Mijn eerste vintage (Tissot). Onderhoud nodig?

Ik heb mijn eerste mechanische vintage horloge gekocht. Het is een Tissot uit de jaren 60.
Aangezien ik een newby ben heb ik twee vragen:

  • Hoe vaak (aantal slagen) moet ik het hem opdraaien / is er een beveiliging die hem
    beschermd tegen te ver opdraaien?
  • Is een onderhoudsbeurt aan te raden? (wat wordt er dan gedaan?)
  • Is er iemand die (indien nodig) kan helpen met een onderhoudsbeurt?

Alvast bedankt!

2 likes
  1. is het een handopwinder? Zo ja: tot je niet verder kunt. Zo nee: als het een quartz is: niet, als het een automaat is: even schudden tot hij loopt en omdoen. Handwinden is dan vaak niet zo goed voor de tandwielen (een beetje afhankelijk van het uurwerk).

  2. als het ding afgelopen 2/3 jaar geserviced is: nee. Als je de historie niet kent of het is langer geleden: ja. Wat gedaan wordt ligt aan de horlogemaker. Een goede zal een nieuwe veer plaatsen als de oude ook maar enigszins kracht heeft verloren en in ieder geval het hele uurwerk demonteren, reinigen en weer opbouwen en oliën. Versleten of defecte onderdelen worden zover mogelijk vervangen door nieuwe. Beunhazen slaan vervanging en goed demonteren en reinigen nog weleens een beetje over…

  3. Zoek hier op het forum. Er is een lijstje.

2 likes
2 likes

Hoi Bernard,

Dank voor je reactie.

  1. Het is een handopwinder. Als ik je reactie goed begrijp dan kan ik hem niet te ver opdraaien.
  2. De historie is onbekend. Zeker is wel dat hij de afgelopen 2/3 jaar geen service heeft gehad.
  3. Dankje ik ga op zoek of er iemand in de buurt van Amsterdam of Den haag is.

Met vriendelijke groet,

René

2 likes

Bedankt. Ik heb er één gemaild.

3 likes

Top! Komt vast helemaal goed! Heb je trouwens nog een foto van je nieuwe aanwinst? We zijn hier gek op plaatjes! :slightly_smiling_face:

1 like

Plaatjes, plaatjes, plaatjes!!!

Je voelt tijdens het opwinden het laatste stukje al dat het zwaarder gaat, ik draai nooit helemaal tot het eind.

Wesselink en Vreeker in Alkmaar (uit bovenstaande lijst) is een aanrader, officiële gecertificeerde Tissot horlogemaker, kan daarom aan originele onderdelen komen. Ik heb er mijn vintage Tissot laten servicen.

Benieuwd hoe je nieuwe aanwinst eruit ziet!

1 like

6 likes

Dank voor de tip. Alkmaar is ook niet zover weg. Ik zal die ook mailen voor een prijsopgave. Volgens mij is service best kostbaar.

Anders wellicht Timefix in Akersloot. Ed is een ex-Rolex en Breitling-man, was mijn voormalige Breitling werkplaats-chef, en is echt van alle markten thuis. Ook voor grootwerk, hij kan zelfs houten ornamenten draaien voor klokken!

Rekent professionele prijzen, maar is allicht iets milder voor een vintage instapper (wel een hele leuke!) als deze.

1 like

Bij Wesselink en Vreeker kun je het horloge opsturen voor een prijsopgave. Als je besluit het niet te doen betaal je alleen €15 porto kosten voor het terug sturen.
Daar wordt ie zeer zeker op de juiste manier geserviced dus hij gaat helemaal uit elkaar. Hun werkwijze staat op hun website.
Reken op minimaal €200 maar dan heb je ook weer jaren plezier van het horloge en kun je het echt dagelijks dragen.

1 like