Heel mooi duo .
Het bolle glaasje is net op de eerste Doxa sub 300 uit 67 geĂŻnspireerd, die hadden ook het bolle glas.
Blijf het leuk vinden om te zien dat Doxa naar fans luisterd op het gebied van ideeën voor modellen
Ja, weet van dat bolle glaasje op de eerste Doxa. Eerst dit doorgewerkt namelijk:
âŠmaar vind het minder mooi dan een plat glas.
Snap deze niet helemaal. Ze luisteren best goed toch? Of bedoel je dat ook? Veel liefhebbers vinden het bolle glaasje wel mooi weet ik. En ze inventariseren veel op fora sowieso.
Dat is wat ik bedoel.
In 2015 werd op het Doxa forum naar ideeën gepolst en 1 van de operking was voor de 50ste verjaardag een re-issue van de 67 met zelfde maat, de vintage oranje wijzerplaat, het bolle glas en de caseback met de zeilboot. Enigste verschil tussen het voorstel en de in 2017 uitgebrachte is de bezel die in voet is ipv meter. Vond het vreemd dat die reactie samen met enkele andere begin 2017 verdwenen was, tot het nieuw model uit kwam.
Mooi hoor! Doxa is cool. Hoe oud is die vintage?
Ubergeil setje zo!
Geniet ervan!
Groeten,
Noel.
1968/1969 volgens Doxa
Dank
Ietsje later volgens mij; Aqualung platen kwamen vlak voor het Synchron tijdperk, dus zal dan denk ik rond start jaren 70 zijn
Super super mooi !
Gefeliciteerd met deze prachtige en bijzondere combi !
De informatie komt van Doxa en is in lijn met de info die ik in de Doxa bijbel vond. Als jij andere betrouwbare bronnen hebt, hoor ik graag welke dat zijn
Ik begrijp je punt en ga de Doxa admin idd niet zomaar tegenspreken , maar toch een kleine kanttekening;
Doxa ging volgens mij tegen 1972 in Synchron op en volgens Dr Pete was deze plaat de laatste voor het Synchron tijdperk. Zeilboot caseback is ook langer gebruikt dan 68/69, dus benieuwd waar de stelligheid van de admin vandaan komtâŠ
Edit:: jouw Doxa bijbel is van Dr Pete neem ik aan? Als daar ook jouw jaartallen in staan zal het wel kloppen, want deze Doxa guru wordt toch door vrijwel elke liefhebber als gids gebruikt.
Ik kende het merk niet⊠Mooi horloge
Veel draag plezier ermee !
PS ik zal wel vloeken nu, maar heeft in mijn ogen veel weg qua vorm en uiterlijk van Seiko⊠of misschien andersom
Ik weet niet waar de stelligheid vandaan komt, maar mogelijk het feit dat ze meer informatie hebben dan wij. Ben ook (oprecht) benieuwd waar jouw stelligheid vandaan komt! Kun je me verwijzen naar de (online) bronnen? Ik wil er zoveel mogelijk over lezen en als iets tegenspreekt is mijn interesse gewekt⊠En ja, inderdaad het boek dat ik hierboven al liet zien van Dr Pete!
NB: als er iets is dat zeker is, is het dat we van de meeste merken heel weinig data hebben over oude modellen, releases etc. Zelfs de âbijbelâ heeft weinig info als je het vergelijkt met een naslagwerk als âMoonwatch Onlyâ. Ook maakt het mij geen snars uit, uit welk jaar dit horloge komt maar probeer zo dicht mogelijk bij de waarheid te komen
Ik kan nergens in mijn reacties terug lezen dat ik stellig was?
Volgens mij zeg ik âvolgens mijâ en âdenk ikâ ?
Ik ben me er maar al te bewust van dat hier soms zaken stellig beweerd worden terwijl ze pertinent onjuist zijn, dus dat zou ik in dit geval zeker willen voorkomen.
Wat betreft bronnen; ik heb zelf een paar Doxaâs (gehad) en volg dit merk redelijk intensief sinds ik op dit forum zit. inclusief enkele mail/pb wisselingen met de Dr en wat Amerikaanse Doxa verzamelaars.
Even snel kijkend op Dr Peteâs site geeft de volgende chronologische volgorde:
SUB 300
SUB 300T
SUB 600
SUB 600T
Doxa boat case back
Plain Doxa dial
Bezel in Meters
Bezel in Feet
US Divers dial
Synchron caseback
Als 300Tâs vanaf 1968 geleverd werden en Doxa in 1972 in Synchron opging, lijkt het volgens mij niet echt logisch dat de Aqualung dial van 68 of 69 is?
Daarnaast; Management is al diverse malen veranderd (nu zeer recent weer) en staat niet echt bekend om kundige expertise (als je veel op Doxa forum leest, zal je dit al weten). Vroeger bv stonden er specifieke jaartallen genoemd op de officiële Doxa historie site, nu niet meer ( en zou me niet verbazen dat dit gevolg is van forumdiscussies betreffende juistheid van deze jaartallen)
Volgens de volgende Wikipedia pagina
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Doxa_S.A.
Was Doxa deel van de Synchron groep tussen 1968 en 1978. Dit ligt dus in lijn met de datering.
Zag je mijn knipoog niet? Haha. No worries, ik ben gewoon benieuwd naar je bronnen en die ga ik nu even doorspitten en aanhouden tegen wat ik al wist. Dank!
Daar durf ik dan wel âstelligâ van te zeggen dat het niet klopt
Dan zal ik me bij deze bescheiden uit de discussie terug trekken
(en wanneer ik ben bijgekomen en tijd heb eens nazoeken van welke âexpertâ ik heb gelezen dat Doxa begin jaren 70 bij Synchron kwam, Synchron zou ontstaan zijn als gevolg van de quartz crisis, 1968 lijkt me wat vroeg om van de quartz crisis te spreken)