Zoals jullie misschien hebben gelezen in dit topic: http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,1566872 heb ik in Basel met Mondaine een afspraak gemaakt dat leden van Horlogeforum.nl kunnen voorintekenen op de nieuwe Mondaine Stop2Go, een horloge waarop veel liefhebbers al jaren zaten te wachten!
Het leuke aan de Stop2Go is dat de secondewijzer in 58 seconden rond gaat, dan twee seconden blijft staan en daarna weer begint, op hetzelfde moment dat de minutenwijzer een hele minuut verspringt. Exact zoals de echte stationsklokken in Zwitserland (en andere landen) dus. Hiertoe heeft Mondaine een speciaal uurwerk laten ontwikkelen. Lees Horloge./info voor meer informatie over het horloge: http://www.horloge.info/nieuws/Twee-Magische-Seconden-Mondaine-Stop2Go/1188 en bekijk dit promotiefilmpje
In de eerder genoemde topic heb ik de mogelijkheid voor in te tekenen al genoemd en daarop is de lijst gegroeid tot inmiddels 8 personen die hebben toegezegd een Stop2Go af te nemen. Vandaag kreeg ik een telefoontje van Mondaine dat het horloge in prodcutie is genomen en dat leden van het forum bij het horloge gratis een passenden mesh (milanaise) band krijgen! Een leuke bonus én de prijs is omlaag gegaan tot € 545,-.
Over de leveringtermijn heb ik nog geen duidelijkheid en of we ze allemal in eens kunnen krijgen ook niet, maar ik wilde de mogelijkheid nog even duidelijk onder de aandacht brengen. Wil je ook op de lijst om als een van de eersten de Stop2Go te bemachtigen? Stuur me dan een pb! LET OP! Inschrijven betekend ook dat je het horloge moet afnemen.
Er is een vraag over hoe soepel de secondewijzer loopt. Ik heb daartoe dit filmpje gevonden, waarop het er uit ziet dat de secondewijzer toch wat schokkerig gaat. Ik weet niet of dat de definitieve gang is of dat het komt omdat het een prototype is. Mij zou het niet storen, maar ik wil wel een duidelijk beeld scheppen. Hierbij het filmpje:
Leuk. Een Milanaiseband erbij. Vind ik mooi.
Wat betreft de gang van de secondewijzer: die hele glijdende gang van het eerste filmpje zal wel op de computer gegenereerd zijn.
Op het tweede filmpje de echte gang. Ik denk dat die, om het stroomgebruik te beperken is opgedeeld in een aantal kleine stapjes per seconde, net zoals bijvoorbeeld de stopwatch secondewijzer van sommige Seiko chrono’s. Ik denk dat dat minder stroom gebruikt dan het continu lopen van de secondewijzer, zoals bij stemvork uurwerken. Het is zo ook wel mooi genoeg.
Ik heb een telefoontje gereken van Mondaine, ik verwacht de eerste 5 horloges volgende week!! De volgende 5 (er zijn er 10 besteld) komen dan wat later. Uitlevering geschiedt op basis van ‘first come, first served’.
Wat een fantastisch horloge, zeg! Hier hou ik van en zoiets mag er nog wel bij in de collectie!
Na de laatste aanschaf moet ik eerst weer fondsen werven, maar mocht er 1 van de kopers na een (korte) periode toch weer af willen van deze prachtklok, dan hou ik me aanbevolen!
De eerste drie horloges zijn binnen! Het bewegen van de seconde- en minutenwijzers is magisch en trek steeds je blik naar het horloge om te kijken of de hele minuut al is aangebroken…
De Mesh banden zijn er nog niet, maar dat laat ik verder de levering niet vertragen: de eerste twee gelukkigen (3 min één voor mij :)) hebben pb.