Laat je Grand Seiko zien X

30 likes

Geen idee waardoor het komt maar dit is echt zeer kort hoor, bij mijn festina ging het telkens langer dan 3jaar mee.

1 like

Dat vond ik dus ook, vandaar de vraag, misschien dat er iets geks aan de hand was.

Niet bij Seiko zelf inderdaad. Dan misschien toch volgende keer maar naar Seiko zelf toe. Uiteindelijk dan toch niet meer “veel” duurder dan de gewone horlogemaker. :man_shrugging:

Niet bij Seiko zelf inderdaad, maar ik had gedacht dat het niet veel verschil zou moeten maken. Ach, dan misschien toch maar naar Seiko zelf toe. Uiteindelijk dan toch niet meer “veel” duurder dan de gewone horlogemaker. :man_shrugging:

1 like

Ik liet dat ook maar gewoon door de AD doen hoor, ik denk dat dat niet uitmaakt. Normaal gezien moeten ze bij een AD of whatever toch kapabel zijn voor een baterij wissel. Ik heb mijn festina ook niet opgestuurd naar festina om een baterij te vervangen hoor :slightly_smiling_face:.
Toen ik mijn presage kocht bij de AD hebben ineens de beterij van mijn pierre lannier vervangen en die van mijn festina en daar is geen enkel probleem mee.
Wat niet uitsluit dat de persoon die het heeft gedaan het mischien niet goed heeft gedaan ofzo he maar ik zou niet elke keer speciaal naar seiko gaan persoonlijk.
Ik stel me ook de vraag dat je dit verkeerd kan doen waardoor de baterij minder lang meegaat, ik zou denken dat het ofwel werkt ofwel werkt niet is persoonlijk :slightly_smiling_face:.

Als ze veel meer aanrekenen zou dat echt schandalig zijn.

Merk op dat een batterij wissel bij Grand Seiko neer komt op 120 Euro of zo. Daar zit een controle van het horloge, een wissel van de batterij, een vervanging van alle pakkingen en een waterdichtheidstest bij in.

Ik ga naar de Seiko AD die een eigen horlogemaker heeft. Onder geen beding laat ik het het winkelpersoneel doen, want die proberen die kast open te draaien met een vokking pennemes of een hooivork, dus ik neem altijd die vijf dagen en die vijftien euro extra kosten voor lief, om 'm naar de gekwalificeerde horlogemaker op te sturen en een extra waterdichtheidstest te laten doen.

Verder doe ik één keer deze AD / horlogemaker route, en één keer de Grand Seiko route zodat ik eens in de zes jaar nieuwe pakkingen heb.

Tot slot gebruiken juweliers soms tranentrekkend slechte batterijen. Da’s net zo sneu als je batterij laten vervangen door een zweterige marktkoopman met een peuk in z’n mondhoek.

6 likes

Deze moet je leren kennen om hem te waarderen. Op papier best wat eigenaardigheden, maar in de praktijk echt alleen maar gaaf. Heel tof!

2 likes

Zekers mooi. Leiden de grote knopen niet echt af? Of drukken in je hand?

2 likes

Dank je. Ik vind deze zelf ook zo tof omdat het heel goed ontworpen is en er een fantastisch uurwerk in zit. De 9R86 springdrive met chronograaf, small second, echte GMT, power reserve en ja ook nog een datum erbij. Ook de positie van de subdials is uniek.
Sommigen zeggen dat het een chaos is op de dial maar niets is storend en zeker wel doordacht.
Bijvoorbeeld: de wijzers voor de chronograaffunctie (de grote secondenwijzer en de wijzers van de chronosubdials) hebben een contrasterende zilveren kleur in tegenstelling tot de andere wijzers. De GMT wijzer is bijna onzichtbaar. Enkel het zilveren puntje toont de second timezone.
Prachtig toch.
Voor de geïnteresseerden toch 1 opmerking: toen ik deze kocht heb ik bewust gekozen voor de titanium versie. In totaal weegt hij slechts 120 gram. De chrono’s in staal zijn topzwaar en hebben de neiging naar beneden rond je pols te zwerven.

Ah die grote knoppen. Zeer begrijpelijk dat je die vraag stelt maar ik kan je verzekeren dat je daar niets van merkt bij het dragen van dit horloge. De kast is ook zo gemaakt dat de pushers hoog zitten. Net onder de bezel. Bij menig ander horloge met de kroon op 3, is de kroon storender dan deze pushers.
De pushers zelf zijn zeer degelijk gemaakt met een subliem lock systeem. Door het draaien aan het gekartelde deel verdwijnt een hulsje naar binnen toe en komt er een zwarte ring tevoorschijn als teken dat de pusher kan bedient worden.
Ook het aandrukgevoel is zoals op geen enkele andere chronograaf.

Je ziet de Grand Seiko chronografen gewoon heel zelden en dat vind ik wel jammer.

6 likes

17 likes

Op een blauw stuk schaap.

23 likes

Dat doe ik dus ook, normaal gezien denk ik dat elke ‘deftige’ AD dit wel heeft. Dat zie je ook aan de service mogelijkheden, voor een baterijwissel ga ik naar zo iemand maar voor echt een service ga ik ook liever naar een officieel punt. 120 euro valt opzich nog wel mee vind ik als je al die servicepunten erbij krijgt. Want hrt is ook niet zomaar een quartz van zomaar een merk en als ze het dan nog eens nakijken etc. vind ik dat wel een schapelijke prijs.

Ik heb het niet met juwelieren om een horloge bij tekopen, als ze echt een horloge afdeling met horloge personeel hebben dan vertrouw ik het maar anders dan smeren ze me weer een plakmerk aan zonder dat je het zelf weet :slightly_smiling_face:. Nu wel natuurlijk na het HF te leren kennen :wink:.

Vuige crosspost. :slight_smile:

39 likes

Wijzerplaat en dergelijke zien er zeker perfect uit.

1 like

Ik ben blij dat ik hem eens heb mogen passen een tijd terug… echt weer zo’n stuk dat je niet vanop foto’s op specs mag beoordelen. De grotere GS’en in titanium dragen altijd fantastisch goed. En die pushers zijn inderdaad bijzonder goed gedaan qua gevoel :ok_hand:

1 like

Prachtig :sunglasses: SBGJ239 is dit toch? Hoe bevalt deze maat je? Ik heb 'm ooit omgehad en vond 'm behoorlijk kloek om mijn timide 17,5cm polsje.

Ik krijg telkens meer heimwee naar mijn ex-SBGN011 als ik deze zie - met name wanneer goed op de plaat vastgelegd. Had dat quartz-torretje toch niet weg moeten doen :anguished:

Correct!

Ik heb hem nu een paar weken geregeld gedragen en heb veel minder het gevoel met een enorm horloge te lopen dan andere grote horloges die ik heb gedragen. Ondanks dat ik ook geregeld 36mm draag.

Deze kan hier ook wel, X-post

35 likes

Limited …. Snowflake

37 likes

27 likes