Mijn Seiko SNXS79 heeft hulp nodig

Beste heren en dames van het Horlogeforum,

Vandaag net zoals alle andere werkdagen stond ik op, maakte ik voor mijzelf een kop koffie en pakte ik mijn favoriete horloge. Alleen deze keer vond ik hem niet op mijn nachtkastje, maar op de grond. Met licht trillende handjes pakte ik hem op om te kijken of er geen duidelijke kras was bijgekomen. Gelukkig dat niet, maar helaas zit wel de rotor van het automatisch uurwerk een beetje los :disappointed_relieved:. Bij het draaien raakt hij het glas aan en kan van zijn as heen en weer bewegen. Hij maakt daardoor een fijn schurend geluid dat de op de binnenkant van de kast slijpt.

Mijn vraag is nu of iemand een juwelier of horloge reparatie website kent in de regio Noord-Holland. Het liefst dat de reparatie niet al te duur wordt, maar wel voor een goede prijs.

Dit zijn 2 foto’s van de Seiko. Als je goed kijkt zie je wel dat de rotor een beetje verlaagd zit.

Alvast hartstikke bedankt voor alle reacties/hulp

Groet Gonzalo

Wat vervelend!
Het enige wat je aan advies zult krijgen is langsbrenhen bij een horlogemaker.

Hier op het forum is er vast iemand in de buurt die wil helpen.

Als ik die foto’s zo zie ben ik geneigd om te zeggen dat de rotor omhoog is gedraaid over zijn as. (Ik zie de as namelijk veel dieper in de rotor zitten. Te diep lijkt mij)
Windt hij nog wel echt op als je hem schudt? Ik vermoed dat de tandwielen namelijk ook geen contact met maken.

Edit:
Ik ben dit gewend te zien:


Hier zie je duidelijk de as in het hart van de rotor zitten.

Edit 2:

In dat filmpje lijkt het zelfde aan de hand. De tandwielen maken geen contract meer omdat de rotor te hoog op z’n as zit. Hierdoor kan hij ook gaan freewheelen zonder op te winden. Ook draait de rotorschroef bij het draaien; deze hoort statisch te zijn bij het draaien.

Ja het maakt precies hetzelfde geluid als mijn eigen Seiko SNXS. Dus de rotor is te hoog op zijn as. Dankjewel voor de hulp @ElderRuwy.

1 like

Vervelend @Gonzalo Ken je dit topic al? Zoek de dichtstbijzijnde horlogemaker met HF-recensie: Hier kun je eenvoudig zien of er bij je in de buurt een horlogemaker met horlogeforum-recentie zit :+1:

1 like

Ah top. Daar had ik niet naar gekeken. Bedankt voor de hulp :+1:

1 like

Het lijkt dat de schroef van de rotor iets is losgekomen. Kwestie van de rotor schroef weer vastschroeven. Heb ik wel eens gehad met een 5je, zeer simpele fix.
Volgens mij heeft dit niets met het vallen te maken. Soms loopt een rotor, die niet vastgelegd is aangedraaid, los.

Is inderdaad een kwestie van even vastdraaien.
Als een schroef niet helemaal goed vastzit kan deze wel loskomen door een stoot of val.

1 like