NA: 18k gouden Titus chrono begin jaren '50

Waarom als ik vragen mag, bv. een Venus 175 is toch ook te decoreren en naar ik heb vernomen kwalitatief toch iets beter dan een Landeron 48?

Nope. Beide topkwaliteit en ene zeker niet beter dan andere. Is een imago-dingetje; kolomwiel is de oude oplossing en duurder om te produceren - liet de high end merken toe om hoger in de markt te zetten. Nochtans was de Landeron 48 op moment van verschijnen een technologisch hoogstandje; een beetje chronografie v2.

Vergeet niet dat de Speedy begonnen is als een kolomwiel aangedreven 321, en al snel cam-switched is geworden. Inclusief NASA certificering.

Akkoord, je ziet veel goedkoop uitgevoerde landeron 48 werken, het was nu éénmaal goedkoper om te produceren, maar heel wat high end merken wilden toch mooi afgewerkte L48 werkjes in hun klokken (en enkel dat!) bij de bekendste voorbeelden Titus en Baume & Mercier.

Ik vind de L48 zelf de allergrootste der chrono-werken.

1 like

Prachtig en gefeliciteerd. Groeten van zijn broer:

4 likes

Daar zijn de meningen toch wel over verdeeld volgens mij :wink:
Cam switched werkjes zijn goedkoper te produceren dacht ik en dat is zeker vwb Omega een goede reden geweest om over te stappen volgens mij.
Ik vroeg het eigenlijk omdat mijn Chronographe Suisse een holle kast heeft maar weer wel een Venus 175 uurwerkje vandaar.
Dat jij de Landeron 48 de allergrootste vindt is toch eigenlijk een subjectieve mening of… :grin: :wink:

Laat ons de thread van Jeroen niet verder kapen met een discussie die al 1000 keer is gevoerd; hier wel nog wat interessant leesvoer :slight_smile: https://www.deployant.com/nasa-certification-end-debate-column-wheel-vs-cam-chronographs/

2 likes

Is prima hoor, technisch gezien reikt mijn kennis ook niet ver genoeg om inhoudelijk een echte discussie te voeren :wink: ben afgegaan op wat de topmerken inbouwen en hebben ingebouwd maar dat zegt ook niet altijd alles… Fijne avond verder en dank voor de link!

2 likes

Hier zijn broertje

4 likes

Mooie aanwinst, gefeliciteerd!

1 like

Dacht even dat dit geen massieve kast was, dat scheelt de helft, maar dan nog vind ik het een grijpstuiver die je krijgt voor wat zoiets eigenlijk waard is.

2 likes

Prachtig vintage horloge! Veel kijkplezier met dit mooi exemplaar!

1 like

Geneva stripes op een chrono, altijd een feestje…

1 like

Titus heeft altijd holle kasten als deze 18k zijn, als alles eraf en eruit is weegt het geheel zo’n 7-8 gram.
de lugs zijn hol en gevuld met hars, daarom is het zo lastig om een gouden Titus te vinden zonder deuken in de lugs en die krijg je er niet of vreselijk moeilijk uit.

2 likes