Ja, even de Lichamelijke Reis terug⦠in September 2022, dus bijna 4 jaar geleden⦠kreeg ik een ongeval met de motor, op de terugweg van een weekendje Duitsland,
Tot Ulmen kan ik me de terugreis herinneren⦠'t was regenachtige Zondag, we hadden de regenpakken aan, en ondanks het minder goede weer, toch lekker gereden⦠en toen werd het zwart⦠tot de Donderdag erna, toen kwam ik bij kennis in het Ziekenhuis in Trier, alwaar ik in het Duits aangesproken werd⦠"Hmmm⦠even denken⦠mijn hele lijf doet pijn, ik lig in een ziekenhuis, de verpleegster spreekt Duits⦠Ergo⦠er moet iets Vreselijk mis gegaan zijn⦠maar goed⦠ik kan de verpleegster verstaan, ze begrijpt mij ook⦠dus⦠mijn Duits heeft er in elk geval NIET onder geleden, dat is alvast een hele geruststellingā¦
die verpleegster vertelde me dat ik naar een ander ziekenhuis ging om aldaar weer geopereerd te worden⦠ik werd de gang op gereden, op een brancard gelegd (en dan voel je pas echt wat er allemaal stuk is in je lijf), door de gangen, de lift in⦠naar buiten⦠waar ik in een Heli geschoven werd⦠en dan weet je⦠DAT doen ze niet voor de Lol!.. Op naar Kaiserslautern, en omdat nog nooit in een Helicopter gevlogen had, heb ik mijn best gedaan om de hele reis bij Kennis te blijven⦠Daar ben ik binnengebracht, en ben ik blijkbaar weer buiten kennis geraakt⦠want ik kan me niets herinneren van een operatiekamer⦠Toen ik bijkwam, zaten mijn moeder en mijn zusje wel aan mijn bed⦠dat was wel fijn⦠vertrouwde gezichtenā¦
Uiteindelijk heb ik in Kaiserslautern nog een week of 4 op de IC gelegen⦠wel daar met wat ondersteuning en een speciale rollator mijn eerste stapjes gemaaktā¦
Gelukkig had mijn moeder een Tekenblok, een vulpotloot en een gummetje voor me meegenomen⦠zodat ik in het ziekenhuis wat te doen had, en ik heb daar mijn tijd besteed met tekenignen maken van dingen die ik om me heen zag⦠Na 4 weken Kaiserslautern, per Ambulance terug naar Trier, wachtend op vervoer naar Nederland⦠dat duurde ook nog 1½ week⦠maar op een Maandag kwamen de ambuverpleegkundigen me ophalen om me naar Leeuwarden te brengenā¦Daar ben ik voorzichtig begonnen met Revalideren, wachtend op een plaats in een Revalidatiekliniek, ik kon me in Leeuwarden weer korte stukjes voortbewegen op krukken⦠ik mocht mijn rechterbeen weer vol belasten⦠Maar mijn rechterbeen kon ik toen nog amper buigenā¦
Na een week of 2 (het was inmiddels November) ben ik naar Lindestein in Beetsterzwaag gegaan (de revalidatie kliniek), en ben daar verder gaan revalideren. veel zwemmen, fietsen op een Hometrainer, En ik was daar weer in staat om op mijn zij te slapen⦠Eind December thuis gekomen, (al was ik al wel een paar keer het weekend thuis geweest)⦠en⦠Thuis⦠dat was bij mijn ouders⦠want ik kon inmiddels wel weer lopen met een wandelstok (een speciale van Kreupelhout)⦠maar traplopen⦠nee⦠Autorijden?.. Ook nog niet⦠Want⦠ik zag als gevolg van een beschadigde oogspier nog Dubbel, de Orthoptist in Leeuwarden had me inmiddels wel een bril met Prisma aangemeten, en dat werkte⦠vanaf DAT moment kon ik weer Autorijden, en ik heb toen meteen mijn Auto weer āGangbaarā gemaakt⦠die was tijdelijk gestald bij Familie op het erf, maar ze hadden em op de handrem gezet, dus de remmen zaten vast⦠Gereedschap meegenomen, en samen met mijn vader de remmen los gemaakt⦠naar mijn ouders gereden⦠spullen gepakt, en naar mijn eigen huis⦠en Aldaar verder met Revalidatie, ik kon zelf naar Sneek rijden naar de Sportschool waar ik therapie kreeg⦠en dat ging ook aardig⦠ook daar een aantal keren gezwommen, omdat dat goed is voor de spieren⦠(En ik vind het ook gewoon Leukā¦)
Ook ben ik toen gaan afbouwen met de pijnstillers⦠en halverwege 2023 slikte ik NIETS meer⦠Ik liep inmiddels ook weer zonder stok, heb toen ook alweer bij therapie oefeningen gedaan op mijn Skateboard⦠en mijn Fysio stond daar wel even verbaasd bij te kijken, dat iemand die ZO in elkaar gezeten had⦠weer zo makkelijk op een Skateboard stapte⦠maar ja⦠ik doe dat al sinds 1979⦠en dat verleer je niet zo snel
IN September 2023 merkte ik dat die bril niet meer werkte⦠ik zag inmiddels beter zonder, maar mijn Orthoptiste kwam bij elke controle weer met een ander verhaal⦠en daar ben ik allergisch voor⦠dus heb ik een Second Opinion gevraagd⦠en in Mei 2024 ben ik in Rotterdam aan mijn Ogen geopereerd⦠Even Paniek gezaaid daar⦠want toen ik bijkwam uit die operatie⦠vroeg een Verpleegkundige me of alles in orde was⦠āJa⦠maar ik zie nog maar de helft!ā⦠Eh?.. āJa⦠eh⦠Voor de operatie zag ik alles DUBBEL wijsneus!ā⦠die zag ie niet aankomen⦠op de terugweg met de trein heel de rit lekker naar buiten zitten kijken⦠wel vreemd je gaat Dubbelziend het ziekenhuis in, en 'smiddags kom je eruit, met normaal zicht⦠maar wel fijn dat ze dat kunnen!..
Lichamelijk ging het inmiddels ook weer de goede kant op⦠hoewel ik nog niet ben waar ik zijn wil, maar mijn rechterbeen kan ik weer bijna zover buigen dat ik op mijn knieĆ«n kan zitten⦠Ik fiets veel (de afgelopen weken een kleine 150 Km weggetrapt) ik loop veel, want ik heb gemerkt dat het dan ook minder pijnlijk wordt (Ducati Clubraces bezocht, en 10 km gelopen op 1 dag⦠dat gaat de goede kant opā¦
De āSchadeā 13 Botbreuken, Klaplong, Longperforatie, en een beschadigde oogspier⦠mijn gebroken schouder was eigenlijk al weer totaal geheeld tegen de tijd dat ik in het revalidatieoord verbleef, mijn ribben zijn ook wel weer in orde, die gebroken nek was eigenlijk Voor ik vanuit Trier naar Nederland ging wel weer in orde⦠alleen mijn heup en mijn rechterbeen zijn nog gevoelig⦠(eigenlijk⦠een mens heeft 206 botten⦠dus er waren er nog 193 prima in orde⦠waar hebben we het eigenlijk over?) de Plaat in mijn Rechterbeen is er inmiddels ook uit⦠en ik heb nu een gave Titanium Design Schoenlepel van 36 Cm in de gang hangen⦠