Lincoln horloge 1970

Hoi allemaal,

Afgelopen weekend m’n vader geholpen met het leegruimen van de zolder. En nee helaas geen Rolex gevonden in een la of een Patek in een oude sok, zelfs geen schoenendoos vol met oude horloges en/ of onderdelen.

Wel kreeg ik van m’n pa zijn oude horloge die al tientallen jaren niet meer gedragen is. Het is zijn eerste zelf gekochte horloge. Rond 1970 gekocht bij een juwelier voor ongeveer 100 gulden.

Het horloge loopt nog, even schudden en hij begint gelijk te lopen. Als ik de kroon uittrek en linksom draai dan kan ik de tijd achteruit zetten, echter als ik de tijd vooruit wil zetten dan draai ik de kroon los van de stift. Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling. Verder heeft het horloge behoorlijke gebruikssporen op zowel glas als kast. Het horloge heeft nog nooit een onderhoudsbeurt gehad en is, op de band na, helemaal origineel.

Het merk is niet heel bekend als ik zo eens rondkijk hier op het forum en google en de waarde zal ook nihil zijn. Toch lijkt het me wel leuk om het horloge ooit te laten opknappen en een onderhoudsbeurt te laten geven, en dan te dragen met een mooi nieuw leren bandje. Mooi idee om een horloge te dragen dat mijn vader 50 jaar geleden om heeft gehad.

Iemand enig idee of het horloge nog mooi te krijgen is en aan welke kosten ik dan moet denken? Ook informatie over het uurwerk en/ of het horloge is welkom.

Alvast bedankt!
Groet,

Sander

2 likes

Het (plexi) glaasje is zo te zien niet gescheurd dus dan kan het gewoon mooi gepolijst worden.
Zo te zien is de kast van RVS dus dat zou ook gepolijst kunnen worden, al zou ik dat zelf niet doen.
Het PUW 1561 uurwerk een servicebeurt laten geven moet ook niet de grootste moeilijkheid zijn.

Glaasje is verder wel nog intact inderdaad. Ga er zeker niet zelf aan sleutelen, nog nooit gedaan dus dat doen we maar niet😆
Enig idee wat zo’n opknap en onderhoudsbeurt zou kosten?

Maakt nogal uit wat er mis is, en of er onderdelen gesourced moeten worden. Dat ie loopt is een goed teken, maar er kunnen flinke adders onder het gras zitten.

Zelf zie ik vanalles wat betreft prijzen, zeker als je kijkt bij hobby horlogemakers vs professionals. Ik reken zelf altijd op 150 tot 250 euro, excl onderdelen voor een eenvoudig uurwerk. Blijf ik eigenlijk altijd wel binnen, en soms valt het mee. Economisch rendabel is t bijna nooit, je moet het horloge vanwege sentimentele redenen willen herstellen.

Kijk hier voor een overzicht van (hobby) horlogemakers in de buurt.

Thanx! Economisch zal het inderdaad niet rendabel zijn nee. Ik zag trouwens dat de lume in de wijzers nog wel een beetje oplicht. Zijn de bolletjes naast de markers eigenlijk ook lume? Want die lijken niet echt meer licht te geven.

Ik kan het op de foto’s niet zien, maar bolletjes langs markers klinkt wel als lume.

Het horloge lijkt mij uit de periode dat er Tritium werd gebruikt. Dit is een radioactief materiaal, dat vroeger de -ik meen- fosfor deeltjes activeerde zodat ze altijd licht gaven. Dit radioactief materiaal vervalt snel.

Het kan zijn dat de lume het nog kort doet als je er een UV lamp op zet. In de wijzers zit meer lume dan in de bolletjes onder de markers, dus het kan zijn dat de wijzers het wel doen en de bolletjes niet meer. In elk geval zou de lume het sowieso niet lang meer moeten volhouden.

Het ‘relumen’ komt ook voor, maar als het horloge jaren in de kast heeft gelegen zou de lume wrs. origineel zijn.

Deze bolletjes bedoel ik:

Das lume. Maar grote kans dat die dus niets meer doet, en de lume in de wijzers het nog een paar minuten doet.

Daar lijkt het inderdaad wel op