Microbrand only

Vraag je dat nou aan mij? Volgens mij ben jij de wandelende encyclopedie hier… Niet van die moeilijke vragen stellen Fate.

1 like

6 likes

Baltic kijk meer dan een beetje naar jaren 50/60 vintage horloges.

Hieronder de Patek Philipe calatrava 96 met de zeldzme Roulette dial.

En hier mijn NA van Baltic, de MR Roulette.

zoek de 1 verschillen

4 likes

Wat ben jij opvallend mild vandaag!

Ik vind de inspiratiebron leuk, maar behalve op de handgeschilderde slechte print (ik refereer aan de bloedende kleurvlakken, de spikkelende zwarte lijnen, en de achterblijvende indruk van een zichtbare printresolutie) komt die totaal niet uit de verf. Als ik prototype op vakantie meeneem naar de Alpen en mijn wijzerplaat olifantgrijs dan doet het resulterende horloge zeker Hannibal eer aan? Ik had het overtuigender gevonden als de kleuren dan nog tenminste direct gerelateerd zijn aan typerende botanische kleuren. Dat is beter te volgen.

Overigens vind ik de jump van een subtiele sectorseperator naar een traditioneel ogende sector dial interpretatie nogal flink. Dat is het soort kritiek dat ik het dan weer niet aan zou doen. Voor mij is die gelijkenis heel beperkt. Maar goed, sector, bullseye, tuxedo, etc. er valt nog veel te bakkeleien over wat nou wat is.

Hoe dan ook, hij went alweer een beetje, maar voor mij is het eerder allemaal net niet. Waar ik in ieder geval nooit over klaag is een perfect leesbare 9. Hoezo 6? Lees jij van buiten naar beneden? Ik weet wel dat er een school is die vind dat de cijfers op runaround dials sowieso nooit zouden moeten draaien en daar kan ik ook prima mee overweg, maar als je ze dan draait vind ik het ook prima logisch dat je dat alleen doet voor de cijfers die onder de horizon komen te liggen.

1 like

De discussie lijkt desondanks bij Baltic nooit zo erg te woeden

Wel, het zijn duidelijk homages die de sfeer van obscure maar stijlvolle modellen oproepen, geen plagiaat-met-uitzondering-van-de-naam van modellen die iedere fitnessboy om de pols wil zoals sommige merken wel doen.

3 likes

Ik vind die Lissom Forrest wel heel cool. Goede maat ook. De kleine seconde valt daar niet zo op en mocht voor mij zelfs achterwege gelaten worden op deze versie.

1 like

Wow mooie klok bijzondere stijl.

1 like

Ofschoon ik 'm in het echie zou moeten zien komt ie voor mij wel uit de verf. In die zin: Kunst is nu eenmaal wat de gek er van vindt, en ik vind deze stijl en kleurstelling wel fijn. Het is bijna een soort neo-expressionisme.

:face_with_raised_eyebrow:

Homage in de echte zin van het woord. Een kopie brengt voor mij geen homage.

1 like

En gekken zijn we hier allemaal!

Exact.

Furlan Marri doet het ook, al zijn ze vaak wat meer “2 modellen duidelijk gecombineerd”.

Hoewel er tussen de tientallen modellen ook weleens wat aantrekkelijks zit, blijf ik zo mijn twijfels houden bij Venezianico. Ik had echter toch niet verwacht dat zij aan een eigen Italiaans uurwerk wilden beginnen en een handturned guilloché wijzerplaat had ik ook niet verwacht. Zie hier de teaser:

4 likes

Eén ding is zeker, die jongens van

geven wel gas. Je kunt er vanalles van vinden maar stilzitten doen ze niet.

1 like

Ben benieuwd. Er gaat in ieder geval een 38mm kast omheen. :ok_hand: Een klassieker model horloge met een bewerkte wijzerplaat. Mijn interesse is gewekt

1 like

Nee, dat is waar, maar dat heeft voor mij zeker ook een gemixt effect op de beleving. Er zit veel kaf tussen het beetje koren. Misschien voorkomen ze zo de ruimte om over het meer dubieuze verleden te praten. Dat is ze redelijk goed gelukt. Bij mij hebben ze nog steeds wat foute claims of zeer sterke suggesties daartoe in marketing geneuzel goed te maken. Als je op verleden, tradities en natuurlijke materialen of originele crafts wil traden moet je er altijd zorg voor dragen dat je juist zit en zeer goed geïnformeerd bent. Dat smet op de blazoen maakt dat ik telkens weer van ver moet komen om enthousiasme te voelen en dit dus niet verwachtte. Ben benieuwd wat het wordt.

Leuk. Het is echter wel te hopen dat het niet de kant van Damasko opgaat…

1 like

Wat is daarmee gebeurd?

1 like

Vroeger gebruikte Damasko altijd ETA (non in-house) uurwerken. (muv een paar Si modellen waar een in-house modified ETA 7750 uurwerk in zat)

Sinds een paar jaar heeft men eigen volledig in-house uurwerk ontwikkeld. (de stap werd mede bepaald doordat ETA uurwerken veel moeilijker te krijgen werden) De prijzen van alle modellen schoten daarna fors omhoog.

Jammer want in principe helemaal niet nodig een in-house uurwerk in een Damasko. Vind ik iig. Ik begrijp het overigens wel…(Conrad) Damasko kennende…:sunglasses:

1 like