No comments
Of bijna. Hier zijn de fotos van alle stapen om alles uit elkaar te nemen.
Voorkant
Achterkant
Na de dial af te nemen is het mogelijk met een sleutel de veer los te laten.
Hier is het geschreven “23” en "CHOPARD"
Wordt vervolgd…
No comments
Of bijna. Hier zijn de fotos van alle stapen om alles uit elkaar te nemen.
Voorkant
Achterkant
Daar mankeert wel het nodige aan, volgens mij hoort die balansveer niet in meerdere stukken. Ben benieuwd hoe je dit gaat aanpakken; veel succes!
Maten van de spiral veer (Het schijnt dat het witte staal was) : Dikte 4/100 mm, hoogte 20/100, overal lengte (estimatie) 12 cm, binnen diameter : 2,5 mm, buiten diam. : 8,0 mm
Tot volgende keer…
Ik ben er van overtuigd dat je het weer werkend krijgt Bruno maar de wijzerplaat is natuurlijk wel een enorm probleem, of heb je een mooie vervanger?
Nee, ik heb het gekocht om de beweging te studeren en ermee te oefenen. De dial zal zeker zo blijven behalve als ik een hele kast ooit vind.
Dat lijkt me een hele klus,ik ben benieuwd of het lukt.
Ik ook
Van wat ik hier van je heb gezien en gelezen ben ik er van overtuigd dat het je lukt.
Veel succes en hou ons alsjeblieft op de hoogte. Dit soort topics zijn de krenten in de pap van het forum.
Een veer staal draad van 0,8 mm, en een hamer…
Nu heeft deze draad al twee afmetingen van de spiraal : 15 cm x 20/100.
Ik “hoef alleen maar nog” kleine streepjes van 4/100 mm ervan snijden. Maar daarvoor een technische oplossing vinden om dat te kunnen doen
Is het niet handiger om de veer tot 4/100e te verdunnen en dan tot 2/10e te versmallen? Dit lijkt mij wel heel lastig.
Wel weer lekker doe-het-zelven; ik zou denk ik op zoek gegaan zijn naar verenstaal in de juiste maat.
Tja, maar het schijnt dat die veren nu bijna onmogelijk zijn te vinden. Als het moet kan ik nog een gewone elinvar veer knipen maar ik wilde een nieuwe proberen te maken.
En ik heb verschillende idéen om tot 4/100 (proberen) te berijken.
Wat ben je weer lekker bezig zeg!
Heb veel bewondering voor je kunsten en twijfel er ook niet aan dat het je gaat lukken.
Ik volg het met veel interesse
Prettig (knutsel) weekend,
Eric
Dat is alles tot nu toe voor de spiral veer.
Voor de beweging was een wiel niet vlak.
De veer en veerton zijn zo droog… Maar gelukkig niet gebroken.
Een beetje nieuws.
Ik heb nog geen oplossing gevonden om de spiraal volgens zijn lengte te knippen…
Intussen de beweging reinigen…
Hoe bevalt een spillegang tot nu toe? Lijkt me een hele uitdaging. Prachtig op de foto gezet overigens dat vergt vast veel extra werk.
Hoe heb je de spiraalveer uiteindelijk versmald?
Ik heb nog geen oplossing gevonden om de spiraal te knippen… Ik moet nog iets bedenken.
Een stap verder :
Een ton om de spiral te krullen en te houden. Nu kan ik verder op zijn hoogte bewerken
Goed idee!
Zo te zien steekt het overtollige deel van de veer boven je ton uit. Slijp- of polijstschijf in de draaibank en op maat slijpen tot de gewenste breedte en de bovenkant van de ton. Of is dat te simpel gedacht?
Een beetje te simpel… Dat had ik ook gedacht, maar dan moet de veer gelijmt worden. Op de draaibank gaat het te vlug en omdat de cuter alleen maar op een plek van de veer bijt maakt het bewegen. En de lijm zou niet op de hele opervlakte kunnen stevig blijven. Dat het ik ontvinden toen ik op de slijpsteen met hand ten eerste heb geprobeert. Dus ga ik door met de slijpsteen, langzaam, langzaam… En toch heb ik een ongeluk gehad
Fotos komen later.
Hoeveel gangreserve geeft deze nieuwe veer nu ongeveer?