Mening gevraagd over Omega vintage Constellation 18K

Ik zie deze Omega Constellation aangeboden worden voor een vrij goede prijs. Ik meen te zien dat de kast nog aardig wat vorm heeft en de afgeschuinde facetten zijn nog te zien op de fotos.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Alvast hartelijk dank. Het gaat hier om een horloge van meer dan 50 jaar oud, 18 karaat goud dus vrij zacht materiaal.

2 likes

6 likes

Geen verstand van Omega, maar als leek zou ik zeggen: Die ziet er mooi uit.

1 like

Ja eens, ziet er ok uit. De foto’s van de plaat zijn alleen niet heel scherp… Heb je de referentie al vergeleken met andere modellen?

1 like

Ook met Omega logo op de plexi. En wel gaaf zo’n linnen dial, mooi ding! Ik zou de kroon en wijzers etc dus wel even vergelijken…

1 like

Ik kan me vergissen maar op basis van deze foto’s lijkt dit mij een hele keurige ref. 168.029 full gold.
Volgens mij wel 18K, staat vast ergens in de deksel. Caseback ook scherp. Omega logo in het glas en zelfs met originele horlogedoos. Alleen de kroon laat een wat verwrongen Omega logo zien maar dat kan ook aan de foto(‘s) liggen.

@flowert wat zie jij?

2 likes

Wijzerplaat is volgens mij wel volledig correct.

Kroon en wijzers kom ik vaker precies zo tegen bij deze referentie. Helaas is er voor Constellation geen uitgewerkt boekwerk beschikbaar met alle varianten en uitvoeringen, zoals bij de Speedmaster moonwatch. Maar op basis van meerdere andere ads is de wijzer en kroon configuratie gangbaar.

1 like

Goed punt over de kroon, had ik overheen gekeken. Kroon lijkt een tikje te hebben gehad.

1 like

Het enige waar ik onzeker over ben is het font. Die rechte n van Constellation heb Ik wel vaker gezien, maar dat was in mijn beleving vaak op latere vroege 70’s modellen en niet op 168.029/168.017’s. Die n had toen nog (vrijwel) altijd die karakteristieke ronding. Ook dat accent op de e in chronometer heb ik volgens mij niet eerder gezien op dit type.
Maar ja, Omega is wel vaker van hun lijn afgeweken in overgangsperiodes, dus ik durf eigenlijk niet zo veel te zeggen. Denk dat hij wel klopt.

Hij staat overigens ook op C24 bij een Spaanse particuliere verkoper. Daar vind ik hem niet heel goedkoop tbh.

5 likes

Scherp. De ‘n’ zonder die karakteristieke ronding naar binnen is vreemd. De ‘É’ is nog vreemder, ook nog nooit zo gezien bij deze Connie’s.

2 likes

Die e met accent aigu is volgens mij fout. En dan zou het een redial zijn.

3 likes

Ik zou een scherpere foto van het goudmerk willen zien ; het medaillon mist de stenen op het dak van het observatorium …?

1 like
3 likes

Ik zeg opnieuw opgemaakt. De onderste regel lijkt niet helemaal in dezelfde grootte en wat @Mark020 zegt: bij chronometre zou het kloppen

3 likes

Hartelijk dank voor alle analyses en meningen tot dusver. Ik had na een korte dial check de focus vooral op de case. Leerzaam om even extra in het dial verhaal te duiken :slight_smile:

De open n kom ik eerlijk gezegd wel vaker tegen op c24 bij deze ref. Eind jaren 60, begin 70.

Is het accent waar jullie op doelen niet “gewoon” een vuiltje? Het heeft een heel ander contrast dan de geprinte tekst.
Schermafbeelding 2024-10-24 073138

Niet dat dat prima is natuurlijk maar daar is simpel wat aan te doen. Ik dit punt in ieder geval voorleggen aan de verkoper. Dank voor het attenderen!

1 like

Bij nader inzien misschien vuil inderdaad. Ga er niet van uit dat je dat zo maar kunt verwijderen

Maar dan staat het accent de andere kant op :rofl:

1 like

Ziet er best goed uit voor de leeftijd, al zijn de foto’s niet bijster scherp. De kroon is inderdaad minder, die is beschadigd. Verder komt het goed overeen met mijn eigen C-model. OM op de wijzerplaat staat voor Or Massif, dus ook de plaat is goud.
Wijzers lijken ook correct.

3 likes

Ja, zeer mooie plaat vind ik.

Hartelijk dank voor je bemoedigende feedback als bezitter van hetzelfde horloge :grin:. Wordt absoluut gewaardeerd.

Ik zal eens kijken of ik de knoop op korte termijn kan doorhakken qua aankoop.

3 likes