NA: Een ware klassieker, mijn nieuwe Omega Seamaster Professional 2531.80

Zoals her en der al aangekondigd zou ik met een NA topic komen voor mijn Omega Seamaster Professional 300m referentie 2531.80. Bij deze.

Het begin
Met een eigen bouwjaar halverwege de jaren 80 ben ik opgegroeid in de 90’s. De Omega Seamaster is gedurende deze hele periode enorm populair geworden en gebleven. Beter gezegd, je kon niet om het horloge heen. Het was in mijn beleving dan ook een van de hotste items uit de jaren 90. Begin 2000 begonnen vrienden en klasgenoten net als ik hun eerst geld te verdienen en kocht een enkeling de felbegeerde Seamaster, instant hero’s. Zelf was ik in die tijd erg spaarzaam met geld en kon ik een dergelijk bedrag niet verantwoorden en kocht mijn eerste Zwitserse horloge in de vorm van een Tissot PRC200. Maar de Omega Seamaster was in mijn ogen het tofste horloge van allemaal.

Leuk om dit verhaal en gevoel in mijn zoektocht op forums en YouTube video’s van anderen ook terug te zien. Veel generatiegenoten denken er blijkbaar hetzelfde over en hebben warme gevoelens voor dit horloge. Voor velen is de Seamaster ook het horloge waardoor ze in aanraking zijn geraakt met horloges. Zo ook Cole Pennington van Hodinkee die het eigenlijk perfect verwoord in een video & artikel over de beste 90’s sport watches.

Zie het artikel hier: https://www.hodinkee.com/articles/three-on-three-rolex-seiko-omega-90s-icons
Of de video daar: https://youtu.be/RqCAsbmgQew

Waarom het er nooit van kwam
Toen ik halverwege de 00’s langzaamaan meer inkomen begon te verwerven en mijn interesse voor horloges groeide heb ik regelmatig een zoektocht naar de Omega Seamaster gestart. Maar iedere keer werd het hem net niet. Mijn smaak bleef veranderen en richting het einde van de 00’s begon ik de Seamster 2531.80 zelfs gedateerd te vinden. Het was niet meer het hot en happening horloge wat het was. De keuze viel dus eerst op een Omega Speedmaster, als tijdloos horloge altijd goed. Niet veel later toch weer interesse in de Seamaster, maar toen de keus gemaakt voor een Planet Ocean variant. Net wat frisser en moderner dan de ‘oude’ Seamaster.

Maar door de jaren heen is de 2531 nooit helemaal van de radar geweest. Terugkijkend in mijn mailbox en Ebay biedingen historie, zie ik toch ieder jaar een poging om een goede deal te scoren voor een 2531. Helaas mislukte iedere poging en gingen fondsen uiteindelijk richting andere horloges.

De wording van een echte klassieker
Het is leuk als je een specifiek model lang volgt om te zien wat de ontwikkelingen zijn. In de loop der jaren zie je een duidelijke trend en voorkeur voor smaak en stijl. Niet alleen je eigen smaak ontwikkelt, maar ook van de community. Er zijn trends die komen en gaan. Horloges die ooit gezien werden als apart en lelijk winnen ineens aan populariteit. Maar ook zie je design keuzes bij de merken in de ontwikkeling van de nieuwere opvolgende referenties. Zo zijn er uiteindelijk slechts een paar modellen welke ook echt tijdloos zijn en zich de status van een klassieker kunnen toe eigenen. Uiteraard zijn er de obvious modellen zoals de datejust, submariner en speedmaster. Maar inmiddels denk ik persoonlijk dat de Seamaster zich ook deze status mag aanmeten. De introductie van de 2541 & 2531 en de doorontwikkeling van de referenties daarop volgend laten zien dat het kast ontwerp, de bezel en band redelijk gelijk blijven. Het model heeft inmiddels bijna 30 jaar historie en is een belangrijke telg in de Omega familie.

In de laatste uitvoering voor de 60ste verjaardag van Bond zie je ook dat er weer terug gepakt wordt op design elementen uit het eerste model zoals de kleinere wave dial en de kleur blauw.

Wat mij betreft is de Omega Seamaster dan ook een icoon en denk ik dat we dit model de komende jaren weer meer en meer zullen gaan zien. Fratello schreef een paar jaar terug ook al iets soortgelijks, https://www.fratellowatches.com/the-sleeper-watch-omega-seamaster-300m-2531-80/#gref

Een andere een leuke review om nog eens te kijken is:

Mijn exemplaar

Dan over mijn horloge en het specifieke exemplaar. Tijdens een intensieve zoektocht en heel veel foto’s te bekijken en vergelijken kwam ik er achter dat het vinden van een net exemplaar nog geen makkelijke opgave zou zijn. Deze horloges zijn zo populair geweest dat er heel veel zijn verkocht. Niet uitsluitend aan liefhebbers die alles bewaren en zorgdragen voor hun horloges.


Zie foto deze side-by-side foto die ik heb gemaakt van 2 exemplaren. Hier zie je duidelijk dat de linker kast duidelijk verder gepolijst is dan de rechter. Het loont dus de moeite om in photoshop te duiken tijdens je zoektocht.

Mijn doel is om dit horloge voor altijd te houden en ik wilde dan ook een exemplaar wat of in acceptabele staat was en een Omega full service geven of een exemplaar wat gelijk goed zou zijn.

Wensenlijst was helder:

  • Full set, witte om-doos, rode box, manual, witte passen pouch, alle 3 de passen.

  • Horloge in acceptabele tot goede staat, in ieder geval niet helemaal kapot gepolijst

  • Band idem als horloge

  • Bouwjaar na 1997, want ik wilde geen tritium verkleurde lume

Na een paar horloges in het echt bekeken te hebben en bij allen teleurgesteld vertrokken te zijn kwam ik online uit bij een verkoper in Japan . Die had een exemplaar wat volgens een uitgebreide foto inspectie aan mijn wensen leek te voldoen. Het contact verliep met intervallen van het tijdsverschil erg soepel en met de uitgebreide informatie gegeven was er voldoende vertrouwen om de knoop door te hakken.

Het horloge komt volgens serialnummer van ergens rond 2006/2007. Hiermee is het een exemplaar rond het einde van de productie van de 2531 referentie. Het horloge is echter volgens de verkoper en de gestempelde garantiepas pas in 2018 verkocht. Ben aan het kijken of ik hierover nog meer details kan achterhalen bij de eerste verkoper.

Na slechts 3,5 dag kwam het pakketje uit Japan binnen, uitpakken dus!!! Enthousiast als een klein kind onder toeziend oog van het gezin welke altijd enthousiast meedelen in de feestvreugde het horloge uitgepakt. Horloge was precies zoals omschreven en 100% naar mijn zin. Toch een pak van je hart met zo’n aanschaf enkel op basis van foto’s.

Gelijk even contact opgenomen met mijn vaste horlogemaker om de band op maat te laten maken en te laten controleren op de pennen en bussen (blijkbaar zwak punt). Die maakte gelukkig gelijk even tijd en slechts één werkdag later had ik de band alweer terug. Bij het ophalen kreeg ik nog complimenten over de staat van de band. Het viel de horlogemaker, zonder enige informatie over leeftijd en historie op in welke perfecte staat de band nog was. Weinig tot geen speling en alles was in zeer goede conditie. Altijd fijn om te horen van de echte expert.

Wat nu?
Sinds aanschaf heb ik hem al non-stop gedragen en ga ik voorlopig nog even lekker genieten van de honeymoon fase. Ben inmiddels opzoek naar een originele zwarte rubber strap (van de huidige SMPc) en wellicht nog een Omega Nato. Voor de rest gaat hij nog een keer weg voor volledige service zodat alles gecheckt en waterdicht is. Daarna wordt dit een horloge wat gewoon in de collectie en roulatie meedraait. Kan niet wachten om er mee een zee in te duiken. Want daar hoort hij natuurlijk thuis.

Genoeg geschreven, tijd voor foto’s

124 likes

Gefeliciteerd !
ik heb hem ook blijft prachtig.
Nieuw gekocht in 2007

2 likes

Dit is dan een bond seamaster toch? GoldenEye tijdperk enzo… heel mooi. Draag hem met veel plezier en die band is idd als NIEUW.

2 likes

Mooi hoor. :+1::grinning:

1 like

Met dit horloge zit je nooit fout , mooie aankoop veel plezier ermee top

1 like

Gefeliciteerd!
Echt een heerlijk horloge.

1 like

Wow. Vond het een leuk stuk om te lezen en volkomen begrijpelijk hoe je je zoektocht en uiteindelijke resultaat hebt ervaren. Deze Seamaster ziet er prachtig uit.
Heb zelf de generatie na deze gehad (in het zwart) en heb 'm 8 jaar non stop gedragen. Jammer dat de huidige generatie minder bereikbaar is.

Anyway, geniet van deze prachtige NA!!

1 like

Heel gaaf horloge en zeker een unieke duiker qua ontwerp.
Dit horloge verkeerd zeker in een prachtige staat zeg! :star_struck:
Heel erg veel plezier mee gewenst :grin: :+1:

1 like

Prachtig exemplaar. Gefeliciteerd! :smiley:

1 like

Wow! Da’s een met zorg en liefde geschreven NA-topic! Het enthousiasme spat er vanaf! Gefeliciteerd met deze lang gekoesterde droom!

1 like

Heel erg mooi, ik zou er ooit een willen uit 2000, mijn geboortejaar. Geniet er van :grin:

1 like

Gaaf, gefeliciteerd!

1 like

Mooi verhaal. Van harte gefeliciteerd, met je na een lange zoektocht nieuw veroverde aanwinst. Veel draagplezier.

1 like

Van harte gefeliciteerd met deze klassieker!

1 like

Tof hoor, gefeliciteerd :ok_hand:

1 like

Mooi geschreven! Ik wens je veel plezier met een prachtig horloge zoals dit word het op en top genieten in de zomer. :grin::+1:t2:

1 like

Gaaf man!:heart_eyes::+1:

1 like

Gefeliciteerd met deze klassieker!:+1:

1 like

Van harte :+1: en met Japan is het sowieso goed zaken doen !

1 like

Snaar strak exemplaar :sunglasses: En een mooi topic opgeleverd :ok_hand:

1 like