overweging aan dit horloge. Hij draagt perfect, het titanium maakt hem niet te zwaar, hij is goed afleesbaar, en functioneel met de pizza timer. En met spring drive loopt hij super exact. En toch heb je het idee dat je een wat fors horloge draagt. Maar soms komt ineens dat gevoel om de hoek van: “ach, het is ook gewoon een fijne maat, en f&^% de rest”.
Ik denk er wel eens aan om een Seiko SPB317 te kopen in plaats van deze. Die SPB317 is 41mm, heeft ook 70 uur power reserve (een must voor mij ivm wegleggen), en ook een pizza timer, en historie. En @Fate_Amenable_To_Change heeft hem ook.
Maar die SPB317 heeft geen metalen band (ik heb een hekel aan rubber), geen power reserve (dus je weet nooit hoe vol hij is ivm 2 dagen niet dragen), geen spring drive (dus de nauwkeurigheid is altijd maar weer afwachten), is niet van titanium, en heeft niet de fantastische afwerking van de SBGA231. Dus alles bij elkaar is het formaat van de SBGA231 het enige twijfelpunt. En als je dan ineens zo’n “goh hij lijkt eigenlijk best compact” ervaring hebt, dan denk je: “houden!”. Want ik draag hem best vaak.
Zie hieronder een slechte foto van 1m afstand. Lijkt een keurige 40mm toch? Alle formaat wordt bepaald door de blik van de toeschouwer…
Haha, nee hoor. Ze meten de crownguarda niet mee. En ik heb ook geen enorme pols (16,5cm ofzo). Het is gewoon de afstand waarop je de foto maakt. En hoe hij valt natuurlijk.
Ik heb hem nagemeten, maar hij is echt 44mm van 40min naar 10min over de bezel.
Dankjewel Zekers dat mag…die was ook geweldig mooi. Ik vind persoonlijk de champagne plaat wel nog steeds de mooiste in de GS catalogus. En dit model heeft geen sunburst…mooi want daar ben ik niet zo’n fan van.
Oh gaaf. Ik heb de SBGV223 in meervoud in mijn Chrono24 favorites staan, dat is dezelfde met een zwarte wijzerplaat. Lijkt me een mooie aanvulling, een HAQ erbij. En jazeker, nog enorm blij met de SBGR099 Een briljant horloge.
Leuk artikel, en veel van wat hij schrijft kan ik me wel in vinden. Vooral dat GS veel tijd en moeite steekt in design. Ik heb zelf een SBGR309 van 42mm, en wat ik daar doordacht aan vind is de plaatsing van de datum. Niet zoals veel merken doen en het datumvenster dan maar verder van de rand wijzerplaat af positioneren, maar idem als bij de kleinere modellen. Dat soort ontwerp-details is goed over nagedacht en tijd en geld in gestoken. Overigens had ‘ie van mij zonder datum nog mooier geweest, maar dat zal aan mijn Westerse wansmaak liggen.
Precies. Voor de 42mm SBGR modellen hebben ze het 9S68 uurwerk gemaakt. Praktisch gelijk aan een 9S65, maar dus iets groter zodat de datum mooi geplaatst is en de zichtbodem geen klein uurwerk veraadt.
Tja, je kunt de bracelet van de witte ook los kopen van Seiko.
Drie dagen. Pardon. 70 uur. Da’s niet significant anders dan de Spring Drive, ook al laadt een Spring Drive wel veruit het meest efficiënt op van welke automaat ik ook maar in handen heb gehad.
Ik zou zeggen dat een duikhorloge ook niet zo fantastisch afgewerkt hoeft te zijn.
Tja, als je 'm graag om hebt, hij zit lekker, en je vindt 'm mooi, waarom zou mijn overweging dan ter zake doen? Ik snap de sjeu van iets grotere titanium horloges wel hoor.
Het is een forst horloge, maar voor jouw pols lijkt hij OK te zitten. De lug to lug van 51mm met daarboven nog een keer twee uitstekende male end links zouden voor mij een totale no-go zijn, maar je komt er mee weg, dus wat is het probleem?
WTF? Zat jij niet in de catalogus van Breitling te neuzen?
Ik vraag me al tijden af of de SBGP011 daar nu de opvolger van is. Ja toch? Of zijn er verschillen, behalve het nieuwere 9F85 uurwerk ipv de 9F82?