Gaaf ding. Bevalt ie?
Thanks, bevalt echt goed en heeft m’n zoektocht naar “niet-rond” en “integrated bracelet” met succes afgesloten
Leuk om hier nu ook horloges te zien die niet vintage zijn en wèl vierkant. Van Vintage en Vierkant was namelijk al een topic, maar daar ‘mogen’ geen moderne horloges, hier wel.
Zelf heb ik voornamelijk vintage horloges, maar in die categorie heb ik er zo in de gauwigheid slechts twee kunnen vinden die vintage en niet vierkant en ook niet rond waren. Daarom mogen ze hier denk ik wel.
Als eerste een Alfex armbandhorloge in (ooit verguld, maar dat is er af gesleten en gepoetst) staal en zwart bakelite. De ovale wijzerplaat is ongeveer 23 x 16 mm. ALFEX (Swiss made) staat bekend om zijn exotische modellen (dames) horloges. Dit exemplaar komt uit ‘Ferry’s Boodschappentas’ (mijn vaste lezertjes kennen het verhaal dat bij die boodschappentas hoort… Hallo @fredpanarai1 , alles ok?). De Alfex is, schat ik uit medio jaren '70. Ze schijnt zeldzaam te zijn en ik bewaar haar omdat ik haar zo lelijk vind. Er zit een mechanisch uurwerkje in, geen idee welk caliber, want ik kan haar niet open maken. Het werkje loopt nog, maar niet fanatiek.
De tweede is eveneens Zwitsers. Een Eterna-matic Sahida automaatje. Met een zeer donkerblauwe wijzerplaat, moeilijk te fotograferen. Er staan heel veel ook nogal exotische Sahida modellen op het WWW, maar ik heb deze zo gauw even niet terug kunnen vinden. Ik schat ook zo uit de jaren '70, een periode die zich in mijn ogen kenmerkt door het vele lelijks dat er in die tijd ontworpen is . Sahida is ook een dametje met een doorsnede van ca. 30mm.
Ook van dit horloge heb ik (nog) niet kunnen vaststellen wat er precies voor uurwerk is gebruikt, maar dit (hieronder) is waarschijnlijk wat er in zit.
De Eterna is jaren door de oma van mijn schoonzoon gedragen en na Oma’s recente verhuizing naar een bejaarden-serviceflatje bij mij terecht is gekomen. Oma riep bij het inpakken van de spulletjes bij haar verhuizing: “Gooi maar weg, die is stuk en draag ik niet meer!”. Mijn dochter was zo verstandig om haar (het horloge, niet oma) aan mij te geven. Ze (de Eterena) loopt overigens wel degelijk nog steeds. Oma overigens ook … als een Kievit! Deze Eterna vind ik ook lelijk, maar ik bewaar haar omdat het een familiestukje is. Gelukkig heb ik ook nog een heleboel (vintage) horloges, die ik wèl mooi vind…
Die Seiko Laurel is wel prachtig