NA en nieuw projectje: Citizen Parawater uit 1971

Van Marktplaats, uit mijn geboortejaar (1971) deze fraaie Parawater (later nog wel betere foto’s bij daglicht):

De kroon stond ietsje schreef (alweer voorzichtig recht gebogen) en te zien is dat het glas wel mooi is, maar waarschijnlijk niet origineel, de spanring ontbreekt. Je kunt naast de wijzerplaat zo de kast in kijken.

Ik heb twee glazen met zilverkleurige spanring besteld, hopelijk past iig een ervan goed, die is naar het originele model gemaakt als ik het goed begrijp. (Sternkreuz xac 310.538 als ik het goed heb.)

Er zit een mooi compact gebouwd automatisch uurwerk in, waar ik verrassend weinig informatie over kan vinden:

Het wordt soms Cal.6001 genoemd… Eerste indruk is dat het prima werkt, ook de datum snelverzet.
Hier nog een plaatje van het achterdeksel:

28 likes

Hij is mooi! :+1:

1 like

Prachtig exemplaar,:heart_eyes:

1 like

Prachtige aanwinst uit je geboortejaar. Cool :sunglasses:

1 like

Aanwinst uit geboortejaar klinkt als een fijne aanvulling op al het andere. Maak er wat mooi(er)'s van!

1 like

Mijn beste,

Proficiat met deze sympathieke aanwinst!!
Ik wens je er een mooie tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Nog wat daglichtplaatjes:

4 likes

Het lijkt inderdaad een 6001 uurwerk te zijn:

Had je deze al gevonden:

1 like

:star_struck: Mooi :+1:
Groeten Iwan :motorcycle:

1 like

Ik heb ook zo eentje liggen in de TO DO bak. Ik kan meteen hier de vraag stellen voor ik zelf een topic moet openen. Hoe kan je de rotor wegnemen bij deze?

1 like

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar volgens mij kun je hem gewoon los draaien. Het binnenste deel van het lager heeft twee afgeplatte kanten, daar moet je wel vat op kunnen krijgen met een fijn tangetje of iets dergelijks.

Leuk horloge. Veel plezier ervan.

1 like

Wat een gaaf horloge. Toevallig ik heb vorige week een lotje horloges opgehaald waar deze in zat:

Het vreemde is wel dat dit een 21 jewel versie is, maar het lijkt erop alsof het wel exact hetzelfde 6001 uurwerk is.

Die van mij moet nog wel een beurtje krijgen, want hij loopt niet lekker. Deze gaat bij mij dus de la/projectenbak in tot ik wat meer ervaring heb.

Dus als je hier meer aan gaat doen dan ben ik zeer benieuwd wat je tegenkomt zodat ik ook weer wat kan leren.

2 likes

Hier nog wat info dat ik over het 6001 uurwerk heb gevonden

Citizen 6001 Watch Movement - EmmyWatch

En deze over het 6000 uurwerk

Citizen 6000 | 17jewels.info

1 like

Allemaal bedankt voor de leuke en informatieve reacties!! Zodra de glaasjes er zijn hoop ik wat nieuwe foto’s te posten. Ook vrees ik wel wat onderhoud aan het uurwerk te moeten doen, het handmatig opwinden loopt best stroef, en ik begrijp nu dat het knappe satellite changer wheel vermoedelijk wel wat 9010 op de palletjes kan gebruiken. Wel knap dat het automatisch uurwerk dat erin ziet, zo compact gebouwd is. Zelfs platter dan de Seiko’s waar al bijna geen dikte wordt toegevoegd door de magic lever en het enkele kroonwieltje. Maar om bij de koppeling van de automaat met de handopwinding te komen moet de platine eraf en dat betekent het hele werkje uit elkaar…maar weer even moed verzamelen… :slight_smile:

2 likes

Nieuw glaasje met spanring kwam gisteren binnen!

11 likes

Schitterend mooi horloge! :heart_eyes::pray:t3:

1 like

Mooi horloge, mooi project! Keep us posted :wink:

1 like

Prachtig!

1 like

Ik heb even een zwart Hirsch nubuck bandje van mijn Seiko afgehaald, dat staat deze ook mooi. Misschien is een onderhoud nog nodig, aan de opwinding etc. Maar hij loopt al heel lekker. Dus voorlopig ga ik er gewoon van genieten :slight_smile: , een mooi contrast met de betoverende Seiko LM die onverwacht onlangs binnen kwam…

1 like