Laten reguleren of zelf doen?

Hallo iedereen,

Ik ben een paar jaar geleden verliefd geraakt op een Seiko sarw019, heb daarna een leuk Seiko snkl23 gekocht voor als ik iets ander om wil En nu komt een Seiko lord marvel erbij. Ik ben van plan om de lord marvel wel een service beurt direct te geven door een professional maar ik wil ook wel weten hoe goed de andere lopen ivm afwijking. Om horloges te regulieren betaal je al snel 40 euro per horloge, dus is het bijna goedkoper om zelf een timegrapher te kopen voor 90 euro en zelf de horloges afstellen aangezien dat blijkbaar makkelijk is bij Seiko uurwerken.(ben zelf ook technisch)

Of is er iemand het voor mij zou willen doen voor een klein bedrag ergens in Groningen.

Ik vroeg me af wat jullie ervan vinden, moet ik ze gewoon af laten stellen (maar de lord marvel wel een beurt laten geven) of zal ik zelf een timegrapher en horloge opener kopen uit china

40 euro voor alleen wat bijregelen is wel fors.
Het is natuurlijk wel de vraag of het bijregelen wel zinvol is of dat het een service nodig heeft.
Een chinese timegrapher kost dacht ik iets van 150 euro.
Zorg wel dat je weet wat je doet als je het zelf wilt doen want je zult niet de eerste zijn die uitschiet in de spiraalveer.

Kijk hier even of er iemand bij je in de buurt zit

3 likes

In mijn ervaring is het een leuk maar tijdsrovend om zelf te doen zonder ervaring. Wat ik doe met mijn SNK809 is een paar weken iedere dag de afwijking bijhouden met watchcheck. Dan krijg je bij een vrij constant gebruik een mooie indicatie van de afwijking. Een halve milimeter kan naar mijn ervaring 5 seconden verschil betekenen.

Ik ben uiteindelijk met een paar maanden op een afwijking van gemmideld 0,2 seconden gekregen. Waarbij het ook nog een beetje geluk is dat het na 15 aanpassingen binnen die 2 seconden valt.

Een echte horlogemaker of iemand die vaak verschillende horloges afsteld/op cursus is geweest zal dit sneller kunnen en met goede aparatuur. Ik zou alleen niet het uitsteeksel met het einde van de balansveer aanraken. Dit was een werkelijke nachtmerrie om weer goed te krijgen. Lukte me na behoorlijk wat tijd alleen maar met wat super slowmotion video van het balanswiel waarna de tijd weer opnieuw moest worden afgesteld.

Dit is mijn ervaring als leek die zelf het een beetje heeft afgesteld wat tijd betreft.

Nu laat ik het woord aan mensen met echt verstand ervan.

3 likes

Seiko’s zijn juist niet makkelijk te reguleren. Maar ik vraag er desondanks nooit 40 euro voor.

Reguleren heeft alleen zin als het uurwerk nog een mooie amplitude heeft, en redelijk strakke lijnen trekt op het display van de afregelmachine.

Als leek zou ik dit -bij een Seiko zeker- niet doen. Je hebt in principe geen idee waar je mee bezig bent namelijk. Spiraal perfect centreren tussen de kompaspennen, die kompaspennen op de correcte speling instellen, beat-error op nul zetten, en - inderdaad - niet in de spiraal uitschieten? Succes er mee… :no_mouth:

3 likes

Met de meeste Seiko’s zelfs vintage heb je gewoon twee hendels, eentje voor de rate en eentje voor de beat