Manufactures zag ik voldoende, een top horloge school bezoeken was nieuw

Leuk topic, interessant. Dank voor het delen!

Ik vind dit juist een veel leuker topic omdat je gewoon ziet waar de mensen vandaan komen, iets meer ervaart over de opleiding achter de horlogemakers, en omdat Morteau natuurlijk een mooie Franse horlogemakersstad is.

Exclusieve manufacturen zeggen mij minder omdat die vaak horloges maken die ik niet om aan te gluren vind omdat veel van die independents het cleane en bijna minimalistische ontwerp waar ik van houd verre van zich werpen. Ter differentiatie, wat ik dus wel goed kan begrijpen maar niet altijd kan waarderen.

Een mooi horloge met discrete wijzerplaat en ferme bruggen waar stiekem heel erg over het uurwerk is nagedacht (noem het een sleeper build, om er een auto-term bij te halen) doet mij meer, en die zie je toch vaker bij gevestigde iets meer gemechaniseerde merken vandaan komen. De afstudeerprojecten met tourbillon zijn zelfs redelijk clean, ondanks de tourbillon.

Niks. Helemaal niks. Omdat er geen G-wagon of humblebrag bij zit, wat het gewoon erg leuk maakt. Top, dus.

Hulde!

5 likes

Wat een gaaf verslag om te lezen!

2 likes

Bedankt voor de inkijk in deze wereld. Mooi om mee te maken. Dankzij de mooie foto’s, reportage mee kunnen genieten van al dit vakmanschap.

2 likes

Alles is aan mode onderhevig, zo ook de (independent) exclusieve manufacture.

5 likes

Grappig. In mijn hoofd zijn Patek, AP en Vacheron niet per se exclusieve manufacturen, zeg maar, maar gewoon gevestigde merken. Up market, zeker, en dat ze dingen maken staat ook buiten kijf. Ik had me zorgvuldiger uit moeten drukken: Exclusieve independent manufacturen van wat kleinere snit. :slight_smile:

Die Vacheron is trouwens een vingeroefening in hoe dingen moeten, wat mij betreft.

2 likes

Oh. Dan had ik je inderdaad verkeerd begrepen :nerd_face:

Maar heb je een voorbeeld van een wat kleinere snit exclusieve independent manufacture :sunglasses:

1 like

Dufour, Smith, Voutilainen, Journe, etc etc. Je begrijpt waar ik heen wil.

Niks binnen een conglomeraat, dus ook geen Lange of zo, en geen grotere namen die bij het brede publiek gewoon gevestigd zijn.

2 likes

Ja dat lijkt me dan weer juist eerder een atelier dan een manufacture.

2 likes

Ja. Maar voor mijn helderheid dat zijn dus de merken die jou ‘minder’ doen?

Zoals:

en

En wat zijn dan:

“gevestigde iets meer gemechaniseerde merken”?

1 like

Die Philippe Dufour is dan wel heel mooi. :heart_eyes:

2 likes

Die journe is echt wel speciaal op de pols, dat donker grijs blauwe titanium in combinatie met een wijzerplaat die letterlijk alle mogelijks schakeringen blauw kan hebben naargelang het licht er op valt :ok_hand:t2:

Dufour is een klasse apart maar aan de huidige prijzen is het gewoon belachelijk
Het feit dat hij zijn prijzen aligneerde ( model 20 jaar simplicity ) met de EXTREEM overhype marktprijzen is gewoon walgelijk.
Dat sommigen iets meer beginnen vragen als ze populairder worden kan ik nog begrijpen maar wat Dufour plots vraagt is exuberant

1 like

Erg leuk om je verhaal te lezen. Bedankt voor het delen.

1 like

Ik ben een eenvoudige man met eenvoudige smaak.

Het feit dat er simpeler modellen te vinden zijn van bepaalde independents en high horology merken die wel OK zijn neemt niet weg dat het gros gewoon… tja.

image

Dufour misschien uitgezonderd, die is moeilijk op gekkigheid te betrappen, bij mijn weten.

Dat is correct. Ik begrijp een Credor Goldfeather beter dan een gemiddelde Journe of Voutilainen. En ik zou eerder een Eichi II kopen dan een Simplicity. Ik maakte in dat andere topic geen grappen toen ik zei dat ik liever een half miljoen voor een Tank Solo quartz neer zou leggen dan voor die Roger Smith (zeker de four of five), omdat de Tank rust geeft en eenvoudige klasse uit straalt.

Kortom: Ik houd van horloges, niet van automata. Daarom van Breguet ook liever wel de 5157, maar niet alles wat complexer wordt dan dat.

In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister.

Valt toch wel mee met die wanorde? Het is vooral gewoon veel spullen.

Chic chic.

Begrijp je volledig. Maar dat heeft denk ik niks te maken met independent. Denk dat de grote namen en huizen ook horloges maken die jou niet aanspreken.

Bijvoorbeeld de hybris artistica’s of
Mechanica’s can jaeger le Coultre

Of deze VC Tourbillon Retrograde Date Openface

En je maakt zelf ook al het voorbeeld van de Breguet.

En zelf de Japanners weten het te verprutsen :sweat_smile:

Denk dat het dus meer de vraag is hou je van ingetogen eenvoud of expressie.

Dus voor ieder wat wils. Binnen de vele manufactures. Independent of juist niet.

2 likes

Mooie reportage. Dank voor delen!

1 like

Wederom een mooi verslag, leuk om op deze manier een kijk achter de schermen te krijgen. Ik kijk al uit naar de volgende reportage.

1 like

Grote hoeveelheid daglicht geeft een hoop rust ruimte reinheid.
Zie je dezelfde cacophony van spullen in een garagebox met led-lampen dan is het ineens een tyfusbende.

Apart maar waar.

1 like

Hoe lager je in de waardeketen van de horlogefabrikanten afdaalt, hoe groter het verlangen is om allemansvrienden te ontwerpen, naar mijn idee.

Ik vermoed dat je meer “buitenissigheden” (zoals ik ze zie) tegen komt in de up market independents dan in de traditionelere corporaties, deels omdat de independents misschien minder met aandeelhouders en raden van bestuur te maken hebben dan de corporates, maar deels ook omdat het kleinere clubs zijn die een bepaalde visie hebben op wat ze maken.

Als een corporatie als Seiko al eens een ding zoals een Kodo maakt, dan is dat eerder als proeve van bekwaamheid en demonstratie van een concept, maar dat staat dan niet in verhouding tot de vijf miljoen Seiko’s die er over de toonbank gaan per jaar, terwijl het voor de tenten die ik bedoel gewoon een groter deel van hun catalogus is.

Niets hiervan is zwart wit, maar je zal zeker begrijpen waar ik heen wil. Plaatje bij het praatje:

Een buitenissigheid van Grand Seiko. Leuke automaton, maar god, wat een verschrikkelijk horloge.

2 likes

Leuk verhaal, met veel plezier gelezen.

1 like