Mijn eerste post: blij met mijn Cartier

Van harte welkom :clap:


Mooie Cartier, ik hou er van en lees net een boek over de Cartier Tank Watch van Franco Cologni :ok_hand:

1 like

image

Van harte welkom! :smile: :+1: Mooie Pasha!

Welkom :slight_smile:

Van harte welkom!

Bijzonder- en bijzonder mooi- horloge inderdaad. :slightly_smiling_face:

De Pasha dateert oorspronkelijk uit 1932 en is ontworpen en gemaakt voor de Sultan van Marrakech. :ok_hand:

Heel veel plezier ermee gewenst en veel plezier op het forum!:sunglasses:

1 like

Inderdaad! In 1904.:wink::+1:

Welkom! Zie je niet vaak inderdaad die Pasha’s.

Als je de nuanceverschillen tussen “gemaakt” en “uitgebracht” negeert dan was het toch Breguet. Bijna een eeuw eerder. :slight_smile:

Abraham-Louis Breguet created the first known wristwatch in history in 1810, for Caroline Murat, sister of the Emperor Napoleon l and Queen of Naples.

2 likes

Bedankt voor de verwelkoming en de leuke reacties.

2 likes

Waarbij niet gezegd is dat dat ook daadwerkelijk de eerste is.

Misschien is er een kleinzoon van Huygens naar Schubbekutteveen, Drenthe verhuisd, waarop hij zo’n ding maakte voor de plaatselijke hete blondine zonder dat dat ooit in een geschiedenisboek terecht kwam.

Maar @Maurice81, welkom hier. Ik moet nog steeds heel erg nadenken of ik je Cartier briljant vind of juist niet. Ik had nog nooit van de Pasha gehoord, dus de anderen hebben groot gelijk: We zien er te weinig.

Ik hoop dat je door op dit forum rond te hangen niet de zoveelste DateJust of Seiko klant wordt, en dat je lekker doorgaat met dit soort eigenzinnige dingen.

Dat kunnen we hier uitstekend gebruiken. :+1: :+1:

3 likes

Cartier is een beetje een love it or hate it merk, ik val zelf in de eerste categorie.

https://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/4X/6/7/4/674f861d9b73d0fd3a730e33e2148b0e44832875.jpg

3 likes

Welkom en veel plezier op het forum! Wat variatie en eigenzinnigheid maakt deze plek nog interessanter dan-ie al is.

1 like

Ik plempte die quote in het volste besef dat het werkelijke verloop van “geschiedenis” veel chaotischer is dan “geschreven geschiedenis”.
Maar was dat eigenlijk al afgedekt in die quote over Breguet, “first known wristwatch”.

Toch is het Schubbekutteveenverhaal niet waarschijnlijk. Het ligt voor de hand dat als een meester horlogemaker (en wel van wereldniveau) zich met een hete blondine uit S. zou inlaten hij een meesterwerk van dit kaliber voor een vermogend iemand zou produceren. Om met de inkomsten de hete blondine een beter bestaan te geven dan in een veredelde plaggenhut met een meesterwerk om de pols. In handen van een eigenaar van statuur zou ook de kans op behoud en overlevering van het werk veel hoger zijn dan in genoemde plaggenhut.

Overigens is Caroline Murat geen “hete blondine”. Er zijn tientallen schilderijen van haar, op de meeste heeft ze donker haar:

En haar Breguet:

Tot zo ver de zondagmiddagbijdrage van deze week.

Maurice, welkom en veel plezier op ons mooie forum.

Welkom Maurice, veel inspiratie in deze mooie hobby gewenst, hopelijk vindt je die hier. Veel plezier, Willem-Jan

Welkom en wat een ontzettend mooie Cartier !! :ok_hand::+1:

Welkom!