Gewoon mee stoppen. Ik zou ze altijd stil laten vallen. Wat korte periodes niet loopt slijt ook niet.
Koop een Speedmaster of Seamaster, zou ik zeggen.
Even in de doos grabbelen:
Serica 5303
De Serica 5303 valt in je budget. Het is een prachtig horloge met een eigen smoel, maar man, wat is die kroon van die Soprod Newton zompig. Hij loopt strak, maar aan de kroon voelt het net als een Amphibia, zo losjes. Drie weken met dit ding, en je begint je Presage nog eens te waarderen.
Junghans Max Bill Mega
Wat nou kroon? Hij laadt op licht op, zet zich gelijk middels wereldwijd uitgezonden radio signalen, en je hoeft nooit, maar dan ook nooit aan de kroon te zitten. En hij valt in je budget.
Baltic Aquascaphe GMT
Super comfortabel, maar ook weer met een Soprod aan boord. Prima horloge met een langer doorontwikkeld uurwerk. Loopt ook prima, de kroon is nog steeds een tikkie zompig, al is het beter dan de Newton van de Serica. Wel één van de meest comfortabele sporthorloges die ik heb.
Farer Lander IV
Zit op alle punten goed in elkaar, ik heb geen kritiek. Misschien dat de lume kut is. Maar toch. Eigenlijk geen kritiek. Farer. Ook nog een chronograaf gehad. Echt geen kritiek. Topmerk. Leveren goed spul in aardige kleuren.
Yema Superman Heritage 39
Sellita dit keer, maar deze zit rock solid in elkaar. Goeie lume, goeie actie aan de kroon. Maar ja, de sluiting van de bracelet lijkt op een stuk Russisch pisbakken-staal. Al is hij wel comfortabel. Maar toch.
Nomos Club Campus 36
Dit ding is fantastisch. Actie aan de kroon is goed, horloge draagt fijn, is goed afgewerkt, maar heeft een lug gap waar je even van moet slikken en bovendien: De kroon is wat te klein voor een handwinder. Niet de meest comfortabele opwind-actie. Wel erg solide. Nog steeds kutlume.
Ik vind alle voornoemde horloges goed op hun eigen manier. Tegelijkertijd valt over elk midden-segment horloge wat ik ooit in handen heb gehad wel wat te klagen.
Het middensegment gaat niet om perfectie. Het gaat om aardige ontwerpen met een redelijke bang for buck waar je gewoon onbezorgd draagplezier aan kunt beleven.