Laat je Grand Seiko zien X

Dankjewel.

1 like

Inderdaad.

2 likes

33 likes

22 likes

31 likes

29 likes

Grand Seiko has announced a new Ginza limited edition model, the SBGE313. The model has a purple color theme representing the tradition and dignity of the Ginza area. The dial has a pink sunburst Ginza Grid pattern, with a dark purple on the chapter ring and bezel insert. The watch has a stainless steel case measuring 44 x 14.7 x 50.8mm and utilizes the 9R66 Spring Drive GMT calibre. This model is a limited edition of 450 units and it will be available through six stores in Ginza.

5 likes

Ik vind dit een hele verwarrende styling van allemaal scheve lijnen die niet scheef genoeg zijn om een scheef thema te ondersteunen. Maar wel net zo scheef zijn om tot een duizelingwekkend zooitje om de pols te komen.

Hier staat geen enkel patroon haaks op het andere, maar het is ook geen gebalanceerde collectie.

• de hoeken van de indices zijn anders
  • de driehoek op de 12 staat anders
  • de paars zilver scheiding bij 6 en 18 staat anders
  • de hoekk van het datumvenster staat anders
  • de lijnen op de wijzerplaat lijnen nergens mee uit
  • de paars zilveren scheiding op de rehaut lijkt anders dan die op de bezel

Ik vind het een zooitje.

6 likes

:point_up:

1 like

En veel te groot en -dik! Bijna 15 mm. dik, diameter zal ik maar niet noemen en een L2L van bijna 51 mm. waarbij de laatste endlink er om de pols ook nog het nodige aan toevoegt………

Had ik de positie van de kroon op 4 al genoemd als zooitje? Neen, maar het draagt ook bij aan het optische zooitje. Oja, vergeet ik nog bijna die ruitenwisser die de gangreserve aangeeft……

Tot zover mijn mening……. Kom er maar in @Fate_Amenable_To_Change

2 likes

Dat is toch gewoon weer dat Ginza straatplan die op de wijzerplaat staat, zoals bij de vorige edities? (Sbgh297, sbgh317). Ik ben er ook geen grote fan van, maar het zal zijn publiek wel hebben in Japan :blush:

1 like

Grand seiko is er toch wel wat aan het naastslaan. Nog niet zo lang geleden was quasi elke nieuwe release en GS knap en herkenbaar. Ze hebben nog wel enkel knappe horloges uitgebracht laatste jaren natuurlijk maar de helft van de releases is gewoon artjilelijk. Het begon allemaal mis te lopen met de aantallen. Ondertussen trekken veel juweliers in europa zich terug in als dealers, slaat het dan toch minder aan of komt het door de line up? Ik vind het eveneens een zooitje

1 like

ze worden eruit gebonjourd door GS…

1 like

Ik zie dat anders. GS heeft al te kennen gegeven in interviews met de CEO ea dat ze wat meer gaan focussen op een paar flagship stukken. Ik denk dat ze ook wel aanvoelen dat het wat veel geweest is en ze nood hebben aan een degelijke core collectie. Het zou me niet verbazen als je een aantal stukken traagjes aan zal zien verdwijnen.

Bij de heritage collectie staat de Snowflake nog steeds bovenaan als pilaar en daaronder de 62GS en 44GS modellen. Bij de Evolution 9 is dat de White Birch en bij de Elegance collectie is het de Omiwatari met daaronder de SBGM221 GMT, SBGA407 skyflake en de SBGW301.

Ik denk dat je eerder wat exotischer variaties gaat zien daarrond en minder alrounders. Dat leidt minder af van hun vaste stukken en zo creëer je wat meer een gezicht voor het merk. Ik hoop althans dat ze het zo gaan aanpakken. De kleurtjes zijn voor de liefhebbers dan :slight_smile:

Toegegeven: de sport collectie is het meest rommelig en daar hoort deze ook bij, daar mogen ze van mij ook met de grove borstel door. Maar dit groot aanbod en die LE’s zitten ook wat in de Japanse cultuur en dat gaan ze ook niet zomaar overboord gooien.

Wat betreft de dealers: Het is GS die de dealers eruit gooit en niet omgekeerd. Een heel spijtige zaak mijns inziens, gelukkig zien we dit in België nog niet gebeuren. Maar wij hebben dan ook geen grote ketens zoals bij Schaap en Citroen en Gassan bij jullie.

3 likes

Ok dat was voor mij niet duidelijk.

1 like

Ik snap volledig wat je hier allemaal zegt. Het grote probleem is dat er te veel op de markt komen en zr niet allemaal meer parels zijn. GS was echt serieus de eerste 5 serieuze jaren van men hobby men lievensmerk. Vanaf ze volop “limiteds” uitbrachten, bepaalde lijnen etc is het gewoon iets minder men moog geworden. Ik ben hier niet de enige in, los ervan kan het zinn dat ik terug ren GS koop uiteraard. Het doet me gewoon wat minder omdat er veel rommel in de collectie zit.

Dat GS ze zelf eruit gooit had ik misbegrepen. Wat ik wel weet is dat er heel veel in sale staan en blijven staan, nochtans ook knappe modellen. Ik ben trouwens van Antwerpen en ook belg :-).

1 like

Een probleem van GS vind ik dat ze wel nieuwe typenummers introduceren, maar ze geen naam hebben. Bijvoorbeeld Rolex heeft de datejust in meerdere generaties en typenummers, maar het blijft een datejust.

Bij GS hebben ze de sbga031, 231 en 463. Wat 99,99% identieke horloges zijn afgezien van benaming op de wijzerplaat en puntjes op de bezel. Maar het ding heeft geen naam. Evenzo de 029, 229 en 461, wat exact hetzelfde is maar dan in staal. Terwijl Rolex gewoon de submariner in verschillende generaties heeft.

GS zou ze ook allemaal de sbga031/1/2/3 etc hebben kunnen noemen om de generaties te duiden. Maar met de verschillende typenummers kunnen alleen kenners er online wijs uit.

En vaak hebben ze ook teveel verschillende GMT’s. Allemaal met dezelfde functies en net iets andere styling en uurwerken, maar eigenlijk dezelfde horloges. Maar net niet want andere bezel, kastvorm etc. Maar niet onderscheidend genoeg, alleen verwarrend.

Etc.

De LE’s zijn leuk, en onderdeel van de Japanse cultuur. Maar de combi van teveel typen met onduidelijke benamingen en LE’s maakt het geheel voor mij te fuzzy.

Ook zo’n model als the first, hoeveel typenummers zijn daar wel niet van. Ik had de sbgw252 en 253, maar je komt vast wel tot 10 typenummers met die kastvorm. Terwijl sbgw ook voor andere kastvormen gebruikt wordt. Te fuzzy en alleen bij te houden voor kenners.

2 likes

Dat kan voor de leek inderdaad nogal verwarrend zijn allemaal. Ik vind die typenummers fantastisch, zo kan je heel gemakkelijk de tweedehandsmarkt in het oog houden voor bepaalde types of eens wat research doen over een bepaald model. Het is ook niet evident om met namen te komen om een hele reeks te benoemen. Je verzint niet zomaar een onderverdeling zoals Submariner, GMT master, Datejust of Seamaster, Speedmaster enz voor een collectie die al jaren bestaat. Dat gaat altijd artificieel aanvoelen en zou zoveel kritiek krijgen hoe ze het ook noemen.

Maar ik snap je punt wel, nu is het nogal rommelig. Vooral omdat ze sorteren op uurwerk en niet op kast of model. Ze zouden wel heel de boel kunnen omgooien naar een systeem waar ze met een serie werken (bv de Snowflake kast zou - ik zeg maar wat - 101 kunnen zijn) en dan uurwerk (in dit geval A) en nummer van het model (211), dan zou dat al helpen. Maar dan wordt het ook weer complexer en zit je nog steeds met enkel een typenummer per horloge :thinking:

2 likes

31 likes

Mijn gevoel is dat ze altijd vrij veel horloges hebben uitgebracht, waarvan het merendeel lelijk is en sommigen belachelijk mooi. Diegene waar je X jaar nadien over blijft horen (of zien, zoals in dit topic) zijn de mooie releases.

Beetje stijl van spaghetti tegen de muur gooien en kijken wat blijft kleven.

1 like