Minder bekend: "Catena" uit Zwitserland

[center]
http://www.montres-catena.com/][img]http://i1017.photobucket.com/albums/af296/Sparks_02_2010/Horloge-logo/catena-logo.jpg[/img
[/center]
[hr]
Paardenliefhebbers kunnen nu rechtop gaan zitten.
Dit merk heeft slechts horloges in de vorm van hoefijzers in het assortiment; veel voor dames en enkelen voor heren.
Er is zelfs een chrono-exemplaar.
Alle uurwerkjes zijn quartz.
De kasten zijn staal, al dan niet voorzien van pvd (zwart, goudkleurig) en een enkele is verguld.
Hier en daar voorzien van extra glas- of (edel)steenwerk.
Echts iets voor liefhebbers.

Groeten en alvast een prettig weekeinde,
Flip.

Maar ik zie op de website van Zeno ook Catena

Topic uit 2011 met haast twee jaar geleden de laatste reactie. Alvast excuses voor het kicken van dit topic.

Getriggerd door Oranje boven - wat dragen we op koningsdag? - 9 van Hans151 kwam ik op het merk “Catena”. Kek kleurtje, aparte uitwerking van weergave tijd en geen quartz.

Google vond snel Catena maar daar stond genoemde horloge niet meer op. Ook filmpjes en ander materiaal van specifiek dit horloge zijn niet in overvloed beschikbaar. Enkele promo filmpjes via de Facebook pagina van het merk. Een Facebook pagina die vol staat met Chinese tekens wat mij vraagtekens doet zetten bij het merk. Ook dat haast elk horloge wat ik tegenkom van dit merk een Limited Edition is doet niet veel goed.

CataWiki heeft de laatste periodes wat van dit merk (en type) onder veiling. De “expert” zet deze horloges op 2000+ euro waar de boden veelal niet hoger komen dan 400-500 euro. Echter 500 euro plus alle bijkomende veilingkosten en verzendkosten kan een hoop geld zijn als het een Chinees prul is. Aanbod op Chrono24 is ook nihil en vergelijkbaar met de prijs van de voorgenoemde expert van CataWiki.

Voorop stellend, ik heb niets tegen Chinees. Ik heb een Pagani Design besteld puur om de kwaliteit te zien, daar was ik van onder de indruk. Onder de indruk van wat je krijgt voor 100 euro, niet onder de indruk van de creativiteit van het merk :stuck_out_tongue: However, hoe zit dit met Catena? Is 500-ish euro voor een genoemde Catena Swiss Space eigenlijk al te veel? Ik kan weinig tot niets vinden over bijvoorbeeld het gebruikte uurwerk. Puur kijkende naar productfoto’s lijkt het op een standaard uurwerkje met gedecoreerde rotor. Voor mijn gevoel is het antwoord op mijn vraag “ja”, maar mogelijk zit ik er gigantisch naast en zou 500 euro voor genoemde horloge een koopje zijn.

1 like

Ik kan de foto uit 2011 niet meer terug halen, maar loop zeker niet warm voor een Catena. Nou ja de Swisspace ziet er wel leuk uit, maar imo niet het geld waard wat ze op chrono ervoor vragen.

1 like

Zo ver was ik ook, vandaar dat ik het bedrag noemde waar ze op Catawiki (om en nabij) voor weg gaan. Weg gaan, niet de indicatie die de expert doet. Zoals gezegd kan ik leven met het Chinees zijn/niet echt Zwitsers maar ik vraag me af of er in genoemde Swiss Space iets van een ETA of Sellita zit of een simpele Seiko NH35. Dan gaat voor mij gevoel de prijs al scheef als deze een paar honderd euro is.

Al heb ik, na wat meer onderzoek, nog meer twijfel. Bandaanzet van 26 mm, fikse jongen. Dat droeg ik vroeger, nu is het meer 20/22 mm met passende grootte van de rest van het horloge.

1 like

In de Swiss Space zit wel een SA 100 uurwerk, maar is niet echt een top uurwerk, ook al is het Zwitsers. Voor iets meer dan €100,00 kan je deze bij Ali kopen. Het is Swiss made, dus 60% van de onderdelen moet Zwitsers zijn, waar de rest vandaan komt China???

1 like

Tja. Dat is vaker zo :wink:

60% van de waarde, dat is iets anders dan 60% van de onderdelen.

3 likes

Dat is wat ik dus verwarrend vind in de Ordinance, in artikel 1 staat dus dat het horloge Zwitsers moet zijn. Wat je zou kunnen uitleggen dat de onderdelen in Zwitserland geproduceerd zijn. En ook dat de assemblage in Zwitserland plaats vindt. Echter in artikel 2 staat weer idd dat ten minste 60% van de waarde van het hele horloge in Zwitserland geproduceerd moet zijn. Dus tja, hoe bepaal je de term waarde in artikel 2. Imo bedoelen ze dan 60% van de onderdelen, want ze hebben het toch echt over geproduceerd moet zijn. Maar ja, ze hebben het over het gehele horloge, dus kan je het ook uitleggen dat de kast en de band in Zwitserland geproduceerd moet zijn. En stop je er een Chinees uurwerk erin wat aan de kwaliteitseisen van Zwitserland moet voldoen. Dus snap je mijn verwarring?

Ben gelukkig niet alleen met mijn verwarring, las ook het topic Swiss Made met een Chinees uurwerk. Dus als je het slim aanpakt kan je (wat men eigenlijk bedoelde, maar met een ontsnappings clausule in art.2) Gewoon een uurwerk erin stoppen :wink: waarvan niet 1 onderdeel in Zwitserland is geproduceerd en op het horloge Swiss Made zetten. Schiet mij maar lek

2 likes

Ik zag het. De specificaties bij genoemde horloges waren dit keer wat meer ingevuld dan de vorige veiling op Catawiki. Al met al ga ik niet verder met dit horloge. Voor het geld wat je onder de streep uiteindelijk kwijt bent is dat voor mij te veel. Een euro of honderd voor een Pagani Design is grappig, voor (meer dan) vijfhonderd euro is een Swiss Space mij toch een stap te ver.

Thnx voor de informatie en advies.

1 like

Het is relatief duidelijk hoor:

• “Ontwikkeld” in Zwitserland
  • Bevat een Zwitsers binnenwerk
  • Binnenwerk wordt ingebouwd in Zwitserland
  • De finale inspectie is in Zwitserland
  • 60% van de kosten van de fabricage worden in Zwitserland besteed

Een binnenwerk is Zwitsers als:

• Assemblage in Zwitserland
  • Getest in Zwitserland
  • Minstens 60% van de kosten van de fabricage worden in Zwitserland besteed
  • Minstens 50% van de waarde van alle componenten is gemaakt in Zwitserland, uitgezonderd de assemblagekosten

Dat bovenstaande heel wat ruimte laat om onderdelen te gebruiken uit het buitenland is duidelijk, maar anderzijds is het ook een flink stuk strenger dan de “made in …” normering die heel wat andere landen hanteren. “Made in Germany” bijvoorbeeld betekent helemaal niks…

2 likes