NA_Een 'wereld' horloge

Beste leden,
Deze NA heeft beste een bijzonder verhaal. Voor mij in ieder geval wel de moeite om even op te schrijven.

Nadat mijn vader in 2018 was overleden was er was geld los gekomen en wilde ik hier iets moois voor kopen. Maar het budget bleek niet voldoende om voor een ‘grote’ jongen te gaan. Daarbij was ik zo groen als gras op het gebied van horloges. De eerste paar kopen waren ook meteen die van een ongetraind oog en verstand. Een Tissot PR 516 GL met een kapot uurwerk, een dresswatch uit de jaren 50 met een stem die niet meer te repareren was en… een Oris big crown pointer date. Deze bleek fake te zijn. Wat ik erg jammer vond want dit was er eentje om niet te vergeten. Gelukkig van alle miskopen mijn geld terug kunnen krijgen.

Ondertussen had ik mij aangemeld als lid op dit fantastische forum. Daar begon te reis. Uren lang op het fora alle do’s and don’ts kunnen lezen. Duizende filmpjes gekeken en heel veel vragen kunnen stellen. Dank allen daarvoor. Uiteindelijk geslaagd voor mijn eerste ‘serieuze’ aankoop. Een Seiko SNKL41 met een domed saphire bij ome Rob @monsterwatches. De collectie is ondertussen uitgebreid. Er zijn modellen gekomen en er zijn modellen gegaan, maar de SNKL41 zal de collectie nimmer verlaten.

Fast forward naar de NA. Ondertussen wederom een mijlpaal bereikt en wilde van de opbrengst van een paar dierbare iets moois kopen. Opnieuw kwam de Oris Big crown pointer date naar boven. Een nieuwe kan ik niet betalen dus werd het zoeken naar een ouder model. Maar met een budget van 300 euro kom je niet heel ver. Tot ik een Marktplaats bericht zag van een Pointerdate uit 2001. 32mm weliswaar, maar onder het budget. Helaas zat ik in Berlijn op dat moment en kon het horloge niet op kort termijn zien. Al snel was de advertentie weg. Helaas. Tot ik weer thuis was en opnieuw dezelfde Oris werd aangeboden. Vreemd, maar wij liefhebbers van een goeie koop slaan vaak alle waarschuwingen uit de weg en gaan er toch op af. In de hoop dat het ‘too good to be true’ gewoon een keertje true is. Aangekomen in Binthuizen ontmoet ik Alain. Een architect die 30 jaar in China heeft gewoond en gewerkt. Het horloge was van zijn moeder geweest. Eerste eigenaar en ooit gegeven aan de vrouw van Alain. Zij heeft het bijna nooit gedragen en heeft al die tijd in een doosje in Tokyo gelegen. Er was wat lume verdwenen en het bandje was vergaan, maar voor de rest in hele mooie conditie en werkende staat. Met mijn 7 inch pols kan 32mm eigenlijk prima. (De meeste horloges in mijn collectie zijn 36mm). Alain bleek ook nog eens Chinees te hebben gestudeerd met een goeie vriend van mij. Kleine wereld! 250 euro afgetikt en gelukkig naar huis.

Gezien de service geschiedenis van dit horloge onduidelijk bleek leek het mij verstandig om het een beurt te laten geven. Normaal is mijn to-go-to adres @Tokes . Altijd top werk geleverd voor mij en voor vrienden van mij. Wat blijkt, Toke zit in Azie, komt misschien nooit meer terug en heeft zijn werkzaamheden als horlogemaker on hold gezet (voor wat ik heb begrepen). Jammer Toke, maar gelijk heb je :wink: Na het forum te hebben geraadpleegd kwam André @vouwfietser naar boven. André had al eerder iets voor mij gedaan en wist dus van zijn bestaan en reputatie. André nam de Oris onder zijn hoede en na bleek dat de balans niet goed meer functioneerde. Het is een klein en oud uurwerkje en dus niet zo makkelijk onderdelen vinden. Uiteindelijk was er een donor gevonden in India. André heeft engelengeduld en heeft het uurwerkje volledig gereviseerd. Daarnaast heeft hij de wijzers gerelumed. Dat heeft hij zeer kundig gedaan. Precies de juiste kleur lume en super strak!

Nu nog een mooi leer bandje. Gezien mijn budget had ik Oris gevraagd of ze ook B keuzes hadden of gebruikte banden. Ik kreeg contact met Arman van Oris boutique Amsterdam. Geen B keuzes of gebruikte, maar ik werd uitgenodigd voor een Oris launch party/borrel (waar vast een aantal mede forumleden aanwezig waren) en we zouden wel even bespreken wat te doen. 16mm was niet op voorraad en ik besloot even te wachten tot na mijn vakantie naar Zuid Afrika. Eenmaal in Zuid Afrika kreeg ik te horen dat de Oris klaar was en dat het liep als een zonnetje. Een paar dagen later liep ik in Kaapstad over een Makers Market (allemaal kleine ondernemers die zelf kleding, servies, etc maken). Daar kwam ik Eugene tegen. Een jongen die samen met vrienden horloges maken van hout (https://www.bettelwatches.com). Ook maken ze hun eigen bandjes. Dit leek mij dé plek om een nieuw bandje te halen voor de Oris. Samen hebben we het leer uitgezocht (zwarte struisvogelleer) en de kleur stiksel. Ik wilde klassiek dus zijn we voor zwart op zwart gegaan. Een paar dagen later kon ik het bandje ophalen. 1000 rand (52,00 euro) voor een volledig leer, custommade bandje. Daar kan een Oris bandje niet tegenop. Eenmaal thuis horloge opgehaald (90 euro service, 30 euro balans, 15 euro relumen en een goeie fles jenever) en bandje erop gezet.

Kort gezegd; Een Zwitsers horloge uit China, gered met een balans uit India, dragend op een leren band uit Zuid Afrika. Dit is wat ik noem een wereld horloge! En door zijn 32mm past het ook nog eens heel mooi op de kleine pols van mijn vriendin en delen we nu deze prachtige Big crown pointer date samen. Wederom een horloge die de collectie nimmer zal verlaten. Wat een heerlijk hobby is dit toch!

Bedankt voor het lezen. Hopelijk was het het lezen waard. Fijne dag allen!

150 likes

Wat een (h)eerlijk verhaal. Gefeliciteerd met deze prachtige NA

2 likes

Vet hoor :smile:

2 likes

Niets gelezen, mooi horloge!

4 likes

Gelezen, mooi verhaal. Prachtig horloge, gefeliciteerd ermee :+1:.

2 likes

Mooi verhaal en zeer mooi horloge!

Daar heb je mooi veel plezier van… mooi man!

2 likes

Mooi verhaal! En een mooi horloge natuurlijk. Een beetje zoeken, geduld en creativiteit loont! Veel plezier ervan!

2 likes

Mooi verhaal en dito horloge! :grinning: :+1: Ik vind het horloge echt wel wat hebben! Mooi man!

1 like

Gefeliciteerd met je NA!

2 likes

Mooi horloge en een mooi verhaal :+1:.

2 likes

Mooi verhaal, leest makkelijk weg, niet te lang en een mooi einde, top! :grin:

Veel draagplezier met deze prachtige Oris :+1:

2 likes

Erg leuk verhaal en prachtig werk van @vouwfietser Geniet samen van deze prachtige NA!

3 likes

Mijn beste,

Een ruimhartige introductie, van een grandioos horloge!!
Gefeliciteerd, dan ook met deze gezaghebbende tijdwaarnemer.

Ik wens je er een fijne tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Goed verhaal, mooi horloge…

2 likes

Dank je voor je verhaal en geniet van je wereld horloge. :hugs::pray:

2 likes

hoe mooi kan het leven dan toch zijn. Geniet er (samen) van!

2 likes

Mooi verhaal en leuk om te lezen!

Veel draagplezier met de gave Oris!

2 likes

Prachtig! Zowel het verhaal als het horloge. Leuk om aan al die plekken en gebeurtenissen te mogen denken als je naar het horloge kijkt. Heel veel plezier ervan!

2 likes

prachtig! gefeliciteerd!

2 likes

Heel cool leuk verhaal en tof horloge

2 likes