NA Constanta Excellent 'Zullen we mijn Hohl bekijken ?'

Ik weet niet waar je die wijsheid ineens vandaan haalt. Richting het einde van de oorlog is het historische centrum van Pforzheim inderdaad in de as gelegd door bombardementen maar de uurwerkindustrie had zich ruim voor die tijd al naar buiten het centrum verplaatst.

Op Wikipedia vind je hierover een aardig artikel: https://de.wikipedia.org/wiki/Luftangriff_auf_Pforzheim_am_23._Februar_1945

Als dit bedrijf 15 jaar lang (1930-1945) uurwerken had geproduceerd dan hadden ze een veel grotere footprint (modellen, patenten, reclame) achter gelaten dan je nu dus terug kan vinden.

Persoonlijk denk ik dat het gewoon een klein merkje was dat het niet gered heeft in de jaren dertig en uiteindelijk failliet is gegaan of geruisloos is opgegaan in één van de grotere merken in Pforzheim zoals Aristo, Laco of Stowa.

(Begrijp me niet verkeerd, ik vind het cool dat je iets laat zien wat erg obscuur is, altijd leuk, maar we moeten het niet spannender maken dan nodig)

Ik weet van het bombardement van 23 februari op het centrum van Pforzheim.

Tijdens dit bombardement zijn wel degelijk fabrieken vernietigd die zich in het getroffen gebied bevonden.

De firma Pforzheimer Uhrenrohwerke GmbH P.U.W. bijvoorbeeld werd tijdens het bombardement van 23 februari vernietigd en later weer opgebouwd in Pforzheim.

De industriecomplexen in/rond Pforzheim zijn vermoedelijk niet alleen op 23 februari gebombardeerd omdat ze tijdens WO2 onderdeel waren van de Duitse wapenindustrie en bijvoorbeeld ontstekingsmechanismen produceerden.

De firma Wilhelm Beutter uit Pforzheim, van de Berg horloges, is volledig vernietigd en na WO2 herbouwd in Rosefeld.

De firma Rodi Wienenberger A.G. (ROWI) uit Pforzheim is volledig vernietigd en na WO2 herbouwd in Pforzheim.

Ik ga er vanuit dat ook de firma August Hohl op enig moment vernietigd is, en later weer herbouwd.
Maar, nogmaals, ik heb geen informatie over een vernietiging, maar juist het ontbreken van iedere informatie maakt dit zeer waarschijnlijk.
Het in 1930 opgerichte bedrijf heeft WO2 in ieder geval overleefd want de merknaam is in december 1953 geregistreerd.

Gezien de kwaliteit van de AHO calibers, waarvan sommige als Duits industrieel erfgoed aangemerkt worden, is AHO geen obscuur en onbetekenend merkje geweest, maar opnieuw, dit is een aanname.

Tenslotte, ik maak liever niets ‘spannender dan het is’ ik probeer voorzichtig te zijn met conclusies en aannames. Mijn bronnen komen van internet en ik kan niet alle informatie op juistheid controleren. Bovendien spreken bronnen elkaar geregeld tegen. Voor een verhaal moet ik dan kiezen welke variant ik gebruik, anders wordt het niet meer beknopt en overzichtelijk.
Je suggestie dat AHO voor WO2 al verdwenen is lijkt gezien de merkregistratie onjuist.
Je suggestie dat alle industrie voor februari 1945 uit het centrum van Pforzheim naar buitengebieden verplaatst is lijkt onjuist.
Je suggestie dat er maar 1 bombardement geweest is op Pforzheim lijkt onjuist, maar het zou kunnen dat pas na verovering van het gebied de industriecomplexen vernietigd zijn.

Ik zou zeggen verdiep je nog eens in deze interessante materie en hou me op de hoogte.

https://watch-wiki.org/index.php?title=Pforzheimer_Uhren-Rohwerke_GmbH_(P.U.W.)

Ik was al begonnen aan een heel stuk tekst, maar uiteindelijk wordt het toch een welles nietes discussie dus daar wordt niemand wijzer van. Geniet van je aanwinst!

Morgen ff foto’s maken van de nieuwe aanwinst.
Dit zit er in.
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&AHO_1021

Ik ben benieuwd ! :+1:t2:

Plaatje van de verkoper kunnen downloaden.
$_12

1 like

Prachtig Martijn !

Leuk he, ik zal hem morgen beter bekijken, Ik zit nu op mijn werk. Lijkt radium op te zitten.

2 likes

Geweldig klokje! :raised_hands::wink:
Is ie goed aangekomen?

Ja hoor, feedback is al gegeven :smile:
Je hebt leuk spul!

Leuk horloge, lijkt geen radium maar tritium of zo op te zitten, gezien de “lauwe” reactie van de geigerteller en het kortstondig opgloeien na beschijnen met licht.

2 likes

Waar vind je dat leuke spul ?

1 like

@Firstrubu heeft een eBay “winkeltje”, vraag hem maar ff :slight_smile:

2 likes

Waar vind je zo’n geigerteller? Ik ben eigenlijk best benieuwd naar hoeveel Rad’s mijn werkplaatsje uitstoot :sweat_smile:.

Ik heb ooit op Ali gekeken maar hetgeen ze daar verkopen onder de naam geigerteller zijn volgens mij em meters en geen echte stralingsmeters

Ik heb @vouwfietser destijds een handvol horloges gegeven, misschien weet hij nog wat?

Na een aantal jaren duikt er weer een AHO 1021 op .
Vandaag op de Rikketik uit een grabbelton gehaald.
Zonder deksel en dus flink vuil. Maar ik heb hem alweer ’ los’ . Ik verwacht eigenlijk geen problemen na de Elma.
Geinig ding!

2 likes

Geen naam op de wijzerplaat wel wel op het deksel.
En ik zie overeenkomsten met het exemplaar van Basvg.
Is dit de volgende AHO die opduikt?
Vandaag niet werkend aangeschaft via MP.

1 like

Vandaag pas mijn pakketje ontvangen en gelijk de achterkant opengeschroefd. Volgens mij inderdaad een AHO1057. Ben ik nu rijk? :wink:

2 likes

Leuke, in ieder geval een ervaring rijker :wink:
Zat er nog een (loden) pakking achter het deksel?

1 like

Dank, een pakking is me niet opgevallen. Het deksel verwijderen was een snelle actie ter identificatie van het uurwerk. Een meer uitgebreide inspectie volgt na een radiumcheck.

1 like