Middenmoot horloge

Gewoon mee stoppen. Ik zou ze altijd stil laten vallen. Wat korte periodes niet loopt slijt ook niet.

Koop een Speedmaster of Seamaster, zou ik zeggen.

Even in de doos grabbelen:

Serica 5303

De Serica 5303 valt in je budget. Het is een prachtig horloge met een eigen smoel, maar man, wat is die kroon van die Soprod Newton zompig. Hij loopt strak, maar aan de kroon voelt het net als een Amphibia, zo losjes. Drie weken met dit ding, en je begint je Presage nog eens te waarderen.

Junghans Max Bill Mega

Wat nou kroon? Hij laadt op licht op, zet zich gelijk middels wereldwijd uitgezonden radio signalen, en je hoeft nooit, maar dan ook nooit aan de kroon te zitten. En hij valt in je budget.

Baltic Aquascaphe GMT

Super comfortabel, maar ook weer met een Soprod aan boord. Prima horloge met een langer doorontwikkeld uurwerk. Loopt ook prima, de kroon is nog steeds een tikkie zompig, al is het beter dan de Newton van de Serica. Wel één van de meest comfortabele sporthorloges die ik heb.

Farer Lander IV

Zit op alle punten goed in elkaar, ik heb geen kritiek. Misschien dat de lume kut is. Maar toch. Eigenlijk geen kritiek. Farer. Ook nog een chronograaf gehad. Echt geen kritiek. Topmerk. Leveren goed spul in aardige kleuren.

Yema Superman Heritage 39

Sellita dit keer, maar deze zit rock solid in elkaar. Goeie lume, goeie actie aan de kroon. Maar ja, de sluiting van de bracelet lijkt op een stuk Russisch pisbakken-staal. Al is hij wel comfortabel. Maar toch.

Nomos Club Campus 36

Dit ding is fantastisch. Actie aan de kroon is goed, horloge draagt fijn, is goed afgewerkt, maar heeft een lug gap waar je even van moet slikken en bovendien: De kroon is wat te klein voor een handwinder. Niet de meest comfortabele opwind-actie. Wel erg solide. Nog steeds kutlume.

Ik vind alle voornoemde horloges goed op hun eigen manier. Tegelijkertijd valt over elk midden-segment horloge wat ik ooit in handen heb gehad wel wat te klagen.

Het middensegment gaat niet om perfectie. Het gaat om aardige ontwerpen met een redelijke bang for buck waar je gewoon onbezorgd draagplezier aan kunt beleven.

4 likes

That’s what she said.

3 likes

Last night, in fact. :slight_smile:

2 likes

Nieuw model van Timex met ‘retro’ glas.

Bovenste foto denk ik wat een tof horloge maar bij de volgende foto volgt dan de teleurstelling. Jammer.

1 like

Net als op Tinder.

4 likes

Genoeg keus in het blauwe hier

• 20 ATM
  • Met 2e tijdzone
  • 5jaar garantie
  • sublieme afleesbaarheid
  • AR coating dubbelzijdig
  • 3 dubbele kroon afdichting
    Kortom specs die je niet verwacht voor deze prijs.
    € 1.950

4 likes

Oké stukje kennis voor jou en anderen. Een horloge dat laag op spanning van hoofdveer loopt, loopt minder nauwkeurig (joh?) een goede watchwinder wind niet het hele horloge op maar laat deze net niet stilvallen. Hoe minder energie er vanuit de hoofdveer door de wielen gaat hoe lager de amplitude van de balans in het uurwerk en dus hoe on nauwkeuriger het uurwerk wordt. Je wilt dat de balans veer de regulering pinnen raakt in beide richtingen maar als amplitude afneemt kan het zijn dat de veer deze niet volledig meer raakt dit kan een horloge langzamer doen lopen waardoor deze vele seconden kan verliezen per dag. Mocht je een goede visuele uitleg willen i got you covered: https://youtu.be/W_5b2rYvIEM

2 likes

Aquaracer bij q-watches.nl

https://www.q-watches.com/product/tag-heuer-aquaracer-automatic-caliber-5

een logica die niet te weerleggen is volgens mij :+1:
zeer leerzaam ook, niet echt voor mij (je moet een vaste hand hebben voor dit soort dingen :slightly_smiling_face:)
maar voor diegene die zich in deze mechaniek willen verdiepen is het zeker een opsteker :ok_hand:

1 like

Wat dacht je van de Longines Hydroconquest automatic. Is in zowel 39 als 41 als 44mm verkrijgbaar en valt binnen het budget (±€1200 via Chrono24).

2 likes

De nieuwe blauwe bulova lunar pilot zal een hoop vinkjes zetten denk ik. Succes met de zoektocht:)

1 like

Bedankt allemaal voor de antwoorden en bijhorende foto’s! Ik ben in ieder geval weer een stuk wijzer geworden :grin:.

1 like