Na bijna een jaar toch maar even voorstellen

Welkom Fatih emot-tiphat

1 like

Van harte welkom op ons mooie forum

1 like

1 like

Welkom Fatih.

1 like

Ik heb extra band gratis meegekregen, :grinning:… wat voor band gebruikt u?

1 like

Fatih welkom op HF geniet van je collectie.

Welkom bij de club Fatih.

Van harte welkom Fatih. Fraaie collectie :ok_hand:

Welkom Fatih! Leuk dat je actief meedoet vanaf nu. :pray:t3:

De man die 800 jaar voordat hij Constantinopel veroverde expliciet door de Profeet Mohammed (vzm) werd benoemd (val van Constantinopel ) en vereerd (grote lijder).

Als je op je 21e zeven talen spreekt en tijdens de verovering de schepen over land laat vervoeren, gebruik van speciale kanonnen, ben je in mijn ogen de grootste strategische leider uit de Turkse geschiedenis.

Na de verovering van Istanbul heeft hij zes jaar later Servië veroverd. Veel Serviërs houden niet van hem en het Ottomaanse Rijk. Op de dag van vandaag is dat nog steeds te merken, maar wel tof dat je dat vrolijk negeert en je fascinatie uit over het Ottomaanse Rijk.

Het hele leven van Mehmed is eigenlijk een inspiratiebron.

1 like

Deze band zat bij mijn groene Grand Seiko, maar ik vind hem perfect voor de alpinist. In wezen is het een enorm veelzijdig horloge, je kunt hem op van alles gooien.

Grappig genoeg kwam de Ingenieur die die Big Bertha voor Mehmed bouwde uit de Balkan, waar ze zijn diensten niet nodig hadden, en was hij in Constantinopel de deur gewezen omdat ze het budget niet hadden om hem aan te nemen.

Na ieder schot moest dat kanon met olie gekoeld worden, wat ook een vermogen kostte, en zo konden ze maar een paar schoten per dag lossen. Het heeft dagen geduurd voor de muur doorbroken werd.

Ik raad deze podcast ten zeerste aan.

1 like

Dat klopt. Macar Urban (Orban) Macar betekent Hongaars. De balistische berekeningen waren gemaakt door Mehmed en de gietwerk door Urban een echte vakmanschap hierin.

Voor die tijd was het best bijzonder om een kanon genaamd “Şahi” te maken van 800 kg met een bereik van 1200 meter.

Thanks voor de podcast, zal ze straks bekijken tijdens m’n lange vlucht.