🔒 Welke vintage draag je vandaag? Deel II

Vandaag weer een zelfbouw projectje om. Ik had een horloge met een kapot uurwerk en dus ging dat horloge in de grote bak. Toen kocht ik ergens een horloge met een lopend uurwerk, maar daar was één lug van afgebroken. Ik ben eens aan het meten gegaan en kwam tot de conclusie dat ik het lopende uurwerk misschien wel in het horloge met kapot uurwerk zou kunnen maken.
Hoewel de uurwerken niet hetzelfde waren. Na wat schuren met de dremel om het uurwerk in deze kast te kunnen krijgen en het, wat kleiner, vijlen van de wijzerplaat was ik zover dat het allemaal paste. Als laatste de opwindstift nog op lengte gemaakt en voila.Als je niet beter weet zou je zeggen dat het zo hoort. :sunglasses:

13 likes

Dank je wel! Je gaat er een ruilen/verkopen of bedoel je kopen?

Ik bedoelde dat ik er een wil verwerven. Afhankelijk van hoe hij bevalt gaat hij daarna inderdaad weer door.

Ja roebels had ik nog :joy: …Is wel een gave die Cornavin, twijfel alleen of het nu een rus is of zwitser…Heb gelezen dat die eerst zwitsers was en later door de russen overgenomen :thinking:

Hier een foto vd caseback, staat allemaal in het engels en er staat op ‘Pentaflex’

3 likes

Morgen deze omgebouwde zakhorloge uit de jaren stillekes

wat men al niet deed om een polshorloge te kunnen dragen :smirk_cat:
maar werkt nog

8 likes

Ha, oude foto,maar hier ook een patent pending vandaag, uit '59 dacht ik.

8 likes

Zo , je hebt vintage en je hebt dit .
Als je had gezegd dat hij door Napoleon was gedragen had ik het geloofd :upside_down:

@domega
Schitterend, die eenvoud en stijl kom je nu niet meer tegen.
Dat geldt natuurlijk niet voor die band :grin::sob:.
Op zwart leer wordt ie 10x mooier en 5x zoveel waard…

1 like

Is dit de voorloper of een afgeleide van de Max Bill ?

1 like

Zo zie je maar dat er in de jaren '30/40 er ook freaks waren die aan zelfbouw deden :joy_cat:

1 like

Mijn Nivrel - Felsa 4007N

15 likes

Wat betreft Patent ook op een microrotor uurwerkje?
Ze hebben veel van elkaar weg overigens, de UG is van een paar jaar eerder…

Nee, het patent pending slaat bij deze op het DS systeem, de rubberen ring om het uurwerk. Gepatenteerd in '60 dacht ik,vanaf die tijd ook met een schildpad op de achterkant. Dat heeft deze nog niet, en vanwege het patent pending dus ook te dateren als een van de eersten uit 58-59.

2 likes

@Domega Vernon? Ja zeker wel : penanker :innocent:

1 like

Avondwisseltje

18 likes

Ik zou je het niet met zekerheid kunnen vertellen, maar Max Bill heeft in ieder geval de naam. Ik heb wel meer horloges in deze sobere stijl, omdat ik het vooral krachtige modellen vind, eender welk merk - ook Swatches uit 83 bijvoorbeeld. Dat er in bepaalde perioden in een bepaalde stijl wordt ontworpen, gefotografeerd, gefilmd of gemusiceerd is van alle tijden, en wie er eerste was is vaak niet keihard vast te stellen. En dat het ook weer terug komt is ook niet te timen haha. Ik zal er in de komende dagen eens induiken - leuke uitdaging, Ernst

en dat is al van verre te horen :wink:

1 like

Zover ik weet heeft Certina het schildpadje voor de zestiger jaren gepatenteerd, ik heb er een eerste (eind vijftiger jaren) en tweede (zestiger jaren) versie van - zie de verschillen in de uurwerken, de rubber ring werd blijkbaar al gauw gevierendeeld :relaxed:

7 likes

Eens hoor Eric, en toch: nog eenvoudiger dan de fixoflex banden was er niet in die tijd :wink:

1 like

Of met de kapotte ring nog iets werkbaars maken.

2 likes