In 2016 trouwde ik met mijn toenmalige vriendin na 12,5 jaar. Van mijn broer kregen we allebei een Edox, dit was de mijne:
In 2024 scheidde ik van haar en verkocht ik een paar weken geleden het Edox-horloge aan een medeforummer.
Sinds ik eerder dit jaar de monocoque duiker (foto hieronder) aan @ElderRuwy verkocht, had ik het gevoel een fout gemaakt te hebben.
Maar de scheiding was toen de voornaamste reden van verkoop omdat ik (achteraf onterecht) dacht m’n geld hard nodig te hebben. Het begrip monocoque zat echter inmiddels in mijn hoofd.
Ze worden nieuw erg schaars, maar dit model had ik een jaar geleden al eens een halve dag te koop zien staan voor veel te weinig geld hier in het blauwe gedeelte. Dus in plaats van de monocoque duiker tevergeefs opnieuw proberen te vinden, ging ik voor een nieuwe Promaster Tough. Gevonden bij The Hands of Time als één van de laatste in NL op voorraad. De prijs was vergelijkbaar met de tweedehands verkoopprijs van de Edox.
Qua specs erg vergelijkbaar met de monocoque duiker; 200m WR (ipv 300), schroefkroon en Eco-Drive. Maar dan in een compleet ander jasje, meer sportief tool dan een pure duiker. Door de Duratect coating en saffier glas is het eigenlijk gewoon een onverwoestbaar geheel.
De Citizen Promaster Land Tough BN0211-09X. Een monocoque 20ATM met saffier, schroefkroon en solar. Dit discontinued model is een perfect spiritueel opvolger als scheidingshorloge ter vervanging van het trouwhorloge.
Wat een verhaal, en wat een reis met die horloges! Jammer van de Edox, maar soms moet je keuzes maken in zo’n situatie. Die Promaster Tough lijkt me een perfecte vervanger – stevig, stijlvol en echt een horloge dat je overal mee naartoe kunt nemen. En eerlijk, het klinkt alsof het ook een mooi symbool is voor een frisse start.
Plus, met die Duratect coating hoef je je in ieder geval geen zorgen meer te maken over krasjes tijdens het dragen. Veel plezier ermee, dit wordt vast een blijvertje!
Ik ben niet zo van de symboliek, maar ergens voelt het inderdaad erg zo. En zo blijkt maar weer dat er achter een vrij simpele, betaalbare en redelijk algemene Citizen om iemands willekeurige pols een verhaal kan zitten waardoor het horloge een andere betekenis krijgt dan “Doe me die groene maar”.