Minerva - Villeret en Frey, Gnutti en Montblanc eigenaarschap gerelateerde berichten

ps. en dan nog 21% btw erbij in NL, want je importeert vanuit Zwitserland… Dus doe de eindprijs maar maal 1,6 voordat je hem thuis op de deurmat hebt liggen…

Mijn minerva pythagore pilote 38mm weer eens in de felle spotlights.

12 likes

Erg gaaf jouw exemplaar!!

Hier enkel, naast veel stopwatch varianten, dit Minerva zakhorloge in bezit. Oud logo, is dus ergens jaren 20 vorige eeuw.

4 likes

Hij is gegaan voor 24.000 CHF. Maal 1,6 voor de veilingkosten en BTW bij import is met 38.400 een veel te hoog bedrag :frowning:

2 likes

Ik kwam deze tegen. Hij lijkt precies een blauwe versie van de zalm versie van @Cosmograf (toch?). Maar het uurwerk is niet de geheel herwerkte M62.00 versie van het pythagore calibre 48 in die zalm versie. Maar het is een soort heruitgave die het qua impact lang niet lijkt te halen bij het zowel de herwerkte versie, als niet bij het oorspronkelijke pythagore uurwerk. Jammer!

• The new manual winding Calibre MB M14.08 is a modern take on the 1940s Calibre 48 which can be found in the old Minerva Pythagore. It is well finished as a modern Minerva movement. However I prefer the MB M62.00 in last year Heritage Small Second Limited Edition 38. I feel that even in pictures, the M62.00 looks aesthetically nicer and noticeably better finished than the M14.08.
  • The new cal MB M 14.08 is a bigger size “copy” of the original 10½’’’ no. 48 Mechanical Calibre designed by André Frey in 1943, but I think the old movement is better proportioned.

Niet zo mooi dus als de echte vintage versie, of de herwerkte versie.

Echt super balen dat ik deze gemist heb:

Ik zag hem, niet goedkoop, maar wel met originele doos, papieren en stalen band. Ik dacht ik denk er nog even over. En weg was ‘ie. Helaas, nu heb ik toch wat spijt. Maar ik blij blij met mijn eigen pythagore pilot 38mm op een mooie molequine alligator. Die ik nu maar ga dragen!

Ik kwam deze limited versie tegen van de Montblanc serie met de Minerva uurwerken. Deze hebben een nieuw uurwerk dat gebaseerd is op het Pythagore calibre 48. Ik weet niet wat ik hiervan moet denken.

Kijk, je had de Minerva uurwerken uit de Frey periode. Toen nam Gnutti de tent over en werden de uurwerken onder leiding van Cabbidu haute horlogerie afgewerkt. En werd de pythagore helemaal herontworpen tot een uurwerk met allemaal sierlijke bruggen ipv de gouden ratio etc. Alhoewel die uurwerken er fantastisch uit zagen, en eigenlijk ook tot de Minerva historie zijn gaan behoren. Maar eigenlijk was dat heiligschennis, en is dit weer een terugkeer in de historie. Maar toch. Is deze nieuwe versie van de pythagore net zo aantrekkelijk als de oude?

De blauwe kost in witgoud 18.500 euro. Dan heb je wel wat. Een witgouden handopwinder met een pythagore uurwerk, met de hand gebouwd en afgewerkt in de Minerva Villeret werkplaats. Is dat duur? Maar is het nieuwe Pythagore uurwerk wel net zo mooi in verhouding als het oude in mijn Pythagore pilot 38? Ik betwijfel het, het ziet er anders uit op de foto. Vergelijk het nieuwe calibre rechts met de Pythagore linksonder. Ziet er toch anders uit?

Hier een afbeelding die je enorm kunt uitvergroten. De afwerking lijkt inderdaad echt top volgens de Villeret kwaliteit:

3 likes

Even los van de kwaliteiten van dit horloge en het uurwerk. Ik blijf het verbazend vinden waarom ze niets doe met de Minerva naam bij dit soort horloges. Dat zou marketingtechnisch toch een verstandige zet zijn lijkt me. De Montblanc naam zal toch door velen niet het gevoel van een horloge van 18K oproepen.

1 like

Mee eens, Montblanc blijft voor mij toch een ‘pennenmerk’

Daar heb ik zelf dan weer geen last van oberigens.

1 like

Blijft erg mooi Minerva :ok_hand:

Ja, 18500 is echt teveel in mijn ogen.
De handwindert in mijn H1 is vergelijkbaar.

Uiteraard is het horloge geen witgoud, maar dan blijft er 10K in de zak zitten.

3 likes

Inderdaad. En ze maken er ook nog eens een potje van. Want voor de kenner is het wel te vinden. Maar voor de leek niet:

• bij deze blauwe en de eerdere zalm versie staat in de rand tussen 4 en 5 uur het woord minerva
  • maar bij andere minerva uitgaven weer niet
  • er staat een sierlijke M van minerva voor het uurwerktype op de wijzerplaat, dat is de M van Minerva, dus bv MB M13.21, die M staat voor Minerva
  • ik zag laatst een nieuwe chrono, de LE88 die de pijl van het Minerva logo in de constant seconds heeft staan, maar weer niet minerva tussen 4 en 5
  • en ze zetten het wel achterop op de uurwerken
  • deze horloges horen voor montblanc bij de 1858 lijn, wat een minerva jaartal is
  • het mont-berg-blanc logo op de wijzerplaat is een berg
  • maar op de kroon is het het pennen-logo

Ja, het is echt een zootje.

Wat ze wel goed deden vind ik was dat de uurwerken altijd echte Minerva uurwerken waren. Fait main a Villeret. Als ze daarmee gaan klooien, dan zijn ze verloren.

Ik zou als ik hen was Montblanc op de wijzerplaat zetten. Minerva ook op de wijzerplaat. En de minerva pijl op de kroon. En op het uurwerk alleen minerva branding.

Zoals Seiko en Grand Seiko voor dat het alleen GS werd. Seiko=Montblanc, en Grand Seiko=Minerva.

2 likes

Zeker niet waar vrijwel identiek uitziende versies voor maar een paar duizend gekocht kunnen worden. Alleen heb je dan geen small seconds en een dichte achterkant. Alleen de kenner ziet de Minerva link, uurwerk, witgoud, en moet daar dan 15k voor bij willen leggen tov de montblanc versie.

Waarbij het bij dit horloge dan ook nog eens zo is dat dit uurwerk nieuw ontwikkeld lijkt, en geen historisch minerva uurwerk is. Dat is volgens mij voor het eerst.

Als het een 1:1 vergrote kopie was, ok. Maar deze versie heeft voor wat ik op fora lees toch een net iets andere vibe. Iemand vergeleek het met een Unitas uurwerk. Het ziet er kaler uit dan een Pythagore uurwerk, door de net iets andere verhoudingen. Misschien is het wennen.

Ik vind het wel een gaaf horloge. It ticks my boxes van time only en edelmetaal en een haute horologie uurwerk.

2 likes

Dat lijkt me een lastige business case.

Ik zou het gewoon een compleet apart merk en business unit binnen MB van maken. Dit werkt niet. Je trekt Minerva naar beneden en de simpelere Montblanc horloges niet naar boven. Net effect dus negatief. Ik zou een mooie Minerva monopusher in 40mm meteen overwegen.

1 like

Zeker! Maar passen die uurwerken in een 40mm kast? Of hebben ze al 39mm versies gemaakt een paar jaar geleden?

Ik denk dat ze met de aantallen die ze jaarlijks maken, echt niet meer dan een paar honderd, dat ze dan nooit de website en aparte marketijg eruit krijgen. Want echt duur zijn ze ook weer niet vind ik. In vergelijking met patek bv. Ik denk dat dat alleen kan door onder de vleugels van montblanc en richemont te opereren als paradepaardje dat wat mag kosten omdat het voor richemont waarde oplevert om zo’n horloge huis in de gelederen te hebben.

Ik denk dat montblanc financieel gezien op elke minerva verlies draait. Of althans geen winst.

1 like

MB13.21 uurwerk heeft iig in deze 40mm monopusher gezeten. Dus het kan. https://watchesbysjx.com/2018/01/sihh-2018-hands-on-with-the-montblanc-1858-monopusher-chronograph-in-green-degrade.html

Dit met pure Minerva branding, witgoud en andere wijzers voor onder 25k is een hit. Zeg ik hier vanuit mijn luie leunstoel.

1 like

Er staat een hele mooie 44mm in Polen te koop. Echt heel mooi vind ik. Maar ja, 44mm :frowning:

Alhoewel ik nu ook een 44mm grand seiko duiker draag. Maar die valt een stuk kleiner heb ik het idee.

Ja die in krakow voor 18 of niet? Zag ik gisteravond ook. Die maat lijkt me een no-go. En passen gaat niet echt dus dan maar niet zou ik denken.

1 like

Ziehier een review waarbij ik niet warm wordt van de verhoudingen van de nieuwe Pythagore versie. De bruggen zijn te lang, de balans is te klein ofzo. Maar de witgouden kast met blauwe wijzerplaat spreekt me wel aan:

De vorige reissue had nog de ‘gnutti’ versie van de originele Pythagore. Ok, je zou kunnen zeggen dat dat helemaal niet in de lijn van de Pythagore was met alle rondingen, maar ik vond dit wel een prachtig uurwerk. Als ik het me goed herinner had @Cosmograf deze, maar intussen verkocht denk ik. Dit was een stalen kast: