Mido restaureren

Beste HF-ers,

Naast mijn topic over de Pontiac waarover ik nog twijfel, wil ik graag onderstaand horloge restaureren.

Het uurwerkje loopt, echter klinkt het alsof de rotor los ligt.
Verder; een polijstbeurt en nieuw glaasje denk ik?

Graag hoor ik jullie mening.

4 likes

Zonder foto’s van het uurwerk weet je niks.

Er zal vermoedelijk een rotordefect zijn ontstaan (vermoedelijk door slijtage en onvoldoende onderhoud). Het kan bijv. om een versleten lager gaan (kogellager zoals bij ETA 2824 et cetera), of een versleten bus/as (meer bij het IWC pellaton of Rolex systeem).

Gezien het geluid en de leeftijd sowieso een beurt en wat onderdelen. Dit glaasje is mogelijk nog te polijsten (plexi).

Het horloge licht laten polijsten is een optie. Ik zou uitkijken dat de scherpe kanten niet verloren gaan en het wordt rondgepolijst. Liever nog wat krassen dan teveel materiaal weghalen.

EDIT: ik zie op de foto’s bergen polskaas, dus na demontage een paar ritjes door de ultrasoon lijkt mij allesbehalve overbodige luxe.

5 likes

Ik ben zelf geen fan van polijsten. Ik zou de kast goed poetsen en kijken hoe de case er dan uit ziet. Wat krassen is niet erg bij een vintage horloge, en afgeronde kasten door (slecht) polijstwerk vind ik zelf moeilijker.

Glaasje zal plexi zijn en wellicht nog te redden met poetsen. Anders inderdaad een ander glaasje.
Plaat lijkt netjes en de kast ook dus lijkt me de moeite waard om op te laten knappen.

1 like

Beetje TLC en een service doet vaak wonderen en dan is hij zeker weer voor de komende jaren een mooie aanwinst aan de pols. :wink: