Mag dat zomaar?

Ik vind het altijd wel een dingetje, letterlijk al je persoonlijke gegevens doorgeven op zo’n site. Hacken ze de site en jatten én gebruiken ze je gegevens dan kan het wel eens gek worden. Maar goed, je komt er bijna niet meer onderuit in deze tijden en fingers crossed dat het goed gaat :sweat_smile:

2 likes

Mood for today…

4 likes

Ik heb een account bij Chrono24 zonder dat ik ooit één van bovenstaande gegevens heb moeten afstaan. Als kopende klant is dat blijkbaar niet nodig. Op het moment dat je iets wilt verkopen dan moeten ze natuurlijk wel weten met wie ze te doen hebben omdat zij als tussenpersoon optreden.
Daar zit natuurlijk het dilemma en je hebt helemaal gelijk dat je er vanuit moet gaan dat hackers overal en altijd binnenkomen. Waarschijnlijk zal Chrono24 wel een enorme firewall hebben, maar toch.
Persoonlijk geef ik essentiële private gegevens alleen af indien de betreffende website met 2-traps inlogcodes werkt.

2 likes

Ja hoor ze kunnen van alles vragen, zelfs ik mag dat @jan13 of jij mij die gegevens dan geeft is vers 2. Maar vragen mag altijd, nu wil ik vragen of jij even je ID stuurt maar je mag het nummer weghalen hoor :wink:

1 like

Nee puur voor liefhebbers, niemand die ook maar een dub verdient aan het verkopen van een horloge :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

5 likes

Stuur kopie ID / Paspoort even mee dan? Watermerk en BSN afdekken is geen probleem

1 like

Bizar, waarom een dure campagne en app om juist die gegevens af te schermen als je vervolgens aan elke idioot je gegevens moet afstaan…

1 like

Er is ook nog markt.de :wink: Wel graag in beide Duitse sites in goed “Deutsch”.

1 like

Dus wel, afdekken wordt niet geaccepteerd.

Nee. Wanneer was die campagne?

En sinds wanneer is deze regel? :sunglasses:

1 like

Precies dit. De Europese overheid werkt wel aan een Europese online identificatie methode zonder dat je je persoonsgegevens hoeft af te geven, maar die is nog niet klaar. Ondertussen moet je je dus identificeren mét al je gegevens en dat is gewoon bloedlink.

1 like

Mijn complimenten voor je Nederlands. Lijkt me een lastige taal voor iemand uit Krentenbollistan!

4 likes

Je moet eens weten hoeveel mensen bij een hotel gewoon een kopie laten maken zonder de nummers zwart te maken of af te dekken. Hoor je de EU ook niet over, is immers al jaren zo. Dus het is afwachten wanneer het HF aan de beurt is. Je koopt/verkoopt tenslotte geen Rolex voor een paar tientjes?

1 like

Dan zal alles via een betaalverzoek moeten in de toekomst? Geen idee hoe ze dat anders willen controleren. Overigens is 2k toch genoeg voor marktplaats lijkt mij.

1 like

Ik heb alles gewoon ingediend.
Horloge verkocht en netjes betaald gekregen.
Niks aan de hand.
Ik heb weinig principes op privacy gebied :grin:

2 likes

Bovendien kun je ook zonder BSN prima identiteitsdiefstal plegen. Geboortedatum, postcode en telefoonnummer zijn veel gebruikte controlevragen, ook al is godzijdank de multi factor authenticatie al gemeengoed bij echt belangrijke instellingen.

Maar iedereen gaat er aan voorbij dat deze wetgeving ook nogal wat eisen stelt aan Chrono24. Die moeten plotseling maatregelen treffen passend bij de secties van GDPR over bijzondere persoonsgegevens, en ze moeten PCI-DSS compliant zijn als ze betaalgegevens opslaan.

Als ik het zou ontwerpen zou ik, naast de standaard encryptie in flight en at rest, specifieke velden in mijn database nog extra versleutelen, ik zou als organisatie ISO 27001 en SOC2 compliant willen zijn, en ik zou dat op mijn website willen laten weten. De privacy policy van Chrono is heel netjes, maar ze gaan niet in op hun beveiligingsbeleid :sleeping: Dat is wat jammer.

2 likes

Een paar redelijke horloges verpatsen…

1 like

Dat is waar Ruud.
Ik heb geen idee hoe het allemaal zal gaan in 2024 maakt me verder ook niet veel uit maar wel weer jammer allemaal regels regels regels.

Hoe gaan ze dit controleren? Die 30 advertenties controleren is niet zo lastig maar dat zal dan per site zijn. Maar wat als mensen spullen afhalen en cash betalen.

Geld het 2k voor bv Vinted en 2K voor Marktplaats. Gaat dit onderling bijgehouden worden? Als dat ergens centraal bijgehouden moet worden zal dat niet 123. geregeld zijn.

1 like

Ik heb gewoon een account geopend op Chrono24 in Engeland… daar doen ze niet zo moeilijk :wink:

1 like