NA: Een van mijn Holy Grails! Titanium + chronograph + piloot = xxx

Ja, de titel is even cryptisch als beschrijvend. Ik heb een ernstig zwak voor horloges met heel specifieke features, namelijk:

titanium kast & band
saffier glas
chronograph

Mijn smaak gaat van heel klassieke designs (B-uhr, Breguet Type XX, Patek 1518), naar heel modern, of soms zelfs avant-garde en modern, zoals de

Hamilton Railroad,

Hamilton Jazzmaster Moonphase chron

Oris Prodiver…

In de afgelopen jaren heb ik een aantal écht mooie horloges gescoord en gekregen. Het is een beetje onderdeel van de hobby, toch, om te zoeken wat je nou echt tof vindt, ‘gaten vullen’ in de collectie, ‘grails’ zoeken… Mijn smaak is echt chronographs. Ik vind non-chrono’s eigenlijk niet interessant voor mijzelf. Ik heb er wel een paar hoor: één non-chrono diver, en drie fliegers met hun voetjes diep in de Beobachtungsuhr-klei. Een chronograaf op basis van de B-Uhr, zoals Steinhart, Laco, IWC, en nog een paar kleintjes dat doen, spreekt me stiekem héél erg aan, maar ik kan eigenlijk nooit de juiste vinden want ik zou 'm dan helemaal in titanium willen, met de juiste maat (lees: meer dan 43mm). Die scherpe, puntige wijzers van de B-uhr vind ik gewoon heel mooi staan op bijna alles, en tja… Wie oh wie maakt 'm precies hoe ik het wil? En eerlijk is eerlijk, de piloten die een chronograaf droegen ten tijde van de B-Uhr, hadden helemaal niet een chrono met die puntige trapezium wijzers maar cathedral hands! En ja, daar heb ik er al wel wat van: Hanhart, Hamilton, en er eentje zelf gemaakt met een Tutima case, sterile dial, en een 7754. Dus het piloten-ontwerp, of iets met het piloten-‘DNA’, dat zit diep.

Ik heb het al eerder gezegd, maar de Omega HB-Sia is veruit mijn favoriet, ondanks dat 'ie zo praktisch is als vrieskist op de Noordpool. Ik vind de ‘traveler’ GMT functie ronduit irritant, want je kan je datum niet makkelijk afstellen, en de tijd aanpassen van beide urenwijzers is onhandig. Althans, ík vind het onhandig. Desalniettemin, de HB-Sia is echt mijn favoriet, met als second-in-command de Zenith Stratos, een 46.5mm behemoth met flyback.

Wat is nou dan toch die grail!

IWC.

Maar niet zomaar IWC. IWC heeft duidelijk het pilot-DNA in z’n designs, maar het moet wel een chronograph worden, in titanium. Ceramics staan me tegen, wil ik niet. Dus welke IWC kan het worden? De Pilot Chronograph? Nee. De versies die ik gezien heb hebben
a) die spuuglelijke teal lume,
b) geen titanium band
c) die Pilot Chrono is eigenlijk anachronistisch want het ‘hoort’ niet, zie hierboven
d) De Porsche Design IWC’s vind ik ontzettend, ontzettend cool, maar niet cool genoeg om dikke knaken voor te flappen (en, ik héb al een titanium chrono met integrated pushers; twee zelfs, dus de Porsche gaat het ook niet worden)
e) de Ingenieur … nee. Ik gruwel van dat ontwerp, op alle mogelijke manieren. Integrated bracelets kunnen heel mooi zijn, maar hier is dat het niet.

Zo blijft er heel weinig over, dat weet ik, maar wát er overblijft, is wel zo ontzettend cool en mooi in mijn optiek.





De GST Ref370703.

Natuurlijk is dit een wat ouder horloge, maar op een paar kleine pitjes op de bezel na (met name bij 4 uur), zie ik er niks aan af. Oh, en de minutenwijzer is wat gelig, gek genoeg, maar voor een horloge uit 2008 is dit echt prima. Is geserviced door IWC zelf.

De kast is 40mm breed, 14mm dik. Er wordt heel gewichtig gedaan over de dikte “oh wow het is wel 14 millimeter dik, wat dik hoor!”, maar ik denk juist dit dit heel slank is, met heel, heel nette proporties! Had dat niet verwacht. Deze heeft een Valjoux/ETA 7750 die door IWC in-house volledig herbouwd is voor een betere gangreserve en accuratie, en loopt op -5s per dag. Ik had de angst dat de wijzerplaat echt te vol, te druk, zou zijn op dit kleine uurwerk maar dat valt echt enorm mee. De leesbaarheid is ontzettend helder en prettig.

Van wat ik begrepen heb was de GST een evolutie op het ontwerp dat ze voor Porsche maakten (klopt dit?), maar ik vind deze veel mooier dan de IWC/Porsche colabs. GST staat trouwens voor ‘Gold Steel Titanium’.

Een titanium chrono van 40mm, als counter tegen de grote 45mm titanium chrono’s die ik heb (om maar te zwijgen over die Oris), van een merk met ontzettend veel heritage. Ik blijf die grote diameters heel fijn vinden, maar soms is zo’n kleintje helemaal niet onprettig! Oh, en een uurwerk dat elke horlogemaker in principe kan servicen want in de basis is het echt wel een 7750, in tegenstelling tot Omega of Zenith’s calibers.

Ik moet echt hard nadenken wat ik nu zou willen. De stap boven IWC is niet te betalen (JLC, Breguet), en in dit segment heb ik reeds alle merken die ik leuk vind (Longines, Tissot, Hamilton, Montblanc, etc).

En nee. Rolex of Tudor komt er bij mij níet in.

Enig minpuntje dat ik kan vinden is die clasp. De twee lange vouwdelen voelen aan als goedkoop gestampt titanium. Maar goed, maakt 'm wel superlicht (en hoe de schakels vastzitten, is wel echt een work of art).

56 likes

Mooi man, genoet ervan :wink:

Grappig om te zien hoe de meningen uiteen lopen. Die mooie lichte, platte en klassieke ingenieur is zo’n beetje het enige horloge wat je noemt wat m’n interesse juist wel zou hebben. Ik houd normaliter niet van integrated bracelets en al helemaal niet van Genta’s spullen, maar die titanium release van IWC is echt een snoepje.

Dat is een mooie maat. Ik hield m’n hart vast toen je het over “echte” of “juiste” maten had van boven de 43mm. Sterker nog, voor een Valjoux 775x automaat is 14mm best dun, de meeste producenten smeren je dan een 15 tot 16mm dik horloge aan.

Gefeliciteerd met de keuze, dus! Welkom in de wondere wereld van de draagbare maten in een fatsoenlijk metaal! Titaan 40mm for the win, zeg maar! :+1: :+1:

Dat zou ik naar de + laten reguleren.

Heb je overwogen om die wijzer ook te laten vervangen?

Voor iemand die van chronografen houdt en pilot watches cool vind is een Fortis toch een gedoodverfde keuze?

3 likes

Inderdaad, smaken verschillen.

Ik zit trouwens ook in het chrono-fan-kamp. Hou ervan als een horloge complicaties heeft (chrono + GMT = :heart_eyes:) ik blijf echter uit de pilot hoek vandaan.

1 like

Ja, uitgaand op de titel dacht ik eerst dat je een Breguet gescoord had.

Die GST is echt ook knap, ik vind de 3 wijzer GST 1 van mijn favorieten.

Nadien kan je ook bij Franse horloge merken terecht, Auricoste bijvoorbeeld.

1 like

Gefeliciteerd!

1 like

De Ingenieur 2024 versie is ook wel mooi, maar niet voor mij. Genta’s werk is inderdaad een acquired taste, en de Ingenieur staat voor mij dat onderaan de lijst.

Ik doelde eigenlijk wel op de Ingenieur chrono in titanium, en niet op de nieuwe versie…

Ik weet helaas maar al te goed dat de 775x serie dikke knoeperts kan creeeren (hamilton, longines: ik kijk u indringend aan!) maar het kan ook slanker. Mijn 7754-in-tutima-case is 13.8mm dik en 37mm in diameter. Echt slanke den! Heel prettig, en sinds ik die heb kijk ik anders naar kleinere maten.

Naar plus reguleren is zeker een strak plan, maar ik heb genoeg in rotatie dat ik die 15 seconden verschil ten opzichte van de volle winding niet merk als 'ie eenmaal stilvalt. Ik wissel echt elke dag.

Fortis: nice, maar het merk ligt me niet. Waarom, geen idee. Ik zou dan eerder terug naar Damasko of Sinn gaan.

of


De 103 Ti Diapal is wel echt serieus, serieus te gek. 41mm, met een UTC, heat-blued column wheel, diapal escapement, AR Dehumidifying system, en dan die angled lugs… Veeg me op.

4 likes

Ah, ja, de drie X’jes zetten je wellicht op het verkeerde been, hehe. Maar was ook in te vullen als I W C, of GST.

Ik snap je goed, hoor, de Type XX van Breguet is echt waanzinnig cool, maar de service kosten van Breguet zijn belachelijk, bizar, niet te doen.

Auricoste: ga ik checken, nog nooit van gehoord! :o

1 like

Ik ben dan benieuwd welke chrono+GMT je dan te gek vindt,want zover ik weet zijn de meeste chronoGMT’s allemaal geinspireerd op pilot-designs?

Nee hoor, er zijn er legio die geen pilot-design hebben. Hier eentje uit mijn collectie

2 likes

Ik vind die wijzerplaat en wijzers heel mooi, de bezel is niet mijn ding. Oh, en de 4 oclock datum is ook leuk! :smiley:

Dit zijn mijn chronoGMT’s:


Omega HB-Sia // Montblanc Nicolas Rieussec // Longines Admiral

Homebrew met ‘Tutima’ case, 7754, en cathedral hands.

Ball Spacemaster I
image
Hamilton X-Landing, met de perlage dial (de running second dial is n pak groter dan de andere twee, ik noem dit gekscherend mijn Hammie Big Eye; is niet juist, I know, maar laat me nou maar; wijzers zijn wel aan de kleine kant: misschien ooit upgraden naar groter).

Bell&Ross 126 Flyback GMT (met center minute chrono counter! Dit is mijn meest veelzijdige horloge, by far)

Erg mooi alternatief. :slight_smile: :+1:

Als je in Duitsland wilt blijven:

image

De Archimede Pilot Chronograph is 42mm breed, slechts 13,5 dik en 51 lang. Voor mij een forse jongen, voor jou een middenmaatje. Maar 13,5mm dik is best een prestatie.

image

Behoorlijk toolish. Maar eerlijk is eerlijk, op zeker moment zou ik me gaan afvragen hoeveel het nog toevoegt om nog een pilot chrono te scoren, natuurlijk. Veel aardiger dan wat je hebt gaat het niet worden.

1 like

Vooral dat laatste wat je zegt is helemaal waar. Die Archimede is echt prachtig, maar dan ga ik liever een stukje verder sparen voor de Sinn. Ik vind 't zo’n ongelooflijk gaaf merk! Of die Damasko, met sword hands.

1 like

Auricoste, Dodane, Breguet, Zenith

Ik moest het even opzoeken. Was Mathey-Tissot er niet ook eentje die de TypeXX mocht maken?

Gefeliciteerd