NA 1e Wereldoorlog beobachtungsuhr Duitse Reichsmarine

Hallo allemaal,

Kocht vorige week een mooie aanwinst voor mijn verzameling!

Buitenom horloges en nog 101 dingen verzamel ik ook militaria en dus is het altijd mooi om twee verzamel richtingen te kunnen combineren.

Stond niks in de advertentie over de afkomst en gezien de enkele bieding van 20€ behoorlijk onderschat dus mooie gelegenheid om op een leuke manier aan te schaffen :smile:

Moet zeggen dat ik opkeek van het grote formaat van het horloge toen ik het thuis kreeg.

Horloge heeft een diameter van bijna 7cm en dus heel wat groter dan een doorsnee zakhorloge.

Ik wist dat het niet meer liep en dat de emaille wijzerplaat en het glas waren beschadigd maar bij een horloge van deze leeftijd en de situatie waarin het is gebruikt is het niet anders dan jammer te noemen.

Ik heb de laatste tijd wat zaken aangeschaft om zelf horloges te kunnen voorzien van nieuwe smering en dus was deze na twee andere zakhorloges succesvol te hebben kunnen repareren en smeren een mooi “slachtoffer” :smile:

Vanwege de beschadigingen aan de wijzerplaat was ik wat huiverig om die los te halen en heb die, inclusief glas in eerste instantie laten zitten tijdens de reparatie.

Was van plan eerst de gebreken op te zoeken en daarna alles schoon te maken en te voorzien van verse smeermiddelen.

Ging er vanuit dat de veer was gebroken maar bleek na demontage van de veerton dat de veer was vervormd en dus niet meer ingreep in het daarvoor bestemde nokje (kreeg de veerton er net uit via de achterkant na voorzichtig manouvreren)…voorzichtig buigen van de veer loste dat euvel op en was dus al zo blij als een kind dat dat was gelukt zonder brokken.
Zo zag de veer eruit toen ik de ton opende…
En zo weer na wat voorzichtig buigen

Na alles weer in elkaar te hebben gezet bleek dat de inrichting waarmee je de wijzerinstelling inschakeld te zijn ontzet waardoor de veer niet opgewonden werd bij het draaien aan de kroon maar constant de wijzers bleven draaien…

Om daar bij te kunnen zat er niks anders op dan toch de wijzerplaat ook te demonteren en dus heel het horloge uit elkaar te halen en daarbij alles te ontvetten met wasbenzine en te voorzien van verse smeermiddelen.

Ik had het geluk dat een paar stukjes van de emaille tussen de opsluitring van het glas zaten en die heb ik na veel pielen terug kunnen plakken op de juiste plaats waarme het gaatje aan de bovenkant van de wijzerplaat weer was gevuld.

het euvel van de beschadigde emaille tussen 1 en 2 uur en het niet kunnen verstellen van de opwind of wijzer verzet stand werd me duidelijk…in het verleden heeft iemand al eens een te lang schroefje op de plaats van het geheel gedraaid en zo heel de handel tegen de wijzerplaat en het glas geperst waardoor die zijn beschadigd…
Juiste schroefje op juiste plaats en euvel was ook weer opgelost :wink:

Geheel loopt weer als een zonnetje en ben erg blij met het geheel!

14 likes

Mooi dat het geslaagd is :+1:

Leuk spul in die verzameling. Zelf ook nog een paar medailles, 1e en 2e wereldoorlog gerelateerd van opa’s, ooms.

Bedankt voor de reactie :wink:

1 like

Mooi Zakhorloge en heel leuke prijs. :+1:
Leuk dat je de gebreken zo vlot hebt kunnen verhelpen, de diameter van 70mm is inderdaad heel groot.
Ik heb even in de boeken gekeken en de kroon met de M + nummer eronder heeft de Duitse marine gebruikt in 1871-1918

Mooie foto’s en leuk verhaal !
Mooie verzameling ook !

Mooi zakhorloge!!

Mooi zakhorloge, maar het speelgoed vind ik zeker zo mooi!! :yum:

Wat leuk om zo een stukje antiek van 100 jaar oud weer tot leven te wekken. Mooie vondst.

Mooi opgelost, bedankt voor het delen van dit leuke stukje historie!

Bedankt allemaal voor de leuke reacties :wink:
Ik moet zeggen dat het erg leuk is om iets te kunnen repareren…

Mooi exemplaar! :+1:

Gefeliciteerd en leuke context!

Mooi verhaal en foto’s, bedankt!

Mooie aanwinst en reparatie , knap gedaan.