Losse kroon

Beste Fanaten,

van mijn Titus Geneve Chronograaf raakt steeds de kroon weer los.
Het nadeel is dat ik zo niet het uurwerk op de juiste tijd kan stellen omdat ik dan het kroontje los draai.
Hoe krijg ik deze permanent vast?

De punt van de stift in “Lock- Tite” dippen?
Wat teflon / hennep omheen draaien?
…?

Wie herkent dit ,en weet wat ermee te doen?

(Als dit geregeld is dan is het horloge weer draagbaar. Ik heb al een mooie band met female pushbars, (dankzij een tip van Paul.) Ik wil haar graag dragen!)

Klinkt erg mooi. Neem 'm even mee naar de horlogemaker.

Ik gebruik altijd Loctite een klein beetje in de kroon en opdraaien tot de juiste lengte
en vooral niet al te lang wachten
Groet
Thomas

Hallo Jorrit,

Het is heel makkelijk om de kroon weer vast te zetten. Je vijlt aan het uiteide van de as, waar de schroefdraad zit, een puntje onder een hoek van ongeveer 45 graden. Dan pak je of hele dunne soldeertin of een snippertje soldeertin en stopt dat in de schroefbus van de kroon. Daarna draai je de as weer in de kroon en de as zit weer vast. Dit is de beste methode, want als de as een keer vervangen moet worden, om welke rede dan ook, dan kan de as zonder problemen uit de kroon gedraaid worden en een nieuwe as geplaatst worden.

Veel succes er mee en als jullie nog vragen hebt dan hoor ik het wel.

Hallo Thomas,

Wat voor loktite gebruik jij? Ik denk dat jij hier de seconde lijm bedoeld? Doe dat nooit, want vandaag of morgen heb je een keer een heel duur horloge naar de … geholpen. Loktite dampt n.l. uit met alle gevolgen van dien!!! De enigste loktite die je eventueel zou kunnen gebruiken kan zijn: loktite 221, loktite 222 of kleber 44. Na het aanbrengen van deze loktite op het puntje van de as en na het in elkaar schroeven van de kroon en de as moet je deze samen minimaal 24 tot 72 uur buiten de horlogekast laten uitharden. Dan zijn de meeste schadelijke stoffen voor het uurwerk verdwenen.

Groetjes Joop.

Beste Joop
Je heb volkomen gelijk ik gebruik loktite nr weet ik niet maar als je hem warm maakt laat alles los dus
niet de hardste soort in loktie ik heb ook gehoort dat nagellak hiervoor ook een optie is.
In iedergeval bedankt met deze vragen leert men elke dag weer wat meer.
Groet
Thomas

In nagellak zit aceton en aceton lost de olie op of tast op z’n minst de eigenschappen van de olie aan. Dus, ook niet gebruiken!!! Gewoon een stukje soldeertin gebruiken of een nieuwe kroon monteren.

bedankt Joop,
een stukje soldeertin, (wel een heel klein stukje) werkt erg goed!
Losse kroon zit nu goed vast, Gelijk de tip ook voor een ander horloge gebruikt.

In de horlogemakers wereld wordt dat al jaren gebruikt. Ik gebruik zelf, als het moet, hele dunne soldeertin met een diameter van +/- 0.5 mm.